• hoppasålängtar

neutral gröt från 6 mån???

Sonen är nu 6 månader och igår skulle jag byta den milda havregröten från 4 mån till en gröt från 6 månader. Men, till min stora förvåning fann jag ingen gröt som inte var smaksatt från 6 månader. Köpte gröt med äpple och päronsmak, men ångrar mig, jag vill inte att sonen ska vänja sig vid att allt är smaksatt. Tittade på sempers hemsida och fann ingen neutral barngröt där. Vad ger ni era barn? Kan man gå över på klassisk havregrynsgröt utan salt? Jag vet att barngröten är berikad med järn, det är därför jag har köpt den, men om barnet äter annan man kan det väl inte vara farligt? Jag tycker inte att vasslepulver som huvudingrediens känns supernyttigt heller.... Eller finns det någon bra, neutral gröt som jag inte har hittat?

• Svar på tråden neutral gröt från 6 mån???
  • Loren

Vi har gett 4-mån-gröten fram till ca 8 mån, då bytte vi till den neutrala från 8 mån. Man behöver ju inte titta blint på åldern, den från 4 funkar ju bra länge.

• hoppasålängtar

Är de inte åldersanpassade när det gäller järn och andra vitaminer och mineraler? Men det kanske inte spelar så stor roll? Förstår bara inte varför barn på 6 månader inte ska få neutral gröt...

• Glass

Vi köpte HIPPS ekologiska havregröt idag. Den är från 6 månader och det står inte att den smakar något annat.

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • hoppasålängtar

Vad bra, då ska jag spana efter den nästa gång jag är i affären!

• Lullisgirl

Jag ger vanlig havregrynsgröt (jag mixat flingorna i förvägså dom är smuligare) Rör sen i ersättning så den blir lite lösare och svalnar snabbare. Han är snart 6 månader. Jag ger olika fruktpureer till gröten. Tex aprikos som innehåller järn. Han äter ox annan mat så jag är inte orolig att han inte får i sig allt. Han blir mycket mättare på "riktig" gröt än den färdiga. Jag föredrar neutralgröt som man kan variera själv med olika frukter o bär.

• Stintje

jag ger Nestles "havregröt naturell", den är från 6månader..

• TvåTrollungar
    hoppasålängtar skrev 2009-07-26 17:13:04 följande:
    Är de inte åldersanpassade när det gäller järn och andra vitaminer och mineraler? Men det kanske inte spelar så stor roll? Förstår bara inte varför barn på 6 månader inte ska få neutral gröt...
    enligt livsmedelsverket så har barn mellan 6 månader till 11 samma behov !
  • queenofangels

gav min dotter nestles havregröt som inte e smaksatt. letade lite o hittade den till slut på citygross, men även coop ska tydligen ha den. frågade nestle. ica har inte tagit in den vilket ja tycker e sjukt dåligt

• Örnie

Du kan också koka gröt på vanligt sätt (havre, mannagryn mm). Om du är tveksam, så titta i en kokbok, ev. en för barnmat.

• Winglur
    hoppasålängtar skrev 2009-07-26 17:13:04 följande:
    Alltså, han äter väl inte bara gröt? Isåntfall bör det inte spela nån större roll kan jag tycka.
    Men nu har du ju fått en massa tips på "vanlig" gröt så. :)
  • Mrs Mint Tea
    Glass skrev 2009-07-26 17:16:32 följande:
    Vi köpte HIPPS ekologiska havregröt idag. Den är från 6 månader och det står inte att den smakar något annat.
    Jag ska oxå spana! Undra om den kan finnas på vanliga Ica? Har nämligen gått o stört mig jag me på dessa smaksatta grötar, vill ha gröt med neutral smak som 4-månaders gröten men blev besviken när den inte fanns.
  • hoppasålängtar

Nej, han äter såklart inte bara gröt utan en gång om dagen till frukost. Anledningen till att jag inte har gett vanlig havregrynsgröt var att bvc sa att de inte fick rekommendera det eftersom det finns risk att barnet kan få järnbrist... Tycker själv att vanlig gröt känns nyttigare. Aprikospuré var ett bra förslag, ska testa det!

• Baypower

Jag hade samma känslor som du när min son var i den åldern och jag pratade med min bvc-sköterska om det och hon sa att jag lugnt kunde ge 4-månadersgröten tills han blev gammal nog för 8-månadersgröten.

• Winglur
    hoppasålängtar skrev 2009-07-28 20:56:55 följande:
    Nej, han äter såklart inte bara gröt utan en gång om dagen till frukost. Anledningen till att jag inte har gett vanlig havregrynsgröt var att bvc sa att de inte fick rekommendera det eftersom det finns risk att barnet kan få järnbrist... Tycker själv att vanlig gröt känns nyttigare. Aprikospuré var ett bra förslag, ska testa det!
    Min bvc sa att man kan krossa i paltbröd, för järnet alltså!
  • FamMel

Både Nestle och Hipp har icke smaksatt gröt från 6 månder men de är svåra att hitta. Oftast finns Nestles på Coop och är billigare än Hipps

• Squeezetoy

Nestlés godnattgröt är neutral i smaken. Jag köper mina nestléprodukter på Ica så det borde gå att få tag på där med.

Svar på tråden neutral gröt från 6 mån???