• Beatrissan

BRF. Jäv?

Hej,

Jag undrar över hur det fungerar med JÄV, har läst lite, men vill höra om någon är mer påläst än mig och kan säga hur det är.

Jag bor i en bostadsrättsförening med 74 lägenheter och är med i styrelsen,
    ordföranden i styrelsen är invald på 2 år och är nu inne på det andra året.
    Eftersom föreningen är helt nybildad och vi är nya på området så har det varit väldigt mycket att ta till, lära och ett väldigt "rushigt" första år.
    Ordföranden är inte en teamplayer och kan helt plötsligt fixat en grej, gjort ett "större"inköp, slutit avtal med ett företag eller liknande utan att det har varit uppe på en dagordning, disskuterats, röstats om och protokollförts.

Jag orkar inte skriva allt hon har gjort, men har ett helt brev om händelserna här som jag skrev för ett tags sedan bara för att få ur mig alla tankar och irritation.
    Vilket fall har hennes söner som är vuxna och har familjer haft lite otur ekonomiskt vad jag förstått och hennes ena son har under hösten med hjälp av AMS startat en egen elfirma som hon omgående gick ut med till alla boenden att använda sig av om det blev krångel med något gällande el..

Det jag främst undrar över nu är om det verkligen är okej att tipsa andra medlemmar i en brf som man själv är orförande för, att använda sig av sin sons företag? Speciellt också då det inte har disskuterats av övriga styrelsemedlemmar.
    Är inte det JÄV? (nånting att hon/hennes familj vinner på det?)
    Btw tror jag att hennes son tillsammans med sin fru står för hennes lägenhet eller är köpare av den iaf... Lite rörigt där...

Så va tror ni kära fl:are??

• Svar på tråden BRF. Jäv?
  • johanna 77

hej
    Jag har själv suttit med i styrelsen i alla de BRF:ar jag varit med i...

Jag tror inte det är ngt problem/jäv med att hon rekomenderar hennes son om medlemmarna skall göra eljobb privat i sina lgh:er.

Men står hon inte på sin lgh? då är ju hon int äns medlem i föreningen. och kan ju inte sitta med i styrelsen!!

Det värkar ju helsjukt att hon ta beslut över huvudet på syrelsen!! Det måste stå i stadgarna hur styrelsearbetet skall gå till. Du måste kolla där. Men det värkar ju osunt för förenigngen. Det behöver inte vara så att alla i föreninge skall vara med och bestämma, men det brukar ju vara så att man skall var överens i styrelsen!

Det brukar vara så att minst 2 i styrelsen med förtäckningsrätt (tror jag det heter) skall skriva på när det gäller pengar.

Mitt tips är nog att kolla i stadgarna. Där stär det ju hur man har kommit överns om hur brf skall skötas...

Lycka till

• Beatrissan

Tack för ditt svar!

Du skulle bara veta hur det går till här, folk är blåögda o naiva.
    Orförande och en tjej som sysslar med ekonomin är firmatecknare..

Nu andra året som styrelse hoppade hälten av styrelsen av, tyvärr de bästa och duktigaste personerna och in kom istället Ordförandens pensionärsliga.

Fortfarande sitter de ute o disskuterar styrelsesaker på kvällarna o dagarna med en flaska tjut...

Jag ska snart gå ur styrelsen, för jag orkar inte "se" mer.

Hennes son med fru köpte den men hon är folkbokförd mm på lägenheten o står som hyrare på den iaf, ska se om jag kan snika lite nångång, lite diskret.

• johanna 77

Jag tycker du skall kolla upp stadgarna. en hyresgäst skall väl ändå inte kunna sitta med i styrelsen??? det värkar helsjukt. det är ju en förening för medlemarna...

De kan ju förstära hela er ekonomi i föreningen... Jag skulle inte råda dig att gå ur styrelsen. om du inte har tänkt att sälja och lämna de sjunkande skeppet...

Att ta in en extern syrelse är inte något bra alternativ heller. de kostar multum.

Finns det ingen granne du kan alliera dig med?

lycka till...

Svar på tråden BRF. Jäv?