• sommar barn

Jag vill säga upp min sjuk- och olycksfallsförsäkring då jag är dubbelförsäkrad, men vet inte om jag "törs?"

Hej!
    Gjorde en upptäckt för ett tag sedan att både jag och mina barn är dubbelförsäkrade, och som ensamstående känns det såklart extra onödigt att betala mer än nödvändigt. Men nu ställer jag mig ändå frågan om jag törs säga upp min sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa och bara ha den sjuk och olycksfallsförsökring som jag har genom lärarförsäkringar. Om jag förstår det rätt är olycksfallsförsäkringen motsvarande däremot så har jag inte ett invaliditetsskydd som är motsvarande om jag skulle bli invalid genom en sjukdom. Barnförsäkringarna har jag jämfört med varandra och då de ger motsvarande skydd, kommer jag att säga upp dem, däremot är jag tveksam min försäkring.

Vad säger ni andra? Kan man säga upp min sjuk och olycksfalls försäkring hos Trygg hansa och ändå känna att jag har en fullgod försäkring? Behöver samtidigt de 500 kronor som jag får extra i månaden genom att jag och barnen inte är dubbelförsäkrade.

• Svar på tråden Jag vill säga upp min sjuk- och olycksfallsförsäkring då jag är dubbelförsäkrad, men vet inte om jag "törs?"
  • Stor mamma

Jag njuter nu av att vara dubbelförsäkrad, hade samma planer som dig då jag hade två försäkringar. 2007 var jag med i trafikolycka. Får nu från hennes försäkringsbolag hon som körde på mig, från min privata och från den jag fick i premie då jag tecknade husförsäkringen. Sen får jag från fackets försäkring också

• sommar barn

Jo helt klart är det väl så att man får ut mer pengar om det mot all förmodan skulle hända något. Men samtidigt är det värt att betala en massa extra utifall att, om det skulle hända något, när man har en knaper ekonomi som jag ändå anser att jag har? Det är mer det som jag frågar om. Om man kommer att klara sig drägligt den dagen det händer något, genom att "bara" vara enkelförsäkrad. Olycksförsäkrad anser jag mig vara bra genom lärarförsäkringar, däremot är jag tveksam till om den är OK om jag skulle bli sjuk. Har för mig att skador genom olycksfall bara utgör en bråkdel jämfört skador till följd av sjukdom.

Men förstår helt klart att det måste kännas "bra" om det skulle hända något, när man får dubbelt utbetalt.

• Stor mamma

Ja inte bara för att det känns bra ska du veta.

Jag kommer aldrig kunna jobba 100% på något jobb igen och kommer inte kunna jobba de 4 timmar om dagen FK kräver vid 50 %sjukskrivning.
    Så dessa pengar vi får från försäkringsbolaget kommer gå åt varenda krona.

Jag fick en whiplash och en nervskada som gjort att att min kropp nedanför midjan inte är 100 % ig.
    Armarna är värst och jag tappar saker, skakar, tappar känseln. Benen kan rätt som det är börja skaka värst är hela vänstersidan.

så tänk dig för innan du säger upp din försäkring. Något kan hända. men sen måste man rannsaka sin ekonomi som du säger. Du behöver de 500 extra i månaden. Men säg upp din men behåll barnens

• sommar barn

Sälvklart förstår jag att det inte bara känns bra , det var därför jag skrev "bra" som jag gjorde det. Det jag enbart syftade på var den ekonomiska biten. Vad tråkigt att du blivit så dålig efter olyckan. Hoppas verkligen att det kan bli bättre med tiden och att försäkringskassan kan underlätta för sjuka att komma tillbaka till arbetet igen om man känner att man skulle vilja fast man inte orkar jobba så som de idag kräver.

Helt ärligt så säger jag hellre upp barnens dubbla försäkringar då jag fått det berättat att det är viktigt att jag som ensamstående har en egen bra försäkring, för barnens skull i fall olyckan skulle vara framme. Barnen är ju bra föräkrade genom ett försäkrings bolag, dessutom har de ytterligare föräkring genom förskola och skola. Med andra ord är jag helt säker på att jag kommer att säga upp deras föräkringar.

Det jag var tveksam till var mitt individalitsskydd vid en eventuell sjukdom jag var tveksam till. Men jag kanske får tänka som så att jag med tiden kan skaffa en annan försäkring, när ekonomin tillåter det. För huvudsaken måste ju ändå vara att vi är försäkrade inte att vi faktiskt har dubbla sådana.

• abnoc

Huvudsaken är att du har en försäkring som du är nöjd med. Jag ser inte att jag skulle vara dubbelförsäkrad för tänk om det aldrig händer något, då har jag betalat massa onödiga pengar som jag haft bättre nytta av i livet.
    Men visst, händer det något så har du kanske dubbel utbetalning, inte alltid, men då kan man ju resonera att man ska ha 3 eller 4 försäkringar ifall att..... och man kan ju inte försäkra sig hur mycket som helst.
    Jag tycker du väljer en bra på både dig och barnen och hoppas att ni aldrig behöver utnyttja dem. Mina barn är idag tonåringar och vi har aldrig använt deras försäkringar och man har betalt ganska mycket genom årens lopp. Jag har enbart genom fackförbundet på både mig ohc barnen.

• versan

Det som är bra med dubbelförsäkring tex är att om du eller branen gör illa er så ni får Ärr så får ni ut ersättning för ärren från 2 bolag.
    Våran dotter har 2 försäkringar och jag med.
    Fick ett litet ärr på ena armbågen efter att jag fallit för det fick jag ut på 1:a försäkringen.
    3000kr
    Och nästa försäkring kommer att falla ut om 2 år då behandlar dom ärr skadan där.
    Så jag tycker det är bra vid olycksfall.

• versan

Kan medddela att försäkring genom förskola och skola är urusel.
    Den ger knappt någonting om nåt alls.
    Min systerson blev påkörd av en bil under skoltid fick ett stort ärr på ena knäet och svårt att gå länge men skolförsäkring gav inte ett ruttet lingon.
    Så kolla upp deras försäkringar NOGA.
    av sin egen försäkring fick han ut 11.000kr för ärret.

• Melisabeth

Om jag såg rätt så var det en medlemsförsäkring du hade förutom TH?
    De är i regel inte lika bra och täckande som de privata, och det finns fler "brister" med dem.
    Om du ska säga upp någon så ska du snarare säga upp den, och behålla de personliga TH-försäkringarna.

• Smurfan83

Har bara läst TS

innan du säger upp en av försäkringarna så kanske du bör se över hur mkt de betalar ut vid ev skada.

Att bedömma av ditt inlägg så är ekonomin ganska snäv som det är idag.
    Så låt oss säga att du är med om en olycka som innebär att du aldrig mer kommer kunna jobba, hur många basbelopp behöver du då i din försäkring för att få samma ekonomi (eller lite bättre) som du har idag.

Vidare behöver du så klart inte två.
    ett exempel, du kanske idag har två försäkringar som vid en skada ger
    dig 500 000 per försäkring dvs 1 000 000 totalt. Detta kostar dig kanske 600:-/mån ´

Men höjer du basbeloppen på ena försäkringen så den själv betalar ut 1 000 000 vid en skada så kanske du "bara" behöver betala 450:- för den försäkringen.

Nu har jag tagit beloppen helt ur luften, men min poäng är att det inte kostar så mkt att öka på ena försäkringen som det gör att ha dubbla.

Svar på tråden Jag vill säga upp min sjuk- och olycksfallsförsäkring då jag är dubbelförsäkrad, men vet inte om jag "törs?"