• Gnutt

Göra egen curry-sås

Hur gör man en god currysås, varm, på egen hand? Vill inte använda pås-sås.

• Svar på tråden Göra egen curry-sås
  • IsaDenVisa

Gör först en grundsås...finns många recept om det..(brukar vara nån matsked margarin och mjöl som man rör i hop i en kastrull på värme) sen kan du ta spad från kyckling om du kokar den..eller om du tar hönsbuljong och värmer..kokar ihop det och blandar i massa curry!

• nofear

de e gott o koka grönsakbuljong o spä i vita såsen. O curry salt o vitpeppar

• JsN
    Eftersom curry får full smak först efter att kryddorna stekts så är det bäst att börja med att steka curryn i smöret innan mjöl och mjölk tillsätts.
  • annca

Brukar hälla kokosmjölk i kött- och grönsaksblandningen och krydda med spiskummin, gurkmeja, koriander, cayennepeppar, vitlök, färsk pressad ingefära och sambal oelek. (Använder inte färdig curryblandning, den är bara så trist - men ibland currypasta däremot). Låter det koka ihop och reder eventuellt med lite majsena och smaka av med matlagningsyoghurt.

• Monstermamman

Enkelt så gör jag så här:
    Löser upp en hönsbuljongtärning i vatten.
    Häller på grädde, kryddar med curry och paprikapulver. Reder av med maizena.
    Snabbt, enkelt och gott.

• Brollie

Jag smälter lite milda, 2msk eller så i en kastull, häller på mjöl, också runt 2 msk. Häller på curry, cajenn eller vad jag nu vill.
    När jag får en liten kula späder jag vätskan över, grädde, matlagnings grädde eller vad jag nu har. Vispa ordentligt så redningen blandar sig. Jätte bra sätt att göra sås på om man inte vill ha maizena eller skaka redning!

• anette79

Gör som JsN skrev... fräs curryn först så får du fram den riktiga currysmaken

Svar på tråden Göra egen curry-sås