Hur äter era 7 månaders bebisar på natten??
Min tjej äter vanlig mat på dagarna och ammar på natten, men problemet är att hon äter såå lite mat o ammar mellan 3-5 ggr per natt...
Min tjej äter vanlig mat på dagarna och ammar på natten, men problemet är att hon äter såå lite mat o ammar mellan 3-5 ggr per natt...
Tösen blir 7 mån om någon dag och hon äter välling alla mål utom till lunch då hon äter barnmat.
Hon äter ca vid 19-20 på kvällen sedan ger vi henne mat vid 22 tiden (hon sover) och sedan vaknar hon vid ca 5.30-6.30 och äter.
Hon äter ca 180 ml varje vällingmål.
kram
Stella ammar inte alls på natten (ammar sista gången ca 23 och första gången ca 5-6 så det är ju inte sååå långt mellan gångerna..) utan hon får bara nappen om hon vaknar på natten, och om det behövs så får hon komma över till vår säng och sova.
Hon äter också dåligt med mat, brukar vara en liten portion gröt + smörgås på fm vid 11, en liiten portion mat alt youghurt alt kex vid 14, en något större portion gröt på kvällen vid 20 ca. Däremellan amning då och då.
Jag fick ta några nätter då Stella ville amma på natten innan hon "förstod" att hon inte "fick" det längre. Det var kanske 2-3 nätter, sen har det gått bra utan! Hon tog lite längre tid på sig att somna om, men hon var absolut inte ledsen, då hade jag inte slutat nattamma.
(Vill hon absolut det nu någon natt så FÅR hon självklart, men det brukar inte behövas)
Det är kanske annorlunda om man ammar, jag vet inte, men min dotter slutade vakna och vara hungrig i somras, då var hon 5,5 månad. Sedan dess har hon bara ätit på natten vid ett fåtal tillfällen (ersättning), sover annars från 19-06 ungefär.
Min son är 7½ månad och han äter 3-4 ggr varje natt(ammar).Försöker få i honom mer mat på dagarna,men det är inga jätteportioner.Går inte att ge flera mellanmål för då äter han knappt nån mat.Han ammar flera ggr per dag också!
Min Theo vaknar 1 gång på natten och vill äta. Han äter sista gången kring 19 och somnar sen vid 20-tiden. Jag har slutat att amma så han får välling på natten. Han brukar oftast vakna vid 3-4 tiden men ibland vaknar han redan 2 och ibland, som i morse, inte förrän 5. Theo har alltid sovit väldigt oroligt och tidigare gav jag honom mat varje gång han vaknade till (både av slöhet och för att jag inte visst vad jag skulle göra annars). Vi bestämde oss en dag för att försöka få Theo att sova längre och istället för att ta upp honom så fort han vaknade så lät vi honom ligga kvar i sängen samtidigt som jag eller hans pappa pratade lugnt och tyst med honom. Han skrek en del men efter bara några nätter så sov han lugnare och vaknade inte alls lika ofta. De gånger han vaknade fick han försöka somna om själv.
En annan sak som gjort att Theo nu sover längre är att han får välling på kvällarna. Han äter ca 250-275 ml på kvällen och det gör att han håller sig längre. Målet är att få honom att sova ända fram till 6-7 på morgonen men än så länge är vi så nöjda med att han sover fram till 3-4 så vi nöjer oss med det ett tag. Förhoppningen är att det ska ske av sig självt när Theo börjar äta bättre på dagarna (han är också väldigt kinkig med maten för tillfället).
Vad skönt att höra att det inte är bara min baby som inte vill äta så mycket...
Jag fattar ärligt inte hur hon går runt, ska kontrollväga en extra gång till veckan...
Rasmus äter gröt till frukost vid 8.00.
Till lunch blir det en burk mat och frukt.
Mellanmål rån,frukt och ammar.
Middag en burk mat och måltidsdryck.
Nattmål - välling.
Äter 1-2 gånger på natten. (ammar/välling)
minst 2 ggr på natten... å ett par gånger till tidigt på morgonen ( men då ligger han bredvid mej och tuttar), fast då är jag så trött så jag håller ingen räkning
Min flicka är 7 månader på torsdag och hennes dygn ser ut så här (ungefär)
Ca 6 - 6.30 ammar
08.00 Gröt
12.00 En stor burk barnmat och fruktdessert
16 - 16.30 Gröt och ev mosad frukt om hon inte blev mätt på gröten
19.00 Amma
21.00 Amma
03.00 Amma
Detta är jättestort framsteg att jag bara ammar morgon och kväll för innan ville hon sutta HELA tiden för hon tar inte napp..... och jag vill sluta amma helt och hållet men hon tar inte välling!!! Och ger jag henne gröt på kvällen vill hon ligga och sutta lite iaf för hon har ju sugbehov fortfarande och då ffår hon ju i sig lite mjölk och sen spyr hon riktiga kaskadspyor för hon har ätit för mycket.....
Några förslag hur jag ska få henne att ta välling??
Liniz79: Prova att söta vällingen lite i början. Vår son tyckte inte alls om sin välling (Nutramigen pga mjölkallergi) i början men vi hade i en tesked socker de första gångerna. Han åt bara ca 20 ml första gångerna men se´n började han äta mer och mer och varefter han åt bättre och började vänja sig vid smaken så minskade vi på sockret och tog sedan bort det helt.
Om det handlar om att hon inte vill ta nappflaskan så är det ju lite klurigare. Har inget riktigt svar mer än att om du verkligen vill sluta amma så prova att hålla upp med amningen ett par dagar och se om din tjej vill ta flaskan då. En del tar ju inte flaskan förrän de verkligen måste. De är smarta :)
Milla äter bara mat. Men välling det sista hon gör på kvällen vid ca 7. Sen sover hon till 6 och får välling igen och somnar då om.
Så börjar dagen sen med gröt runt 8. Mat och efterätt vid 12. Nån mellis, typ fruktpureé eller smörgås runt 14 och sen gröt igen vid 5-6.
Vi tycker det funkar jättebra.
Ingenting!
Välling vid 19-snåret sen sover hon hela natten fram till 7 då hon får välling igen.