• Anonym

Tips för bättre självkänsla?

Tänkte höra om ni har några bra tips hur man kan få bättre självkänsla? Gärna enkla sådana, böcker och sådant har jag varken tid eller ork att läsa. Har väl alltid haft dålig självkänsla/dåligt självförtroende (vet inte riktigt skillnaden) men sedan jag fick mina barn (4 år och 4 månader gamla) har den verkligen sjunkit i botten. Utseendet har alltid varit viktigt för mig och tyvärr är jag inte lika smal och snygg som innan. Har några fler kilon och större mage. Visst får jag komplimanger, både av min man och andra, men det går inte att tro på dom när jag själv vet hur jag ser ut. Vill knappt gå ut på stan för jag vill inte att folk som jag kände förut ser mig såhär. Vissa dagar kan jag tycka att jag ser rätt okej ut men sedan ser man alla andra utomhus som är mycket smalare och snyggare än mig.

Jag har även höga kvar på mig själv, har alltid haft. T.ex vill jag vara en perfekt mamma och känner mig jättedålig när jag inte lyckas som jag vill. Skulle vara såå skönt att få känna sig bra eller fin för en gångs skull.

• Svar på tråden Tips för bättre självkänsla?
  • Anonym

Hej!

Jag tror inte att det finns snabba lösningar på dålig självkänsla och andra angränsande känslor som du tar upp. Sin självbild skapar man under hela livet och den påverkas av både sitt arv och kanske främst miljö.

Du kanske ska fråga dig själv om varför du ser alla negativa saker hos dig själv. Hur tänker du kring andra? Ställer du lika höga krav på dom? Tycker du att andra är fula?

Mitt tips till dig är att börja ta det lugnt och om inte det fungerar sök terapi.

Lycka till!

• Gravid2008

Har du gått hos någon psykolog, beteendevetare, elelr dylikt. Det tror jag är den bästa behandlingen. Komma till botten med varför du har en dålig sjävkänsla och sedan arbeta på att stärka den.

Kan berätta om en tidigare kollega jag hade, han tittade sig i spegeln varje dag och sa " F-n vad jag är snygg". Sedan vände han sig till sin fru och sa "f-n vilken tur du har som är gift med mig"
    Lite extremt, men jag har hört att affirmering hjälper om man har dålig självkänsla, även om det känns konstigt först så börjar man till slut att tro p ådet man säger

• Anonym

Tack för era svar. Antar att jag borde börja i terapi men jag har väldigt svårt att öppna mig så vet inte om det skulle hjälpa så mycket. Har gått någon gång förut bara och man försöker hålla sin yta som vanligt, utåt sett är jag liksom alltid glad och som man "ska" vara. Men får se om jag vågar testa igen. Tänkte mer om det finns lite småtips som kanske kan hjälpa så länge.

Angående andra tycker jag inte att de är fula och har inte höga krav på dem. Är mer avundsjuk på alla som är så smala och snygga och duktiga och gör allt rätt. Känns som alla är perfekta utom jag.

Jag har hört talas om affirmering och kanske värt att prova, men som du säger känns det jättekonstigt att säga något sådant om sig själv. Funkade det för din kollega?

• Anonym

Vet du som faktiskt funkade på mig..Kolla dig själv riktigt noga i spegeln och säg till dig själv hur snygg du tycker att du är, varje dag 2 gånger om dagen. Säg till dig själv att du duger som du är och ingen är perfekt (för det finns inget som heter så)
    Men säg det till dig själv varje dag så ska du se att det blir bättring

(ps. trodde inte heller på detta men tydligen funkar det, har inte haft en så bra självkänsla i hela mitt liv)

Lycka till :)

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-27 01:38:02 följande:
    Vet du som faktiskt funkade på mig..Kolla dig själv riktigt noga i spegeln och säg till dig själv hur snygg du tycker att du är, varje dag 2 gånger om dagen. Säg till dig själv att du duger som du är och ingen är perfekt (för det finns inget som heter så)Men säg det till dig själv varje dag så ska du se att det blir bättring (ps. trodde inte heller på detta men tydligen funkar det, har inte haft en så bra självkänsla i hela mitt liv)Lycka till :)
    Tack då ska jag prova det, även om jag nog kommer känna mig jättetöntig. Men hjälper det är det ju helt klart värt det!
Svar på tråden Tips för bättre självkänsla?