Symtomen är varierande men allmänt gäller övervikt (bukfetma), ökad kroppsbehåring, i vissa fall akne, utebliven eller oregelbunden mens, svårigheter att bli gravid, håravfall (på huvudet), ökad risk för diabetes etc. Finns nog några till, men som jag inte kommer på just nu.
Enda sätten att få reda på om man har PCO är genom blodprov (för att mäta halten testosteron bl.a.) och ultraljud av äggstockarna för att se antal ägg.
Jag har PCO med några av dessa symptom, tur nog, och när jag fick beskedet ordinerades p-piller (yasmin eller jasmin, kommer inte ihåg stavningen). Var under denna tid väldigt orolig för biverkningarna, men hann aldrig uppleva några, då jag bara gick på p-pillerkuren i ett år. Det enda som var bra med p-piller var normal menscykel och normaliserad kroppsbehåring.
Men jag var fortfarande rädd och orolig för framtida biverkningar eftersom läkare gav beskedet att jag var tvungen att äta p-piller till den dagen jag kommer i klimakteriet, och tog därför reda på mer information om olika alternativ för att lindra PCO-symtomen.
Idag äter jag Metformin, som hittills har varit den bästa kuren, med helt andra biverkningar som inte behöver hända om man tar hand om sig, till skillnad mot p-piller som jag inte rekommenderar alls.
Jag har gått ner i vikt, fast mycket beroende på att jag själv har ordnat min diet. Metformin gör inte jobbet åt mig, utan är ett hjälpmedel och underlättar gällande viktnedgång genom att påverka aptiten lite. Håller man koll på vad man äter och hur mycket, ser man effekterna av Metformin mycket snabbt och tydligt. I mitt fall gällde det att inte äta lika ofta samt äta så lite kolhydrater som möjligt. Gick ner sju kilo på två månader. Min mens har kommit igång av sig själv igen och jag tror även att jag har normal ägglossning. Dock vill jag inte skaffa fler barn
Sexlusten är mycket bättre än under den tiden jag åt p-piller. Hade nästan ingen sexlust alls, om jag ska vara ärlig.
Nu blev det nog lite för mycket onödig information, men se till att du får remiss till kvinnokliniken för blodprov samt ultraljud av dina äggstockar. Då får du ett säkert svar.