• Upptagen

ansträngd andning

Min lilla tjej på 6 veckor har ända sedan födseln andats väldigt högt och ibland lite rossligt. Inte alltid, men då och då, och hon låter väldigt ansträngd. Har pratat med BVC men de säger att det är normalt...
    Låter era bebisar också mycket? Eller bör jag oroa mig?

• Svar på tråden ansträngd andning
  • skidan

Min dotter har snarkat redan från födseln. De andas ju lite konstigt och ojämt från början. Låter också olika. Men om du känner dig orolig stå på dig och säg att du vill träffa en läkare.

• mita30

Har också undrat och pratat med BVC och fått samma svar att det sdka vara normalt..

Man blir ju lite orolig ju ..

• Upptagen

Jo, hon låter inte så jämt, men när hon låter så LÅTER hon! Både när hon sover och är vaken... Men skönt att det verkar vara fler som fått samma svar iaf...

• alan

Båda mina killar lät så och bvc ssk sa att det inte var någon fara, rosslet kan komma pga saliv eftersom de där små bebisarna inte sväljer det.. Prova själv att inte svälja salivet på ett tag!

• PrincessOfIce

Sådär låter Vida också.. Jag har till och med svårt att somna när hon ligger och rosslar hela tiden..
    Ligger liksom och lyssnar och hoppas att hon inte helt plötsligt ska sluta att andas..

• lilla rosen

Höj sängändan(huvudändan) lite för det brukar underlätta.

• aaaa

Hej, jag tror bebisar "rosslar" för att de har ätit nyss för Cajsa-Stina gör bara det efter hon ätit både när hion är vaken och när hon sover.

• Millovina

Min Milla har låtit jättemycket från start. Ibland så nästan hyperventilerar hon men jag har kommit på att det är när hon sover lätt och drömmer mycket. Sedan när de äter och kräks så kan det komma upp mjölk i näsan som sedan hissas upp och ner. Låter hon mest när hon sover? För på dagarna tar man ju upp och ner bebisen hela tiden och då försvann det mesta av rosslet. Pröva att ge henne lite bröstmjölk i näsan eller "näsdroppar" för småbarn. Det kanske underlättar. BVC sa samma till mig - att det är helt normalt. De slutar till och med att andas ibland och det ska också vara helt normalt. Nu är Milla 4 månader och hon låter inte lika mycket. Men ibland snarkar hon värre än pappan. Försök att inte oroa dig för mycket.

• Kaa

Här är en liten skrutt till (6 veckor gammal) som låter som en gnisslig dörr...

• marremask

Så låter min Vilma oxå, å det har många gånger varit så illa att vi gjort många undersökningar. Jag fick oxå höra på bvc att detta va vanligt men ville ändå få hjälp att kolla upp henne. Bl.a. har hon röntgats och så har man gått ner med en kamera i hennes hals för att titta efter (jätteläskigt med en så liten). Detta rosslande har faktiskt t.o.m ett namn, trakimalasi, men jag är inte säker på stavningen . Det är väldigt vanligt precis som ni fått höra på bvc, men varierar hur mycket det är. Vi har en av de värre men har precis klarat oss från att behöva en operation.

Kanske ska berätta varför de rosslar oxå . Det beror på att deras luftrör inte är fullt utväcklade, de broskringar som ska stadga luftrören är inte tillräckliga. Därför så sugs luftrören ihop lite när de andas, ungefär som om man suger genom en vattenslang. Detta kommer att växa bort, men kan tyvärr ta allt från 6 mån till ett år.

Kan upplysa att så länge era barn går upp i vikt så är det ingen fara. Detta för att om andningen skulle vara jobbig för dem, så skulle det bränna så mycket att de inte ökar.

Kan dessutom tillägga att detta är ju inget barnen har bara för att det rosslar efter att de har ätit, utan rosslandet ska ju finnas där jämt. Kan t.o.m bli värre då de blir upphetsade.

Hoppas detta kan hjälpa er lite, och det är ingen fara med de små.

Kramar Maria och rosslande lilla Vilma

Svar på tråden ansträngd andning