• majocu

Hemmablandad müsli

Vad har ni i er hemmablandade müsli?

Jag har havregryn, linfrön, solrosfrön, c-vitamin, frukt/bär , ibland lite mandlar eller nötter.

Det blir lite trist sa jag piffar till den med makens söta färdigmüsli. Nu är det ju inte riktigt det som är meningen, sa jag behöver lite tips pa hur jag kan skoja till min müsli.

• Svar på tråden Hemmablandad müsli
  • Thursday

Rostar du den? Jag brukar lösa upp honung i rapsolja och hälla över müslin och så rosta i ugnen. Passa noga dock!

• majocu

Nej, jag blandar direkt i skålen...

• Ronjas mamma

Jag gör precis som Idispidis men så har jag också i kokosflingor, nötter kokosen ger en liknande kola smak..
    Gärna lite torkade tranbär eller annan torkad frukt som jag blandar i efter rostningen..

• Husali

5 dl havregryn
    5 dl rågflingor
    2 dl solroskärnor
    1 dl linfrön
    0,5 dl råsocker

2 dl vatten
    5 msk olja

200 grader i ca 30 minuter. Passa noga, och rör om under tiden.

Succé.

Kan ju varieras i all oändlighet med vad du har i. Kan ju blanda i frukt eller annat efter att den vart i ugnen.

• majocu

lisamaria:

Blir det som små "klumpar" av det? Det är ju väldigt gott.

Suger müslin upp vätska lika bra när den är rostad? Jag gillar när det geggar ihop sig nämligen.

Tack för tipsen!

• Ronjas mamma

om du låter den dra lite så gör den ju men annars kan den vara lite "torrare" att äta en ikke rostad..

• MBert

Så här gör jag min basmusli, som jag sedan kan tillsätta linfrön, solrosfrön, nötter, russin eller annan torkad frukt, allt efter humör.
    Fast jag brukar dra ner på sötman.

1 påse havregryn, ca. 750 gram, fast jag tar oftast hälften havre- och hälften rågflingor.
    1 påse kokos, 200 g
    2 dl vetegroddar
    1 dl honung
    1½ dl farinsocker
    1 dl olja

Blanda alla torra ingredienser i en långpanna.
    Smält honungen tillsammans med farinsockret och oljan.
    Häll blandningen över de torra ingredienserna och blanda ner.
    Rosta i 225 grader ca. 10 min.

• abnoc

JAg blandar alla möjliga frön samt nyponpulver och sedan har jag bara i vatten och rör om innan jag rostar i ugnen. Då får jag mer "klumpar" då nyponpulvret klibbar ihop det. Efteråt har jag torkade bär jag köpt i samt lite cornflakes att dryga ut med.

• majocu

Nyponpulver lät spännande! Det ska jag köpa nagon gang!

Men vilka frön/gryn har ni da?
    Jag kommer liksom bara pa havregryn, linfrön, solrosfrön... Kanske blandgryn.

• MBert

Jag brukar som sagt blanda havre och råg. Kokosflingor är gott att rosta med.
    Sen har jag lite olika fröer, nötter och torkad frukt (eller fryst frukt) att välja på när jag ska äta. Då kan jag variera som jag själv vill (och mannen och barnen som de vill). Dessutom tenderar torkad frukt att torka ut alldeles och bli hård om man blandar i den. Då tycker vi det är godare att tillsätta lite lagom sega aprikoser eller russin (eller tranbär, papaya m.m.).

Tips på fröer, förutom linfrö och solrosfrö, är sesam-, pumpa- och psylliumfrö.
    Och nötter finns det ju också många olika att välja bland.
    Det kan bli oändligt många goda kombinationer till en god basmusli.

• majocu

Jag ska nog ga in pa en eko-butik bredvid jobbet och botanisera lite imorgon.

Nu har jag ju fatt en massa tips!

• MBert

Men allt det jag nämnde finns i en vanlig livsmedelsbutik. Inget special...

• majocu

De tva butiker där vi brukar handla har inte sa skojiga gryn. Bara havregryn och en grynblandning (jag vill ha rena saker sa att jag kan välja helt själv). Men lin-, sesam- och solrosfrön har de förstas.

Flingsalt: Tack för receptet!

Dagens morgonmüsli bestod av havregryn, linfrö, solrosfrö, sesamfrö, kokosflingor, valnötter, mandel, lite köpemüsli, banan och jordgubbar. Ats med lite mjölk och var mycket god.

• abnoc

I vissa affärer säljer Risenta frön i lösvikt. Jag brukar köpa puffad quinoa, linfrön, skalade sesamfrön (nyttigare), pumpakärnor, amaranth och boveteflingor. Förutom havregryn har jag också Fibrex i som jag tror är ännu nyttigare.
    Efter rostning har jag i torkad banan, kokosflingor och russin.

• majocu

Bra tips! Tack sa mycket!

Jag bor inte i Sverige och här finns inte Risenta, men jag ska kolla efter de där sorterna när jag handlar ikväll!

Svar på tråden Hemmablandad müsli