Så låter min Vilma oxå, å det har många gånger varit så illa att vi gjort många undersökningar. Jag fick oxå höra på bvc att detta va vanligt men ville ändå få hjälp att kolla upp henne. Bl.a. har hon röntgats och så har man gått ner med en kamera i hennes hals för att titta efter (jätteläskigt med en så liten). Detta rosslande har faktiskt t.o.m ett namn, trakimalasi, men jag är inte säker på stavningen
. Det är väldigt vanligt precis som ni fått höra på bvc, men varierar hur mycket det är. Vi har en av de värre men har precis klarat oss från att behöva en operation.
Kanske ska berätta varför de rosslar oxå
. Det beror på att deras luftrör inte är fullt utväcklade, de broskringar som ska stadga luftrören är inte tillräckliga. Därför så sugs luftrören ihop lite när de andas, ungefär som om man suger genom en vattenslang. Detta kommer att växa bort, men kan tyvärr ta allt från 6 mån till ett år.
Kan upplysa att så länge era barn går upp i vikt så är det ingen fara. Detta för att om andningen skulle vara jobbig för dem, så skulle det bränna så mycket att de inte ökar.
Kan dessutom tillägga att detta är ju inget barnen har bara för att det rosslar efter att de har ätit, utan rosslandet ska ju finnas där jämt. Kan t.o.m bli värre då de blir upphetsade.
Hoppas detta kan hjälpa er lite, och det är ingen fara med de små.
Kramar Maria och rosslande lilla Vilma