Busfröet skrev 2009-07-27 01:39:07 följande:
Om det är ok att sätta sina barn på förskolan innan ett års ålder? Jag tycker att han är för liten. Men det låter bra att du/ni tänker på ert barns framtid och att du vill gå färdigt i skolan. Kan ni vara f-lediga på halvtid var, pappan och du? Tänkte att du kanske inte behöver läsa alla ämnen? Det viktigaste är ju ändå sv eng och Ma. NV och hi och sam? Vet inte riktigt vad som gäller nu men tidigare var det ju så. Vilket program läser du? Kan du läsa bara vissa ämen i vår? Att vara hemma två år innebär inte heller att du är gammal för det. Du har gott om tid på dig att plugga klart och jobba och skaffa ett syskon.Som du själv skriver, det känns inte helt rätt. Då tycker jag inte heller att ni ska lösa det så. Ni hittar säkert en lösning som känns rätt.
Ja, man får sätta sina barn på förskolan innan de fyllt ett år, det kollade vi upp. Men det är inte ofta de tar in dem ändå, de äldre går i förhand. Men om föräldrarna/föräldern ska fortsätta med studier eller liknande så hamnar barnet högt upp på intagnings listan.
Jag går barn och fritid och jag har redan pratat med dem på skolan. Jag är tvungen att gå allt, de menade typ "allt eller ingenting". Men i sådana sammanhang undrar man om de verkligen tänker med hjärnan. De kunde gå med på att jag läser matematik hemma varannan lektion, men det spelar egentligen ingen roll, för matematiken är i mitten på dagen och då kan jag ju inte precis göra någonting.
Går jag inte heller skolan/är inskriven så får jag inte ta körkortet genom skolan och i så fall ta det på en snabb kurs eller liknande. Men det skiljer sig väldigt mycket i priset. Körkort är tyvärr ett måste där vi bor, det är så pass långt ifrån allting.
Det här med att min mor skulle kunna ha honom, det vore jätte bra om hon kunde det och jag skulle känna mig mer trygg att ha honom hos henne än på förskolan. Inte för att de är dåliga på förskolorna eller så, utan bara för att jag egentligen tycker att han borde vara äldre innan han börjar där. Tyvärr så går inte det heller. Det känns som att jag sitter och säger nej till alla era förslag, men hon börjar jobba kl 12 och jobbar till 17, så då kan hon i så fall bara han honom till kl 12 och sedan måste han ändå på förskolan.
Min sambo vill ta ut sina föräldra dagar när våran son blivit äldre, kring 3 eller 4år. Och då vill han ta någon dag då och då + speciella händelser m.m. Eftersom att han bara har 60 dagar, när han gav alla andra till mig.
Att jag skulle vara hemma 2år, det finns liksom inte i min tanke. Ett och ett halvt år går bra, men sen då? Då har jag ingenting att göra. Och helst skulle jag som sagt vilja gå ut skolan så snabbt som möjligt och sedan försöka få jobb och om jag får det, så vill jag hinna jobba ett tag och sedan skaffa ett syskon till våran son.
Ni får hemskt gärna säga om jag tänker helt fel, men försök att vara lite snälla med kommentarerna.