• Magrat

Havandeskapsförgiftning?

Jag har de senaste dagarna haft ont i fingrarna när jag vaknar.
    Är stel och svullen i fingrarna och kan bara knyta handen med svårighet.
    Det brukar ge med sig framemot dagen, men det känns som om det blivit lite värre gång för gång och helt tyckte jag inte det försvann igår.
    Igår hade även mina fötter svällt mer än vanligt, och nu på morgonen har inte svullnaden gett med sig särskilt mycket.
    Nu har jag läst lite om havandeskapsförgiftning på nätet och svullnad som inte går ner efter en natt kan indikera på detta tillstånd.
    Är det någon här som vet hur alarmerande dessa tecken kan vara?
    Hur fort utvecklas det (om det nu är havandeskapsförgiftning jag fått)?
    Jag ska träffa min BM på torsdag, kan jag vänta tills dess med att kolla upp äggvita i urinen och blodtrycket eller är det mer brådskande?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • ebben

Har du väldigt ont i huvudet.Det "ska" man tydligen ha vid havandeskapsf. En hämsk huvudvärk som inte ger sig.Har jag i alla fall fått veta av min läkare.De har mig under koll pga att jag har haft högt blodtryck.

• lilla rosen

Kan man inte få feber också? Blir det sig riktigt illa har jag hört att man får sprängande huvudvärk på engång och du skriker pga smärtan. Man får också ont i hela magen. Eller så blir man medvetslös.
    Tack och lov är min avärden helt normala och BM sa att huvudvärk kan man få pga lågt järnvärde eller för lite vätskeintag.
    Har man högt blodtryck så ger det också huvudvärk.
    Ring till din BM nu eller ring till lasarettet och fråga.

• Magrat

Huvudvärk har jag inte, men det är ju bara ett av flera symptom.

Kopierat från NetDoktor.se:
    "Symptomen vid havandeskapsförgiftningar är högt blodtryck, äggvita i urinen, svullna händer och fötter, en snabb viktökning och kanske också svullet ansikte. Äggvita i urinen är ett tecken på att njurarna är påverkade. Nästan alla gravida får svullna händer och fötter mot slutet av sin graviditet, men man ska ta det som ett varningstecken om svullnaden inte går ner efter en natts sömn.
    Symptom som huvudvärk, flimmer för ögonen och allmän sjukdomskänsla samt smärta i övre delen av buken är tecken på den svåraste formen av havandeskapsförgiftning."

Jag tror jag ringer min BM i morgon om inte svullnadena ger med sig.
    Hur som helst är det besvärligt att ha ont i fingrarna. Kan knappt vrida ur disktrasan, och det är fortfarande en hel del som ska göras här hemma.
    Tur att tangentbordet har lättryckta knappar... :)

• fade

Hej!

Jag åkte in till förlossningen igår med svullna händer och ömhet i fingar och ben. Hade "extrema svullnader" i hela kroppen, sen fann de spår av äggvita i urinen. Jag har min nästa tid hos BM den först juni men blev nu tillsagd att jag måste dit på måndag och kolla blodtryck och urin, samt ytterligare en gång nu i veckan. Så det är ju alltid bättre att kolla en gång för mycket... De ansåg igår att mitt blodtryck var för högt. 131/75, vilket jag trodde var helt normalt...

Så är Du orolig, ska Du ringa in tycker jag!

Lycka till!

• Magrat

Tyckte de att 131/75 var högt!?
    Jag har alltid fått höra att jag har normalt, på gränsen till lågt, blodtryck, och även under graviditeten har jag haft mina normala 110/70.
    Sist (för 1,5 veckor sedan) hade jag visserligen 130/70, men min BM sa att det var främst undertrycket man tittade på. Det verkar konstigt att då 75 skulle vara högt? Från 70 till 75 är ju obetydligt!
    Jag ringer definitivt i morgon.

• fade

Ja, helknasigt. Antar att han menade att det var högt i samband med den vätskeansamling jag har i kroppen... fast jag gör ofta så, tolkar läkare lite som jag själv tror. Och det kanske inte är det ultimata. =)

Min BM har också sagt att undertrycket är det viktiga, och att det inte är riskfyllt om det är under 90. Alla säger lite olika, men jag tycker definitivt att du ska ringa!

Lycka till!

• Elliz

jag blev katastrofsnittad i vecka 32 med min första pga havandeskapsförgiftning så jag vet vad det innebär, man har högt blodtryck och en kraftig huvudvärk, mitt blodtryck låg på ca 180/115, hade 3 + i urinen. huvudvärken sitter ovanför ögonen känns det som och den försvinner inte utan bara trycker tills man ser flimmer för ögonen. Sedan ett till tecken är att man bli svullen och nu menar jag inte vanligt svullen som när man är gravid utan man blir så tjock att man knappt kan öppna sina ögon, man ser knappt ut, man märker när det inte är som det skall, men har du inte huvudvärk så tycker jag inte du skall oroa dig så mycket men hoppas du inte har det iallafall. lycka till!

• Eminor

Problemen med händerna kan bero på Karpaltunnelsyndrom, som är vanligt under graviditeten, men går bort av sig självt sen för det mesta. Det beror på att en nerv i handen blir trängd. En kompis hade det, och vaknade varje morgon med domningar i händerna, men det försvann när barnet var fött!

• Magrat

Hade inte tänkt på Karpaltunnelsyndrom, har nu läst lite om det och till viss del stämmer nog symptomen.
    Fast det står att lillfingret ej blir påverkat, och på mig är alla fingrarna lika stela och onda. I dag kändes ena lillfingret t.o.m. värre än de andra och hoppade liksom ur led när jag försökte knyta handen.
    Nåja, har ringt men inte fått tag på BM, så jag får nog ge mig till tåls oavsett vad det är som orsakar symptomen till på torsdag och se hur blodtrycket mm ser ut. Blir jag klokare då skriver jag om det här.
    Tack för alla lyckönskningar och info.

• Magrat

Tur nog var det inte havandeskapsförgiftning, blodtrycket var 120/70 och ingen protein i urinet.
    BM sa att det var troligast karpaltunnelsyndrom, trots att jag har nästan mer ont i lillfingret än i tummen.
    Nåja, några veckor av ont får man väl stå ut men, nu när jag vet vad det med största sannolikhet är och att det bara är tillfälligt.

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?