• Snelson

Kan jag ha PCO? Vilka symptom?

Vilka symptom kan man ha när man har PCO?

Jag äter tabletter och smörjer mot acne (är 21år) men de hjälper inte mycket, jag har gjort det i flera år och förstår inte varför det inte försvinner. Jag har även kraftig hårväxt och det är väl också ett tecken på PCO om jag har förstått det rätt?

När jag har kollat runt i olika trådar så pratar många om ägglossning, vad kan man se för symptom då? Jag känner alltid av när jag har ägglossning och hormonerna skenar iväg och jag får jätteont i magen/ryggen/låren. Precis som om jag ska ha mens!

För några år sedan åt jag p-pillret Yasmine och då mådde jag bättre, man kan väl behandla PCO med p-piller? Vi försöker inte få barn så jag vet inte om jag har problem med att bli gravid... Min menscykel varierar mellan 25-30 dagar men det kanske är normalt?

Så, ni som har PCO - känner ni igen er eller ska jag sluta oroa mig? Är det lätt att ta reda på om man är drabbad?

• Svar på tråden Kan jag ha PCO? Vilka symptom?
  • mammamys06

Jag har PCO-S och jag har följande symtom:

Övervikt, oregelbunden mens och ägglossning, (ägglossade tidigare knappt 3 ggr per år i snitt)

Jag har varit väldigt smal alltid. Nästan för smal, vägde runt 49-45 kg till mina 161 cm tills jag var runt 22-23 då gick jag snabbt upp i vikt  cirka 30 kg!

Mensen försvann och jag gick till doktorn. Har stått på p-piller sedan 20-årsåldern så jag visste ju inte förrän jag slutade med p-piller att jag hade oregelbunden mens då p-pillren ger mens som efter en klocka.

Jag fick diagnosen PCO-S och då kunde också övervikten förklaras.

Jag har också haft ont när jag skulle haft ägglossning/mens men den uteblev eller kom väldigt lite blod/flytningar.

Den bästa medicinering man kan få för detta är p-piller.

Man kan ha ökad behåring, ackne, svårt att bli gravid pga oregelbunden eller helt utebliven mens/ägglossning men det brukar man kunna hjälpa med ägglossningstabletter och tabletter som sätter igång mensen.

Nu är jag 30+ och jag har fått tillbaka min regelbundna mens. Jag har gått ned något i vikt och jag har kunnat bli gravid utan någon som helst medicinsk hjälp. Är dock fortfarande väldigt överviktig men jag ska ta tag i det efter förlossningen.

Man behöver inte ha alla symtom för att man ska ha PCO, Anna Book har det, även Victoria Beckham och deras kroppar är ju väldigt olika varandra och båda har fött många barn.

Victor född september -06, broster bf julafton 2009
  • Aiwendil

PCO får man reda på lätt genom ett vul hos en gynekolog

Isak ska få en lillebror ~ BF 2009.08.21
  • Velour

Symtomen är varierande men allmänt gäller övervikt (bukfetma), ökad kroppsbehåring, i vissa fall akne, utebliven eller oregelbunden mens, svårigheter att bli gravid, håravfall (på huvudet), ökad risk för diabetes etc. Finns nog några till, men som jag inte kommer på just nu.

Enda sätten att få reda på om man har PCO är genom blodprov (för att mäta halten testosteron bl.a.) och ultraljud av äggstockarna för att se antal ägg.

Jag har PCO med några av dessa symptom, tur nog, och när jag fick beskedet ordinerades p-piller (yasmin eller jasmin, kommer inte ihåg stavningen). Var under denna tid väldigt orolig för biverkningarna, men hann aldrig uppleva några, då jag bara gick på p-pillerkuren i ett år. Det enda som var bra med p-piller var normal menscykel och normaliserad kroppsbehåring.
    Men jag var fortfarande rädd och orolig för framtida biverkningar eftersom läkare gav beskedet att jag var tvungen att äta p-piller till den dagen jag kommer i klimakteriet, och tog därför reda på mer information om olika alternativ för att lindra PCO-symtomen.

Idag äter jag Metformin, som hittills har varit den bästa kuren, med helt andra biverkningar som inte behöver hända om man tar hand om sig, till skillnad mot p-piller som jag inte rekommenderar alls.

Jag har gått ner i vikt, fast mycket beroende på att jag själv har ordnat min diet. Metformin gör inte jobbet åt mig, utan är ett hjälpmedel och underlättar gällande viktnedgång genom att påverka aptiten lite. Håller man koll på vad man äter och hur mycket, ser man effekterna av Metformin mycket snabbt och tydligt. I mitt fall gällde det att inte äta lika ofta samt äta så lite kolhydrater som möjligt. Gick ner sju kilo på två månader. Min mens har kommit igång av sig själv igen och jag tror även att jag har normal ägglossning. Dock vill jag inte skaffa fler barn

Sexlusten är mycket bättre än under den tiden jag åt p-piller. Hade nästan ingen sexlust alls, om jag ska vara ärlig.

Nu blev det nog lite för mycket onödig information, men se till att du får remiss till kvinnokliniken för blodprov samt ultraljud av dina äggstockar. Då får du ett säkert svar.

• mammamys06
    Velour skrev 2009-07-26 22:26:28 följande:
    Symtomen är varierande men allmänt gäller övervikt (bukfetma), ökad kroppsbehåring, i vissa fall akne, utebliven eller oregelbunden mens, svårigheter att bli gravid, håravfall (på huvudet), ökad risk för diabetes etc. Finns nog några till, men som jag inte kommer på just nu.Enda sätten att få reda på om man har PCO är genom blodprov (för att mäta halten testosteron bl.a.) och ultraljud av äggstockarna för att se antal ägg. Jag har PCO med några av dessa symptom, tur nog, och när jag fick beskedet ordinerades p-piller (yasmin eller jasmin, kommer inte ihåg stavningen). Var under denna tid väldigt orolig för biverkningarna, men hann aldrig uppleva några, då jag bara gick på p-pillerkuren i ett år. Det enda som var bra med p-piller var normal menscykel och normaliserad kroppsbehåring. Men jag var fortfarande rädd och orolig för framtida biverkningar eftersom läkare gav beskedet att jag var tvungen att äta p-piller till den dagen jag kommer i klimakteriet, och tog därför reda på mer information om olika alternativ för att lindra PCO-symtomen. Idag äter jag Metformin, som hittills har varit den bästa kuren, med helt andra biverkningar som inte behöver hända om man tar hand om sig, till skillnad mot p-piller som jag inte rekommenderar alls.Jag har gått ner i vikt, fast mycket beroende på att jag själv har ordnat min diet. Metformin gör inte jobbet åt mig, utan är ett hjälpmedel och underlättar gällande viktnedgång genom att påverka aptiten lite. Håller man koll på vad man äter och hur mycket, ser man effekterna av Metformin mycket snabbt och tydligt. I mitt fall gällde det att inte äta lika ofta samt äta så lite kolhydrater som möjligt. Gick ner sju kilo på två månader. Min mens har kommit igång av sig själv igen och jag tror även att jag har normal ägglossning. Dock vill jag inte skaffa fler barn Sexlusten är mycket bättre än under den tiden jag åt p-piller. Hade nästan ingen sexlust alls, om jag ska vara ärlig.Nu blev det nog lite för mycket onödig information, men se till att du får remiss till kvinnokliniken för blodprov samt ultraljud av dina äggstockar. Då får du ett säkert svar.
    Känner igen mig i svaret ovan men var beredd på att det faktiskt är långt ifrån alla läkare som anser att man ska äta Metformin när man har PCO. Det är en diabetesmedicin och många många läkare (alla jag träffat) vägrar skriva ut det till mig, trots att jag som mest vägt 100 kg. De anser att jag får fixa detta själv att gå ned i vikt och hänvisar mig till dietister och likande.
  • Velour

Ja, tyvärr måste man vara lite envis för att få Metformin utskrivet. Min läkare hade dock inget bra svar till varför han i början inte ville skriva ut det, förutom att han sa att det inte var tillräckligt känt på Metforminets effekter på PCO. Men om man jämför med p-piller, verkar Metformin vara "hälsosammare".

Äter du p-piller? Har du minskat i vikt också?

mammamys06 skrev 2009-07-27 05:52:18 följande:
    Känner igen mig i svaret ovan men var beredd på att det faktiskt är långt ifrån alla läkare som anser att man ska äta Metformin när man har PCO. Det är en diabetesmedicin och många många läkare (alla jag träffat) vägrar skriva ut det till mig, trots att jag som mest vägt 100 kg. De anser att jag får fixa detta själv att gå ned i vikt och hänvisar mig till dietister och likande.
  • Thalis

Enligt läkaren har jag PCO,men det baseras bara på mina äggstockars utseende.
    Så det är helt olika från person tii person. Jag är varken överviktig eller har kraftigt hårväxt.

Angående metformin så har vissa fertilitets läkare börjat ge det till kvinnor som inte är så överviktiga eftersom folk kan ha insulinresistens utan att vara överviktiga.
    Och i Usa och ett flertal andra länder ges Metformin istället för Clomid eftersom det gett bättre resultat vid ägglossningsstimulering.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • mammamys06
    Velour skrev 2009-07-27 15:18:35 följande:
    Ja, tyvärr måste man vara lite envis för att få Metformin utskrivet. Min läkare hade dock inget bra svar till varför han i början inte ville skriva ut det, förutom att han sa att det inte var tillräckligt känt på Metforminets effekter på PCO. Men om man jämför med p-piller, verkar Metformin vara "hälsosammare".Äter du p-piller? Har du minskat i vikt också?
    Jag vet, så var det för mig också. Jag åt p-piller eftersom jag ändå skulle få barn genom adoption De funkade för mig. Sedan slutade jag med dem för jag ville inte äta dem längre, hade ätit dem i så många år men jag hade aldrig några problem med att äta p-piller alls. Tyckte det var skönt att få mens som jag skulle liksom. Sedan slutade jag som sagt då det kändes dumt att ta dem, jag gick ned en del i vikt av mig själv (lite lättare när man hade fått barn som man jagade dagligen) och då kom mensen av sig självt och tydligen ägglossningen också för jag blev gravid utan att ha planerat eller önskat det men det slutade i missfall och sedan så fortsatte mensen och ägglossningen komma varje månad och då tänkte vi testa om det gick att bli gravid utan mediciner och jag blev gravid på första försöket och nu väntar vi barn i vinter Nu går jag ju inte in för att gå ned i vikt under graviditeten men sedan ska jag försöka ta tag i det igen.
  • Snelson

Tack för alla svar, jag tänker ringa till Gynekologen imorgon och bestämma tid för det verkar ju rätt enkelt att se om man har PCO.

mammamys06 skrev 2009-07-26 22:10:00 följande:
    Man behöver inte ha alla symtom för att man ska ha PCO, Anna Book har det, även Victoria Beckham och deras kroppar är ju väldigt olika varandra och båda har fött många barn.
    Jag skulle inte kalla mig direkt överviktig men när jag räknar ut mitt BMI så ligger det precis på gränsen (25.6) Men som sagt, alla kroppar kan väl vara olika vid PCO.

Tack igen för alla svar :)
  • Velour

Jamen vad bra! Då kanske du varken behöver Metformin eller p-piller i framtiden. Men ska du låta undersöka dig regelbundet iallafall för att se att insulinet och hormonerna ändå ligger bra till?

mammamys06 skrev 2009-07-27 16:48:26 följande:
    Jag vet, så var det för mig också. Jag åt p-piller eftersom jag ändå skulle få barn genom adoption De funkade för mig. Sedan slutade jag med dem för jag ville inte äta dem längre, hade ätit dem i så många år men jag hade aldrig några problem med att äta p-piller alls. Tyckte det var skönt att få mens som jag skulle liksom. Sedan slutade jag som sagt då det kändes dumt att ta dem, jag gick ned en del i vikt av mig själv (lite lättare när man hade fått barn som man jagade dagligen) och då kom mensen av sig självt och tydligen ägglossningen också för jag blev gravid utan att ha planerat eller önskat det men det slutade i missfall och sedan så fortsatte mensen och ägglossningen komma varje månad och då tänkte vi testa om det gick att bli gravid utan mediciner och jag blev gravid på första försöket och nu väntar vi barn i vinter Nu går jag ju inte in för att gå ned i vikt under graviditeten men sedan ska jag försöka ta tag i det igen.
  • Velour

Bra! Hoppas dock att det inte är någonting. Men återkom till din tråd och uppdatera lite (nyfiken i en strut ).

Snelson skrev 2009-07-27 16:55:10 följande:
    Tack för alla svar, jag tänker ringa till Gynekologen imorgon och bestämma tid för det verkar ju rätt enkelt att se om man har PCO. Jag skulle inte kalla mig direkt överviktig men när jag räknar ut mitt BMI så ligger det precis på gränsen (25.6) Men som sagt, alla kroppar kan väl vara olika vid PCO. Tack igen för alla svar :)
  • mammamys06
    Velour skrev 2009-07-27 17:15:19 följande:
    Jamen vad bra! Då kanske du varken behöver Metformin eller p-piller i framtiden. Men ska du låta undersöka dig regelbundet iallafall för att se att insulinet och hormonerna ändå ligger bra till?
    Ja det är bra Jag går på ständiga kontroller för alla mina värden pga en tumörsjukdom som jag har och jag har järnanemi och Hb ligger normalt för mig på 90-100 så jag går ständigt på kontroller, särskilt nu när jag är gravid De tar även insulinkoll och annat också. Bra
  • Snelson

Idag var jag på gyn och gjorde ett vul och läkaren kunde inte se någon tendens till PCO där. Hon fick leta efter den andra äggstocken i ca 5 minuter innan hon hittade den dock, jag blev nervös och hann tänka "jag har bara en, vad är det för fel?" Men sen hittade hon den och den var också fin.
    Jag tog även blodprov för att utesluta helt men resultaten kommer om någon vecka. Det kan ju vara så att jag har höga halter av Testosteron i kroppen men det behöver ju inte tyda på PCO.... (?) Jag ska iallafall börja äta p-piller eftersom jag mådde bättre när jag gjorde det sist... En liten uppdatering sådär som jag lovat :)

Svar på tråden Kan jag ha PCO? Vilka symptom?