• clarita

Avliva "frisk" katt...

Jag har en katt på snart 1 år, som vi tog hand om pga att min svägerskas chefs bondkatt hade fått kattungar...om jag inte hade tagit in honom hade han avlivats och det fanns ingen som ville/kunde ta honom (han var sista kattungen och de hade annonserat länge och katthemmen var överfyllda)..

jag älskar honom till döds men de ekonomiska förutsättningarna har inte varit de bästa, jag lever från hand till mun så att säga.
    jag har inte haft råd att försäkra honom men verkligen försökt se till hans välbefinnande; borstat hans tänder, pälsvård (borsta bort lös päls så han inte blir förstoppad av hårbollar osv) handlat bra mat... allt som har kunnat gå inom min budget...

i ett oaktsamt ögonblick hade jag öppnat ett fönster på glänt ( jag bor på andra våningen, knappt 3 m. ned) och sedan vänt ryggen för att diska... min katt hoppar upp och tar sig ut på balkongen. jag vände rmig om och ser honom och öppnar försiktigt balkongdörren för att hämta in honom, men han blir rädd för den gnisslande dörren och tar ett steg bakåt, till tomma intent och faller ner.

jag springer ner och ser honom dra ena benet när han försöker gå och han fräser när jag försiktigt tar upp honom vilket han aldrig gjort tidigare så jag visste att det var allvarligt

jag ringde till veterinär akuten direkt och fick skjuts dit. jag brydde mig inte om vad det kostade, jag ville bara veta att han var ok...väl där fäller veterinär sekreteraren en kommentar "hoppsan, dålig planering att du inte har försäkring" och jag mår ännu sämre och börjar störtgråta, kan knappt tala med veterinären som kommer...

han röntgas och alla nödvändiga tester görs...veterinären tycker han är i mycket gott skick förrutom en spricka i benet som hon trodde skulle läka av sig själv.
    notan gick på över 4000 kr och jag åt kokt potatis och nudlar i en månad och lånade pengar från vänner för hans mat .

jag är rädd för att hans ben inte har läkt som det ska och ska ringa för att boka ny tid på måndag...veterinären sa att för att jag inte har en försäkring så gäller en operation för 10 000 kr och jag har verkligen, verkligen inte råd med det...

nu mår jag extremt dåligt, om han inte har blivit bättre så måste jag låta honom somna in, jag vet verkligen inte vad jag ska göra annars..

finns det någon som vet ett annat sätt? och de som har tagit det här hemska beslutet, hur gör dom? får man vara i rummet? hur kom ni över den otroliga sorgen?

snälla, ge mig råd...jag vet verkligen inte råd...

• Svar på tråden Avliva "frisk" katt...
  • NinnaBus

Det man börjar fundera lite på är ju hur stor sprickan var, lade de något stödförband på benet, vart i benet satt sprickan, m.m.
    Hur lång tid sedan var det som olyckan hände? Hur lång tid har de sagt att det kommer att ta för den att läka?
    Kan han ha skadat sig någon mer stans som inte upptäcktes vid första kontrollen?
    Ryggen?
    Senor eller annat?
    Hur märks det på katten att den inte mår bra?
    Drar den fortfarande benet efter sig?
    Haltar?

• clarita
    NinnaBus skrev 2009-07-26 22:44:06 följande:
    Det man börjar fundera lite på är ju hur stor sprickan var, lade de något stödförband på benet, vart i benet satt sprickan, m.m.Hur lång tid sedan var det som olyckan hände? Hur lång tid har de sagt att det kommer att ta för den att läka?Kan han ha skadat sig någon mer stans som inte upptäcktes vid första kontrollen?Ryggen? Senor eller annat?Hur märks det på katten att den inte mår bra?Drar den fortfarande benet efter sig?Haltar?
    Nej, de sa att det var en liten spricka och skulle läka av sig själv men han haltar fortfarande, inte jättemycket men fortfarande lite...det ska han väl inte göra ifall det var läkt?
    De förklarade (jag var ganska borta i huvudet, hade gråtit för mycket) att det var vid "kulan" sprickan satt... men de satte inget förband eller något, skrev bara ut smärtstillande som jag gav honom i 3 veckor
    Det var 5 veckor sedan detta hände.
    Jag har försiktigt tagit på honom överallt för att se ifall han har ont någonstans men det verkar inte vara som det!

Han vill ibland lägga sig när han äter ur sskålen (hans aptit och törst har inte påverkats) men annars hoppar han och leker som vanligt..
  • Kattägd

Det finns något som heter Chickas fond, ta kontakt med djurens rätt och fråga om det är möjligt att få hjälp. Så försäkrar du katten när han är frisk. Det kostar ca 50kr i månaden för en bra försäkring.

• clarita
    Kattägd skrev 2009-07-26 23:03:51 följande:
    Det finns något som heter Chickas fond, ta kontakt med djurens rätt och fråga om det är möjligt att få hjälp. Så försäkrar du katten när han är frisk. Det kostar ca 50kr i månaden för en bra försäkring.
    Ok, tack så mycket, ska kolla upp det... jag flyttar till en billigare lägenhet nu i veckan så jag har råd med det nu, jag är arbetslös och gravid i en liten stad som inte har några jobb att erbjuda men jag ska studera till hösten, jag hoppas på en vändning snart...
  • Kattägd
    clarita skrev 2009-07-26 23:09:11 följande:
    Ok, tack så mycket, ska kolla upp det... jag flyttar till en billigare lägenhet nu i veckan så jag har råd med det nu, jag är arbetslös och gravid i en liten stad som inte har några jobb att erbjuda men jag ska studera till hösten, jag hoppas på en vändning snart...
    Om du får hjälp av dem så kan du ju sedan skänka pengar till fonden allt eftersom du har råd och på så sätt hjälpa något annat djur i nöd, man kan ju se det som ett lån :) Håller tummarna att din katt inte behöver opereras.
  • clarita
    Kattägd skrev 2009-07-26 23:14:24 följande:
    Om du får hjälp av dem så kan du ju sedan skänka pengar till fonden allt eftersom du har råd och på så sätt hjälpa något annat djur i nöd, man kan ju se det som ett lån :) Håller tummarna att din katt inte behöver opereras.
    Det kommer jag verkligen göra, jag utbildar mig till ett välavlönat jobb så jag hoppas jag kan ge tillbaka tusenfalt om ett år eller två...
  • NinnaBus

Om det kan vara till någon tröst så kan jag berätta om en av syrrans katter...
    Hon fick ta hand om den när den redan var i vuxen ålder...
    Antagligen har den fått en spricka eller nåt i ena benet när den var yngre... ena frambenet är lite annorlunda...
    Han haltar lite... det har han gjort sen han kom till dem för flera år sedan...
    Men han är en glad katt och mår bra ändå...
    Han springer t.om. när han känner för det...
    Vissa dagar haltar han mer och andra mindre...
    Syrran har varit med honom till veterinär men de gör inget, skadan är gammal och han verkar inte lida nåt större av den (mer än att han haltar lite).
    Han reagerar inte när man rör benet heller...

En spricka vid kulan som du sa kan ju påverka leden lite och det kan ju vara därför han haltar fortfarande...
    Om du tänker på hur det är med oss människor så finns det ju de som skadat sig och sen haltar resten av livet utan att egentligen lida något större av det...
    Om du ser att katten har ont, verkligen lider av det så kanske man får fundera på hur värdigt liv han har med lidande...
    Men om han verkar pigg och glad som vanligt trots lite haltande så kanske han kan leva ett långt och lyckligt liv ändå...
    Du känner din katt bäst och måste avgöra vad som är bäst för den...
    Om han sedan behöver en opertation så kanske man bör fråga sig om den operationen kan garantera att han blir helt återställd... Annars kanske man får fråga sig om det är värt det...

Om han hoppar och leker, har bra aptit osv. så verkar det ju inte som att han lider speciellt mycket av sitt haltande...

Kattförsäkring kan man som någon sade lägga på månadsbetalning... Vi betalar knappt 60kr/katt i månaden för våra katter...

• CTMT

TS - gör allt som går att göra för katten så den kan få leva ett långt och friskt liv (med förutsättning att det går och att katten inte lider. Lider den och ingen behandling eller medicin finns så är det mest humana att låta kisen få somna...)

Du kan även kontakta KKS Kattkommando syd (www.kks.nu) där finns något som heter Försäkringsfadder, dvs. någon annan privatperson kan stå för försäkringen medans det är du som tar hand om katten. Men då måste du maila dem, [email protected] , och förklara hela situationen och att du behöver hjälp med kostnader m.m. Då kan KKS ta över katten, men att du agerar "stödhem" istället, dvs. katten bor kvar hos dig men ägs av kks.
    Maila, förklara och be om hjälp! Det är det minsta man kan göra, lycka till och hoppas katten kommer må bra och att du får goda jobbchanser i framtiden!

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • clarita
    CTMT skrev 2009-07-27 09:36:41 följande:
    [citat]
    TS - gör allt som går att göra för katten så den kan få leva ett långt och friskt liv (med förutsättning att det går och att katten inte lider. Lider den och ingen behandling eller medicin finns så är det mest humana att låta kisen få somna...)Du kan även kontakta KKS Kattkommando syd (www.kks.nu) där finns något som heter Försäkringsfadder, dvs. någon annan privatperson kan stå för försäkringen medans det är du som tar hand om katten. Men då måste du maila dem,
  • felicityporter

I ditt läge hade jag försökt låna pengar av föräldrar, mor/farföräldrar eller syskon. Jag vet att min familj aldrig skulle neka mig det i ett sådant läge och att jag absolut inte hade behövt skämmas för att fråga. För - let's face it - om ens föräldrar/morföräldrar skulle bli sura för att man frågade om en sådan sak visar det verkligen hur mycket man betyder för dem.

Finns inte den möjligheten hade jag tagit ett lån, antingen genom banken eller det där speciallånet som man kan ta för djursjukvård. Det brukar finnas broschyrer från dem hos djursjukhus och veterinärstationer, räntan sägs vara mycket förmånlig.

Hoppas det löser sig med din katt!

• Familjen Ekstedt

Jag tror inte det är någon större fara med din katt. Det var ju inte länge sedan han slog sig. Jag hade inte opererat min katt så snart efter den skadan även om jag har både försäkring och pengar.. för jag tror den kommer bli frisk om ett tag i alla fall.
    Katter läker ofta väldigt bra även om det tar tid. Sen ska du ha i åtanke att han ändå är inne katt och har inte lika mycket behov av att vara fysikt frisk som en utekatt har, men givetvis ska han inte ha ont men det verkar han inte ha för då hade han sagt ifrån!

Lycka till och avliva inte katten vad du än gör!!!

• Caysa

Jag får inte ihop detta riktigt...
    Du har sambo...
    Du ska föda om en månad....
    Och du ska börja plugga nu i höst!?
    Men ni ska flytta isär då eller? Eftersom du ska flytta till en mindre lägenhet nu innan barnet kommer?

• Caysa

Kalle Karls mamma skrev 2009-07-27 13:28:31 följande:

Exakt vad har den tråden med detta ämnet att göra
    Jag tyckte inte att TS story gick hand i hand med hennes andra story....
    (och TS har ju försvunnit, profilen var borta en timme efter mitt inlägg)
  • Bemidii

Jag fick själv en spricka i armbågsleden och jag har haft ont i ca två år, börjar bli bättre nu. Vad jag menar med detta är att det kan ta väldigt lång tid innan smärtan försvinner. Jag var till läkaren och de sa att det bara var att vänta.
    Lycka till

Svar på tråden Avliva "frisk" katt...