• Anonym (ledsen)

Min man ljuger hela tiden

Jag vet inte vad jag vill med denna tråd... kanske höra om någon har samma problem.

Min man ljuger hela tiden för mig! Han är inte den otrogna typen alls så jag tror inte det är det, men han ljuger om småsaker hela tiden. Vad saker kostar, om han snusat eller rökt, om han hjälpt kollegor eller vänner att fixa saker, vilken tid han ska komma hem och hur länge han ska vara borta. Det är helt vanliga småsaker som det inte alls finns någon anledning att ljuga om... när jag kommer på honom så säger han alltid att han trodde att jag skulle bli arg om han sa som det det var. Även fast det inte är stora saker så sjunker mitt förtroende för honom varje gång jag kommer på att han ljugit... Jag vill inte att han ska vara rädd för att säga saker till mig. Jag berättar allt för honom. Han kommer från en familj där det varit många problem tex. med alkohol och jag tror att det är därför han ljuger hela tiden för att "bevara husfriden", men jag blir galen av att inte kunna lita på honom!!

Någon annan som har samma problem? Hur har ni gjort för att få era partner att våga vara ärliga?

• Svar på tråden Min man ljuger hela tiden
  • Anonym

Jag har själv varit sådan för jag lände att min sambo inte gillade det gjorde även om han inte sa något rätt ut.
    Du ska berätta för honom att han gör exakt som han vill med dessa saker och att du älskar honom även om du inte står och applåderar åt allt han gör.Det hela handlar om dåligt självförtroende.
    Lycka Till!

• Anonym (ledsen)

Problemet är att jag säger det till honom hela tiden, men han fortsätter ljuga... han blir jätteledsen när han gjort mig ledsen och arg, men ändå så kan han inte förmå sig att tala sanning ens om de minsta sakerna.

Det är så svårt att förstå för mig som står på andra sidan. På vilket sätt handlar det om självförtroende?

• Tant Herta

Tyvärr kan bara han ändra på sej och tyvärr e ofta en lögnare alltid en lögnare.

Mitt ex var sådan, hn ljög åxå om allt å ingenting, han ljög om saker som var totalt oviktig och även om viktiga saker, han hade förmodligen alltid gjort så och gör så än idag!

Mitt råd är att du ställer ultimatum, sluta ljug eller stick, ty din misstänksamhet om vad han ljuger om kommer att öka ju längre tiden går!

• Anonym (ledsen)

Ja, det är ju det som är det värsta... jag har blivit olidlig att leva med för att jag hela tiden ställer frågor om vart han varit och vad han gör och vem han träffat. Jag tycker inte om den jag själv har blivit...

Igår kom dock droppen - då ställde han MIG mot väggen och började ifrågasätta om jag blivit gravid med mitt ex (för typ sju år sen), men inte berättade för honom fast vi har prtatat om det förut och jag sagt att jag inte blev det. När jag blev förbannad för att han ens frågade så sa han att om jag reagerade så där så var det ju uppenbart att jag hade något att dölja! Jag blev helt paff! Hur i hel*** har han mage att ifrågasätta mig. Jag har ALDRIG givit honom någon anledning att inte lita på mig - tvärtom!

Känns helt sjukt nu när jag sätter det i ord... börjar bli orolig att det är något seriöst fel på honom...

• Anonym (lostförtroende)

Jag vet precis vad du menar, har en sambo här, som jag vart tillsammans med i snart 7 månader. Han kan ljuga om att han har inte druckit även fast han luktar, han ljuger om verktabletter , och andra tabletter. Tror inte han är den otrogna typen, men eftersom vi väntar vårt första barn i december.. så hade man ju hoppats finna någon man kan lite på. Men för varje gång han ljuger o ja konfronterar honom så säger han att ja skulle bli så arg, o bla bla.... men blir bara mer sårad o sviken av en lögn. så jag lever.. men vet inte hur .. sagt att de får vara slut på de nu... jaja säger han sen går ett par veckor.. o incidenten med lögner faller in igen...:S....... så förstår precis hur du känner dig..

• Anonym (kille29)

Frågan är om han växte upp på samma sätt som han är nu.
    Kanske blev en grej mot föräldrarna.
    Nej mamma den kostade inte så mycket. Nej pappa jag drack inte så mycket.

• Anonym (...)

Jag hade samma problem med mitt ex. På den tiden var vi visserligen tonåringar/början på 20, men det skulle inte förvåna mig om han är likadan idag. Det kunde handla om helt konstiga grejer som jag inte alls förstod varför han ljög om, men även andra grejer som han sa för att göra mig lessen. Emellanåt kom det fram från andra att han hade berättat saker om mig för dom som inte alls stämde, skitsaker som t ex vilken färg jag hade på mina tapeter i mitt rum, att jag hade hål i tungan innan jag hade det och såna konstiga saker. Jag menar, varför ljuger man om sånt?
    Senare började han ljuga om otrohet och sånt så det blev värre och värre saker, och den där känslan av att inte kunna lita på det som sägs kan jag fortfarande känna av i mitt nuvarande förhållande, vilket är jävligt illa. Det han gjorde ska inte behöva gå ut över mitt liv jag lever nu.

Jag konfronterade honom aldrig med småsakerna som han ljög om, tyckte mest att han var löjlig. Däremot blev det jättegräl kring de större sakerna, vilket kanske är förståeligt. Det tog slut helt enkelt.. kanske inte det svaret du ville ha ^^

• Anonym (ledsen)

Min man försöker verkligen... Han är en genomgod person som vill vara alla till lags och är livrädd för konfrontation. Hans pappa är numera nykter alkoholist, men han har vuxit upp med mycket skit hemma. Vi har pratat och pratat och han har lovat och lovat, men ändå så dyker det upp små saker nu och då som jag inser att han endera ljuger om - eller vanligast - inte säger något alls om förrän jag frågar. Detta innebär att jag HELA tiden måste fråga för att få veta om han har gjort av med massa pengar eller skjutsat hem nån kollega eller gjort något svartjobb eller vad det nu kan vara som han tror att jag skulle bli arg över... Han har gått både hos al-anon och hos privata psykologer för att prata om sin uppväxt och hur han själv tagit med sig "vuxet-barn-till-alkholist" symptomen till sitt eget liv, men han slutar alltid gå efter några gånger och anses sig "frisk".

Jag är helt övertygad om att lögnerna kommer för att bevara husfriden och för att han ska slippa konfrontation, men jag pallar ändå inte. Jag älskar honom, men vet inte hur jag ska hjälpa honom mer... Jag är en ganska hård person av naturen och han är en väldigt mjuk person vilket gör att varje konfronation mellan oss blir att jag skäller och han går undan, vilket i sin tur gör att han ljuger nästa gång för att slippa skäll (även om han vet att det kanske är välförtjänt skäll). Hur ska jag göra för att nå honom och få honom att förstå att han kan vara ärlig mot mig och att ett bråk inte betyder slutet... ?

• Anonym (sjuklig lögnare)

Systematiskt ljugande skall inte underskattas som problem även om det rör småsaker. Det är själva strategin att ljuga istället för att diskutera, riskera konflikter eller riskera kritik, som är problemet snarare än de exakta saker man ljuger om. Om din man inte söker professionell hjälp kommer han aldrig att sluta ljuga. Snarare riskerar han att ljuga mer och mer om allt allvarligare saker.

Du har försökt att tala allvar med din man, TS, och förklarat för honom att hans ljugande får dig att må dåligt och bli ledsen. Ändå slutar han inte. Du beskriver också en händelse där din man helt utan anledning tror att du ljuger. Det är ett av lögnarens problem; att man själv inte har några andra livsstrategier än att ljuga och undvika, gör att man inte kan föreställa sig att andra människor har det.

Jag har själv levt med en man som var en patologisk lögnare. Han var, precis som din man, en genomgod, snäll person som försökte vara alla till lags. Tyvärr betydde detta också att han var livrädd för konflikter och livrädd för att bli kritiserad. Därför ljög han om alla möjliga småsaker som han trodde att jag skulle bli arg över eller kritisera honom för, tex hur mycket han jobbade, vilka han umgicks med, vilka ärenden han uträttat osv. Det ständiga ljugandet ledde till många konflikter där jag varje gång tydliggjorde att det var LJUGANDET, inte vem han träffat eller att han inte jobbade så mycket som han påstod, som gjorde mig arg och besviken. Men det hjälpte aldrig, istället förvärrades bara hans ljugande och till slut, när han började känna sig pressad av min kritik över att han alltid ljög (vid en punkt där han ljög om olika saker i stort sett dagligen och jag kritiserade honom varje gång jag upptäckte honom), började han anklaga mig för alla möjliga saker och påstå att jag ljög och att alla människor minsann ljuger. Ett tamt försvar, förstås, men det blev tydligt att han inte hade en aning om hur man lever sitt liv med andra människor utan att ljuga. Han har helt enkelt aldrig utvecklat någon förmåga att hantera problem och konflikter, utan ljugit och undvikit hela livet. Han har gått i terapi, men han ljög för terapeuten om sina problem så han blev förstås inte bättre.

Efter många år valde jag att inte längre acceptera att ständigt bli förd bakom ljuset. Jag kunde inte känna att relationen var något värd när allt mindre av det min man påstod om sig själv, sina aktiviteter och sina relationer till andra människor, var sant. Jag tyckte också att han själv allt mer gled in i en låtsasvärld. Jag hoppas din man lyckas bättre än min med att sluta ljuga. Patologiskt ljugande är ett tvångsbeteende, en psykiatrisk störning som behöver behandlas. Uppmana din man att söka hjälp för detta NU.

• Anonym

jag känner igen det! min sambo ljuger sjukt mycket om allt och alla och när jag ifrågersätter så börjar han skrika och får ett anfall.. det är helt sjukt beteende och han kan inte skaffa ett jobb heller, speciellt inte med hans kriminella bakgrund och beroende av knark så kan han inte ett jävla skit.
    ville bara klaga av mig lite !

Svar på tråden Min man ljuger hela tiden