• fia0411

husvärdering

Ska värdera huset.
    Vilka tycker ni är bästa att anlita, förslag?
    Något man bör tänka på?

Frida

• Svar på tråden husvärdering
  • Slöjan

Ring runt till alla mäklare som finns i er stad, det kan skilja ganska mycket i kostnad....

• Gravid2008

Om ni skall sälja huset så värderar ju alla mäklare det gratis i forhoppnig att ni väljer dem... Man kan ju med fördel anlita flera för att se både var de vill ha betalt, men också om deras värdering är ungefär den samma

• Me o Mike

Vi ska också värdera vårat hus.. Man får det oftast gratis om man anlitar dom vid en försäljning. MEN ofta kostar det om man vill ha en skriftlig värdering och det priset dras ju då sen på "slutnotan". Men en muntlig bjussar dom på.

• fia0411

Ska inte sälja utan vill placera om lånen.
    Har ringt runt och kollat nu. Från 2500 till 1800 kostar det.
    Gillade dem som kostade 2000. Trevliga och verkar bra
    Har lite ångest bara :-P
    Måste man storstäda?!

• Gnagarn

Vad ska ni ha värderingen till?

Ska ni ha den till banken kan det vara läge att kolla med banken vilka som är godkända av dem (men fristående).

Att anlita ett proffs kostar nånstans runt 2000 Kr skulle jag tro Det gjorde det för mig iallafall här i Stockholm för några år sen.

Annars kan ni alltid kolla med er lokala mäklare om hur mycket de tar för en värdering. De bör känna till området. Men var försiktiga där. Som jag skrev i en annan tråd, There are no such thing as a free lunch....

• Me o Mike

Försök ha det så "cleant" som möjligt!!

• TamaraM

Hej hej.

Vi kontaktade vår bank och förhandlade lit emed dem.
    De ville ha 1500 kr för att skicka en mäklare som de sammarbetar med men då vi redan har alla våra pengar, besparningar, lån hos dem och även alla försäkringar i försäkringsbolaget de sammarbetar med fick vi det gratis :)
    Länsbanken/länsförsäkringar.

Sedan beror det på vad du ska ha det till. Vill du bara veta vad huset är värt för din skull så ring en mäklare för de gör det gratis i förhoppning om att du ska anlita dem för att sälja huset. Det är dock lite fult för du måste säga att du vill sälja och att du vill att de tittar på huset och värderar och sedan får du säga att du inte vill sälja ändå.

Annars om du tex vill bli av med topplånet (som var vårt mål) då får man ha en riktigt värdering som man får betala för. Men då kan man alltid prata med sin bank.
    Vi slapp betala :):)

• fia0411

Hm, tack för tipsen.
    Ska ringa vårat försäkringsbolag och kolla

• Pappa G

Här gjorde banken (två tjänstemän) ett kort besök när vi lade om lånen. Det behövdes ingen mer komplicerad värdering.

• Me o Mike

Shit nu blev jag toknervös för vårat hus!!
    Vi köpte det BILLIGT i februari. Det var ju precis rätt läge om man säger.. Och nu är det ju en ganska så bra marknad.. Och så har jag sett vad husen i vårat område ligger på!!

Svar på tråden husvärdering