• iffos

Ljudvolym i magen?

Hej!
    Just nu är jag i vecka 38. Till helgen har vi biljetter till U2 och nu börjar vi fundera på hur påverkas bebisen i magen egentligen? Min man börjar oroa sig för att det skall bli för högt ljud. Någon som vet?

• Svar på tråden Ljudvolym i magen?
  • pumpkinhead

det är 80 decibell i magen runt bebisen bara pga av dina tarmljud mm så det är ingen fara alls. den kommer väl kanske sparka lite mer än vanligt visserligen men vem kan somna på konsert?

• glasbubblan

Har också läst 80 dB. Ljud utifrån dämpas väl en del i ofs, men jag vet... Läste nånstans att man kan lägga något över magen, typ en tjock jacka eller täcke, men det är kanske inte precis vad man släpar med sig på en konsert...

• iffos

Nej, vissa skriver ju att man kan ha en kudde men det känns ju lite lustigt att komma med det ... Har letat runt på nätet men det verkar svårt att hitta "ren fakta" om hur det funkar. I de flesta forum skrivs det dock att det skall vara ok. Ja man är väl lite för nervös kanske...

• blinkalilla

Håller med ovanstående talare 80 db eller hårt trafikerad gata kan man jämföra ljuden i magen med enligt böckerna.
    Jag tror att det är OK att gå på konserter, bebis lär inte påverkas särskilt mycket av volymen då fostervattnet dämpar ljudet, men h*n blir kanske lite mer livlig än vanligt.

• JungfruMaria

Jag var på Bruce Springsteen i v32 o min bebbe reagerade inte alls och där var det hög volym helt klart! Jag tror att min bebbe bara tyckte det var roligt med mamma som rockade loss till hög musik som han fick höra också. Lycka till o ha så kul!

• bonsai

Jag har läst att man ska undvika konserter efter 5 månaden samt höga och plötsliga ljud (hur man nu kan undvika det). En konsert är ju på betydligt högre än 80 db. Jag skulle fråga bm för att få ett bra svar.

• glasbubblan

Oj. Var har du läst det? Efter 5:e månaden? Dvs vecka 20 nånting? Näe... då är det ju knappt att bebisen kan höra... Däremot har jag läst att bebisen kan "reagera" på höga och plötsliga ljud (dvs sparka eller så), men har aldrig läst att man ska undvika det.

bonsai skrev 2009-07-29 17:07:17 följande:
    Jag har läst att man ska undvika konserter efter 5 månaden samt höga och plötsliga ljud (hur man nu kan undvika det). En konsert är ju på betydligt högre än 80 db. Jag skulle fråga bm för att få ett bra svar.
  • ufsenuffen

jag har också läst 80 db i magen... tänkte gå på madonna i augusti (om inte bebis kommit), utan att oroa mig... jag skall inte stå längst fram och trängas. Skulle bebisen tycka det var jätte obehaglift lär jag märka det och få gå därifrån...! Då madonna splar är jag i v.40+3.

• JungfruMaria
    bonsai skrev 2009-07-29 17:07:17 följande:
    Har jag aldrig hört o jag har läst mycket på olika faktasidor om graviditet o i förlossningsböcker och dylikt. Och jag betvivlar på att barnmorskan skulle avråda en från hög musik! Allt som gör att man är glad o uppåt är bara positivt! (om det inte är droger/alkohol förstås....) Keep on rockin´!
  • emelyaus

Jag ska också på U2! och är gravid i v 29.. Min BM sa iaf att det inte är någon fara. Bara man inte står i folkhavet och blir omkringputtad.. Men vi har sittplatser och antar att ni också har det?
    Kanske ses där!

• Katarina Livart

Hej!

Jag arbetar som ljudtekniker och väntar barn. Min BM reagerade på detta yrke, men visste nästan ingenting så hon bad mig söka vidare. BM hinner inte vara uppdaterade på alla ämnen, så deras minsta oro kan man gott ta på allvar.

Jag har talat med professorer inom ämnet, med Arbetsmiljöverket och med andra sakkunniga på området - och det finns tre saker man är försiktig med när det kommer till höga ljud och graviditet.
    1.) Barnets egen hörsel. Ja, barnet kan bli hörselskadat. Då handlar det om riktigt höga ljud såsom pistolskott (eller en virveltrumma precis intill). Högfrekventa ljud dämpas en aning av fostervattnet (ca 10 dB), men lågfrekventa ljud under 200 Hz, förstärks istället av vattnet. Därför är basljud värre.
    2.) Mamman som utsätts för de höga ljudnivåer producerar omedvetet ett stresshormon som i sin tur stryper moderkakans fulla tillförsel av näring till barnet, vilket ger hämmad tillväxt hos barnet. Detta har man tydligt sett hos barn som legat i magen när deras mamma arbetat på vävindustri i England, dessa barn föddes betydligt mindre än andra barn.
    3.) Barnet i magen blir oroligt. Det är olika från vilken vecka man säger att barnet hör, och jaa, du kan säkert själv känna att barnet blir oroligt och sparkar, eller får ett annat rörelsemönster när du är i sista trimestern. Men forskningsstudier visar att även ett 16 veckor gammalt foster urinerar av starka ljud, vilket man ser som en stressreaktion. Arbetsmiljöverket har därför ingen gräns, förbudet gäller från du är gravid.

Arbetsmiljöverket är mycket tydliga, deras föreskrifter säger att du inte får arbeta i ljudnivåer över 80 dB(A), och om du gör det får din arbetsgivare eller du (om du är företagare, alt arrangören som anlitat dig) böter, så länge du berättat att du är gravid. Du har då rätt att söka havandeskapspenning pga risker i arbetsmiljön, något du kan få från dag 1 under din graviditet (dvs det skiljer sig från den HSP du kan söka pga fysiskt påfrestande arbetsuppgifter, 60 dagar innan BF). Detta vet heller inte alla BM om, iaf inte min.

Dock; är du egenföretagare har du inte rätt att söka HSP pga risker. Detta arbetar Företagarorganisationer med att ändra, det är en diskriminerande regel, som handlar om misstro. Hur som helst kan man gå runt den regeln, jag sålde mitt företag till min sambo och lät honom anställa mig - det godkände FK (men en opartisk person såsom en revisor skall intyga arbetsuppgifter mm om man säljer till just sambo, min revisor hjälpte mig med alla papper) . Annars kan man ombilda till AB också.

Så, huruvida du vill gå på en enstaka konsert är upp till dig, det är det ju alltid när man är gravid och gör riskfyllda saker. Men att arbeta i en sådan miljö dagligen är inte tillåtet, och direkt skadligt för barnet. Det är ju också viktigt att söka HSP tidigt, så att du inte bara slutar arbeta, för din SGI beräknas för din föräldrapenning också, vilket blir densamma som för HSP.

Är man osäker på vilken ljudnivå man utsätts för, kan man antingen köpa en mätare, eller så kan man be en skyddsingenjör från ex Kommunhälsan komma till arbetsplatsen. Jag fick en dosimeter som jag bar i över en vecka, och utifrån den skrev han ut grafer över varje dag, och en slutrapport som visade att jag inte fick arbeta i den miljön.

Hoppas jag bidragit till lite mer kunnande i världen om detta, det är ju ovanligt med kvinnliga ljudtekniker, och även ovanligt att folk kan något om ämnet (musiker är lika utsatta). Jag hade själv ingen aning när jag blev gravid, och självklart ställde det till det med inbokade uppdrag. Men barnet måste gå först, och det går alltid att hitta flexibla lösningar.

Jag skulle själv inte besöka en hårdsrockskonsert, hur enstaka den än var. Professorn jag talade med beklagade sig över att kulturen tyvärr var sådan att man spelar på tok för starkt även för vuxnas öron. Och jag kan som ljudtekniker säga att det spelar inte så stor roll om du lägger en filt över magen eller om du står längre bak (prova lägga en filt över ditt huvud, nog hörs 115 dB rätt så bra ändå), hela meningen med spridande monitorer är att de ska nå ut till hela publiken, de line-array-system som används på större konserter ser till att ljudnivån är hög oavsett placering.

Ta det lugnt med konserterna, och njut av ert växande barn!

Svar på tråden Ljudvolym i magen?