• Sunstar83

Sofforna Ektorp och Säter på IKEA, vad har ni att säga om dem?

Jag står i valet och kvalet då jag vill skaffa nya möbler till mitt vardagsrum, just nu så har jag en stor hörnbäddsoffa av modell Ektorp (bredd 243 cm) i klädseln Idemo blå, soffan i sig är ju skön men för stor för mitt lilla vardagsrum och då jag tänker köra resten av vardagsrumsmöblerna i brunsvart så vill jag hitta en annan klädsel om jag kör på Ektorp..

Dock är jag kluven, ska jag satsa på en soffa med färg då resten av vardagsrummet kommer gå i brunsvart eller ska soffan också vara mörk då? I vardagsrummet finns det en röd fondvägg som soffan kommer att stå framför så jag funderar på om den färgklicken i rummet kommer vara nog för att sätta ton så att säga och att man sen använder kuddar och tyger i övrigt som tonsättare och låter möblerna hålla en enhetlig färg och stil.. tips och råd kring det hela??

Dem två soffor som jag står och väljer mellan är antingen Säter som är en 2,5 sitssoffa i konstläder med en bredd på 197 cm och djup 82 cm eller så har vi då Ektorp 3-sitssoffa (i klädseln Idemo svart) som då är 215 cm bred och 88 cm djup så det är ju lite storleksskillnad på dem. Någon med erfarenhet av soffan Säter som kan ge mig lite svar om hur den är? Hård? Mjuk? Skön? Lätt att hålla ren och fräsch?

Tacksam för lite feedback, idéer, förslag och råd kring det hela!

~Jonathan 30 november 2007~
  • Svar på tråden Sofforna Ektorp och Säter på IKEA, vad har ni att säga om dem?
  • Joico

Jag sitter just nu med röven i vår Idenmo svarta Ektorp.. men den ville du inte veta något om, eller? :p

Vad hade du tänkt för färg på soffan om du vill ha den "färgglad"? Nej jag tycker nog att den röda fondväggen räcker.. för mig hade de gjort det iaf. Vad är det för färg på övriga väggar?

• Sunstar83

Hehe, njae, Ektorp att sitta i vet jag ju rätt bra hur det är och är verkligen inte missnöjd så.. tänkte mest på hur den svarta färgen i klädseln håller sig, är det bra livslängd på den?

Hmm, jag vet inte vad det skulle vara för färg, tänkte väl mest kanske den vit-svartblommiga klädseln då, inte någon drastisk färg ju utan mer att den kanske skulle vara mer än bara svart.. Övriga väggar är vita, inte jättevita utan kanske mer åt äggskalshållet, fondväggen är inte helt röd heller utan bara en röd kvadrat målad (gjord av den tidigare hyresgästen) och sen vitt runt om.

• Joico

Vi har bara haft soffan i ett år och tvättat den en gång, men det blev ingen skillnad i färgen efter en tvätt iallafall :p var livrädd för det eftersom svart lätt bleknar i tvätten väldigt snabbt. Men jag blev förvånad, det var riktigt bra :)

Den vit-svartblommiga är fin! Frågan är om man inte tröttnar på den... men det beror ju på vad man gillar

Sunstar83 skrev 2009-07-27 12:04:58 följande:
    Hehe, njae, Ektorp att sitta i vet jag ju rätt bra hur det är och är verkligen inte missnöjd så.. tänkte mest på hur den svarta färgen i klädseln håller sig, är det bra livslängd på den?Hmm, jag vet inte vad det skulle vara för färg, tänkte väl mest kanske den vit-svartblommiga klädseln då, inte någon drastisk färg ju utan mer att den kanske skulle vara mer än bara svart.. Övriga väggar är vita, inte jättevita utan kanske mer åt äggskalshållet, fondväggen är inte helt röd heller utan bara en röd kvadrat målad (gjord av den tidigare hyresgästen) och sen vitt runt om.
  • Sunstar83
    Joico skrev 2009-07-27 13:21:10 följande:
    Vi har bara haft soffan i ett år och tvättat den en gång, men det blev ingen skillnad i färgen efter en tvätt iallafall :p var livrädd för det eftersom svart lätt bleknar i tvätten väldigt snabbt. Men jag blev förvånad, det var riktigt bra :) Den vit-svartblommiga är fin! Frågan är om man inte tröttnar på den... men det beror ju på vad man gillar
    Jo, det är väl lite frågan hur länge man tycker en mönstrad soffa är kul.. tror nog ändå på att fokusera möblerna i en färg och som sagt göra färgklickar i form av matta, prydnadskuddar, gardiner och sånt där som går att byta ut när man känner för en förändring istället för att man ska behöva byta ut hela jäkla möblemanget ;)
  • Sunstar83

Ingen som har något att säga om soffan Säter? Varken gott eller ont?? Jag är väldigt nyfiken på den!

• Snoriz

Hade ektorp i ett par år, fin va den ju, svår att sova i ( om man nu vill det), tycker den e lite för kort, vill helst ha en djupare soffa. Den blev ganska snabbt nedsutten...

• MINA GOA BARN

Man sticker sig i rumpan av fjädrarna som kryper upp ur Ektorp, men annars en skön soffa som man lika gärna kan sova gott i!

Svar på tråden Sofforna Ektorp och Säter på IKEA, vad har ni att säga om dem?