• aspenbäck

rimligt pris på hö?

Hej hej ! Har skaffat mig får ( urmysigt ) och börjar nu kika lite på att köpa hö till hösten/vintern. Har sett höbalar för 2 kr kg. Är det ett okej pris tycker ni?

Hur är hållbarheten på ensilage, funkar det lika bra till får som hö? Visst äter de lite mindre av det?

Är så tacksam för svar på mina funderingar.

• Svar på tråden rimligt pris på hö?
  • Heisan

Hö brukar ligga på runt 2:-/kg. Ibland är det plus moms...
    Letar man så kan man hitta för 1:-/kg men då får man räkna på kostnaden för att hämta det också-det är inte säkert att det blir så mycket billigare ändå...

Ensilage o får kan jag tyvärr inte svara på..

• Tant Herta

Jag betalar 1.80 per kilo för hö. Enilage måste ätas upp inom ngr dar, om det är kallt kan det räcka med en vecka innan det måste ta slut!

Lycka till med dina får!

• aspenbäck
    Tant Herta skrev 2009-07-26 16:13:05 följande:
    Jag betalar 1.80 per kilo för hö. Enilage måste ätas upp inom ngr dar, om det är kallt kan det räcka med en vecka innan det måste ta slut! Lycka till med dina får!
    Det finns ju även hösilage, är det samma sak som ensilage?
    Tack för svar
  • Rothmos

2 kr är rimligt, men det beror ju på vilket näringsinnehåll det har? Med ett bra hö med en kvot på 6-8 behöver du ju troligtvis inte komplettera med kraftfoder, vilket sänker din totala foderkostnad/ månad.

Hösilage måste konsumeras inom 3-5 dagar från det att balen öppnas. Ju varmare väder desto snabbare förstörs balen och blir direkt olämplig att fodra med.

Sen ger man MER silage än hö, eftersom silage innehåller mer vatten. Hästar behöver 1,5 kg torrsubstans per 100kg kroppsvikt för att tuggbehov skall tillfredställas samt magen må bra.

Torrsubstans är det du får kvar om du tar bort allt vatten ur grovfodret. Hö innehåller t.ex 80-90% torrsubstans (eller 800-900g/ kg) medans silage kan variera mellan 35-75% TS.

Så har du en häst på 500kg, så behöver den MINST 7kg hö om dagen för att må bra matsmältningsapparaten.
    Fodrar du samma häst med ett silage med TS på 65% så behöver den MINST 11 kg för att må bra.

• Rothmos

Oj! Såg nu att du hade får! ;)

Dessa har jag ingen aning om hur mycket de måse få i sig för att må bra, ha ha!

• brainn

Tänk också på att hösilage är innehåller vatten som sagt tidigare när du jämför kilopriser.

Svar på tråden rimligt pris på hö?