• Anonym (missnöjd)

Ingen mellangård

Under mina förlossningar har jag både blivit klippt (snett) och spruckit i mellangården.. Detta har resulterat i att jag knappt har nån mellangård alls nu (endast ca 0,5 cm), har troligtvis blivit för lite/dåligt sydd där:( Ni andra som också blivit sydda i mellangården, har er mellangård också "krympt" och blivit mindre? Det känns ju inte roligt med en så stor slidöppning, och vågar därför inte skaffa fler barn heller:( Tror ni att man kan fixa detta på nåt sätt genom operation? Eller får man helt enkelt leva med att ha det så här?

• Svar på tråden Ingen mellangård
  • Förväntansfull0406

Vad jag vet så SKA landstinget fixa detta, via op, eftersom det är dels pga av dom det blivit fel, och dels en förlossnings skada. Men jag vet tyvärr inte om det går att fixa på något annat sätt än just op. Tycker du ska vända dig till gyn och be dom om en bedömning.

• Anonym (missnöjd)

Tack för svaret! Min barnmorska tycker att det ser helt ok ut, det är det som är det konstiga. Så det kanske är vanligt att det blir så här efteråt? Fler med samma problem?

• Snoriz

Jag fick sy i princip allt, kunde inte gå normalt på över 2 månader :S
    Men nu 6 månader senare ser det ut precis som innan...
    Så jag tycker du borde få hjälp med detta iom att det är något som du tänker på och känner av... så ska det ju inte va

• Nhelia

Jag fick en liknande skada under min första förlossning. Men pga av slarv med kvarglömda kompresser fick jag en infektion och alla stygn gick upp. Resultatet blev en mellangård på ca 3 mm. 10 månader efter förlossningen fick jag göra en plasikoperation för att förlänga mellangården.

Jag är garanterad snitt vid ev ytterligare förlossning. Om du planerar att föda fler barn vaginalt vill de nog vänta med att göra rekonstruktionsplastik på mellangården tills efter alla barn är födda. Hör av dig till gyn om du har besvär! Lycka till

• Anonym (missnöjd)

Tack! Fler??

• Anonym (missnöjd)

Inga fler med förlossningsskada eller som har "förlorat" sin mellangård? Eller någon som har op. och fixat till i efterhand?

• Anonym (missnöjd)

"Phenelia" - Blev du nöjd med resultatet efter rekonstruktionsplastiken av mellangården? Vet inte riktigt om jag vågar då jag inte vet hur det kommer att bli efteråt.. Sen försvåras ju det hela av att min barnmorska flera gånger sagt att hon tycker det ser helt ok och "snyggt" ut. Måste väl hitta på nå´t i stil med att jag får infektioner i slidan från ändtarmen..

• Nhelia

Anonym (missnöjd) skrev 2009-08-09 18:30:43 följande:

"Phenelia" - Blev du nöjd med resultatet efter rekonstruktionsplastiken av mellangården? Vet inte riktigt om jag vågar då jag inte vet hur det kommer att bli efteråt.. Sen försvåras ju det hela av att min barnmorska flera gånger sagt att hon tycker det ser helt ok och "snyggt" ut. Måste väl hitta på nå´t i stil med att jag får infektioner i slidan från ändtarmen..
    Jag var också jätteosäker på om jag ville genomgå en operation. Jag hade i stort sett dagliga smärtor i 9,5 månader efter förlossningen och precis när jag började känna mig normal och smärtfri igen fick jag kallelse till operation. Jag var rädd att det skulle bli värre om de misslyckades med operationen, men det har blivit mycket bättre och jag är helt klart nöjd. Det både ser bättre ut och känns bättre.

Förstår din tvekan, man vet vad man har men inte vad man får. Om du ändå känner dig missnöjd så stå på dig! Har du några fysiska besvär av detta?
  • Anonym (missnöjd)

Ok, tack för svaret! Fler?!

Svar på tråden Ingen mellangård