• heter

Min katt har astma

Jag har en katt som lider av svår astma och undrar vad jag kan göra för att minska risken för att han ska få en attack? Han får medicin varje dag och jag dammsuger med en speciell dammsugare och tvättar filtar osv ofta så att han slipper vara i kontakt med så mycket damm.

En till sak som jag undrar över är om han mår dåligt och har smärta när han har svårt att andas eller andas tungt eller känns det inget speciellt tror ni?

Han andas ofta bättre när han sover men när han går några meter så ser jag att han får tungt att andas i 2-5 minuter efteråt, är det normalt vid astma? Det har kommit nu på sista tiden och starkaste dosen medicin hjälper inte mot det.

Någon som har erfarenhet med katter och astma och vet hur jag kan hjälpa katten?

• Svar på tråden Min katt har astma
  • lunkentuss

Vad säger veterinären? Där får du nog bäst svar angående hur mkt katten "lider" av detta.
    Men jag tycker absolut att om katten lider av detta ska den avlivas! Hemskt kanske, men det är hemskare att låta den gå runt o ha ont o ha svårt o andas o få attacker.

• heter

Än så länge lider han inte så avlivning kommer inte på tal i det här läget. Han ska få ul av hjärtat på onsdag för säkerhets skull.

Han får den starkaste medicin som finns på morgonen men verkar inte bli bättre i andningen förrän mot kvällen, finns det någon som vet vad det kan bero på?

På kvällar/nätter är hans andning nästan helt normal men under dagen är den sådär om han rör sig en del.

Fönster och dörrar är alltid stängda och han får inte gå ut.

• NinaErlin

Något som funkar toppen på min katt är medicinen depo-medrol (långtidsverkande). Min katt får 0,25 ml subcutant (sprutar under huden) med ett mellanrum på ca 1,5 månader. Prata om detta med din veterinär. Hoppas det ordnar sig för din katt. Mvh Nina

Svar på tråden Min katt har astma