• Alvi

Finns det något ställe på internet där man kan kika på konstnärers signaturer för att få reda på namnet?

Var på loppis i helgen och hittade två tavlor som jag inte köpte för jag tyckte de var på överpris, hela den loppmarknaden är skitdyr tyvärr. Signaturen var väldigt fin - men oläslig, hur ska jag få reda på vem konstnären är?

Jag har inte frågat de som jobbar där, men jag ska göra det i samma veva som jag åker dig igen för att pruta...

(25x20 cm, tror det är originalmålat, alltså inte bara en bild. 130 spänn styck. Dyrt?)

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Finns det något ställe på internet där man kan kika på konstnärers signaturer för att få reda på namnet?
  • ellam71

Nja.. inte spec dyrt.. jag skulle ta 200 för en tavla i den storleken..

Det som inte dödar härdar...
  • Alvi

... men det var ju på loppis... "alla andra" loppisar skulle ha typ 50-100 spänn för en sån sorts tavla, den storleken...

Och är det en någorlunda känd konstnär skulle den ju vara ännu dyrare?

Eller är det bara jag som inte är berest i konstnärsvärlden...

• Anova

Det finns många kostnärer som inte finns upptagna i några böcker.
    Är det kända konstnärer så finns de ofta med i uppslagsböcker, är det mindre lokala konstnärer finns chansen att du kan hitta dem i några böcker om lokalt konsthantverk. Annars kan det bli svårt. Det finns ju alltid kunnigt folk vid auktionsverk och sånt, men är det en liten konstnär är risken att de inte heller känner till konstnären.
    Men som sagt, om du köper tavlan, fråga om de vet vem som målat tavlan eller åtminstånde var tavlan hängt (sk. proveniens) och på så sätt kan du kanske spåra konstnären.

130 kr är inte alls dyrt, ramar du in en vanligt plansch får du nog betala lika mycket om inte mer. Gillar man tavlan är det ett bra pris.

Själv är jag nog beredd att betala några tusen för en tavla jag gillar.. En tavla med en känd konstnär är jag nog beredd att betala 30-50 000 kr för.

• Alvi

Okejrå, jag får väl ge mig iväg och införhandla de där tavlorna, för utsatt pris... För jo - jag gillar dem! De är underbara!
    Smart att fråga var tavlan kommer ifrån!

Svar på tråden Finns det något ställe på internet där man kan kika på konstnärers signaturer för att få reda på namnet?