• Läntandelavendel

Vilken bärsjal är bäst?

Vår lilla (snart 3 v) har behov av kroppskontakt hela tiden...Hon vill inte sova själv, varken på dagen eller natten och lägger man ner henne en stund så börjar hon gråta (undantagandes de korta stunder då hon är proppmätt - då ligger hon gärna själv en stund o tittar på allt runt omkring). Har förstått att bärsjal funkar bra i sådana fall, så man får möjlighet att gå omkring lite själv (plocka undan lite, äta osv).

Men vilken bärsjal e bäst för så små barn?
    Och knyter man dem själv eller e de lite "färdigknutna"? Tänk om man knyter fel o hon faller ut!? (hjääälp)
    Vill gärna höra om era erfarenheter av bärsjal o hur de hjälpt er i vardagslivet med en närhetstörstande baby!

Har redan inhandlat en babybjörn men läste ngnstans att de inte var lika bra som bärsjalar för så små barn!?

Vi har hittills inte kunnat gå på promenader i vagnen eftersom lillan vaknar såfort hon inser att hon ligger själv, kan man gå på promenad med bärsjalen också eller de kanske inte är till för sådana ändamål?

Tacksam för alla tips o råd fr er som också har/har haft närhetstörstande bebbar :)

• Svar på tråden Vilken bärsjal är bäst?
  • Elfva

Jag hade en liten tös som ville ha mkt närhet och vara i famnen som bebis... Vi köpte en ringsjal, den var toppen, men du kan inte bära långa stunder i en sådan, men korta stunder är den perfekt... Till nästa barn som beräknas anlända i höst kommer jag skaffa en trikåsjal, det är en lååång sjal som man knyter på sig och barnet sitter lika tryggt som i en babybjörn om inte tryggare... Det är inte svårt att lära sig hur man knyter, finns mängder av anvisningar på nätet, du kan få hjälp i affären när du köper och det brukar vara bra instruktionshäften till sjalen också... En elastisk sjal knyter du på dig och sätter sen i barnet, sjalen kan du sen ha på dig hela dagen och lyfta barnet i och ur alltefter behov. Du har händerna fria och ni får mkt närhet. De som är vana kan t o m amma med barnet i sjalen...

När det gäller elastiska trikåsjalar så vet jag inte vilket märke som är bäst, men här är några som jag har hört ska vara bra och det lär bli något av dessa märken jag själv inhandlar: Looma Sino, MobyWrap och Tricot Slen

(det finns också begagnade sjalar att få tag på, det kan vara prisvärt då en ny sjal kostar 600-800 kr... på vissa öppna förskolor kan man låna sjalar och prova hemma under några dagar...)

Min dotter avskydde sin vagn så sjalen blev verkligen räddningen för oss. Det är verkligen suuuuupermysigt att bära i bärsjal, jag älskade det och din rygg kommer må bättre än om du använder en bärsele av typ baby björn
    Det finns många fördelar

• Elfva

Promenader med bärsjalen fungerar utmärkt! Min vagn var så gott som oanvänd de första 8 månaderna eftersom hon inte gillade den, den hade vi mest och lastade matkassar och sånt i...

• norgesessan

Har en mobywrap som jag använde första månaderna, sen bytte jag till en Ergo sele runt 4 månadersålder. Nu har jag en Hoppediz med, en vävd sjal. Den ger mer stöd, men är lite mer svårknuten (men det är en vanesak).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Gick 4 timmar i Skånes Djurpark med den vävda sjalen, ammade henne när vi kom, sen somnade hon i sjalen, tills vi kom fram till bilen, då väckte jag henne och ammade igen, innan vi körde hem...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Pregzie

Jag kan STARKT rekommendera en bärsjal, då min lilla 3 veckors också är enormt närhetsberoende (det ska tydligen kräftbebisar vara!) och våran sjal har blivit en riktigt räddning!!! Jag köpte min trikåsjal (begagnad) när jag var gravid genom en sida som heter www.sjalbarn.se- skapa ett konto där och kika runt på den sajten, finns en massa råd osv (+ en stor "marknad" där man kan hitta bra begagnade sjalar). Vi köpte en bali rapsody stretch, den är otroligt fin och fungerar utmärkt nu på sommaren då den är lite svalare. Men de sjalarna som har nämnt ovanför har jag också hört ska vara bra. Både jag och sambon älskar att bära våran lilla i sjalen och man lär sig snabbt att knyta den, så oroa dig inte där (och de kommer med beskrivning, alternativt kan du hitta instruktioner på sjalbarn.se. Bor du i Stockholm så känner jag också till en liten affär där man får komma och lära sig att knyta (hör av dig så letar jag upp addressen).
    Du kommer att älska din sjal- Lycka till!!!

• Dinturiel

Rekomenderar också sjal, har haft en moby wrap och nu har jag en hoppediz trikåsjal.

Bar tösen i 7 timmar när vi var ut igår, ammade i sjalen utan problem.

• asatantrosa

Hurra för sjal!
    Vi har en Tricot Slen sedan vår dotters födsel (nu är hon 4 månader) och den har verkligen varit helt superb att ha. Vissa perioder har hon velat ha kroppskontakt 24/7, eller haft magknip och svårt att rapa. Då är sjalen helt oslagbar, då man kan ha den från dag 1, de sitter ergonomiskt i grodposition vilket gör att luft passerar ut lättare åt båda hållen, man kan gå ut eller pyssla lite hemma när de sitter i den och amma som någon nämnde ovan . Så slipper man ju såklart bli helt skev i ryggen som man kan bli av att gå och bära på armen.
    I början känns det lite krångligt att lära sig att knyta den men när man väl kan så är det hur lätt som helst, följ instruktionshäftet det brukar finnas bilder och grejer i. Jag rekomenderar starkt!
    Lycka till

Svar på tråden Vilken bärsjal är bäst?