• Vårsolen

hur rädda en möbel som målats med för mycket färg?

ja det lila problemet står jag nu inför, målade sista lagret vit färg på en säng och hoppades vara färdig..tyvärr ser jag att i min iver att bli färdig har färgen runnit och allt är bara en enda röra med för mycket färg. jag målar såklart med vattenbaserat.
    Min fråga är, hur 17 gör jag nu?
    jag funderar på att slipa ner det värsta när det hela torkat och sen måla på nytt men vill höra hur ni erfarna hemmamålare skulle göra i mitt läge.
    mvh Vårsolen

• Svar på tråden hur rädda en möbel som målats med för mycket färg?
  • Pallas

Jag hade låtit den torka några dagar och sedan slipat och målat om. Slipa inte för tidigt, det kan vara svårt att få det att torka ordentligt om det runnit i den här luftfuktigheten.

• Vårsolen

menar du slipa ner den helt eller bara det översta sas? har ju redan slipat den 1gång samt grundmålat 2ggr och så det översta 2ggr...gaaahh vad jag ångrar att jag ens tänkte tanken på att måla just nu

• Pallas

Lätt hänt att man blir för ivrig, jag har gjort så flera gånger själv... Jag hade bara slipat ner där det runnit och färgen är för tjock.

• Pallas

Blir det inte bra med slipningen hade jag kört liquid stripper och börjat om från början.

• Vårsolen

ja men det låter som att jag kan stå ut med det då fast det har typ runnit överallt så särskilt kul lär det ju inte bli.
    Så typiskt för när jag målade det näst sista lagret så hade jag för lite färg så det inte täckte ordentligt.. nåja då ska jag vänta några dagar, under tiden får jag väl börja slipa och grundmåla del 2 av sängen -det är en utdragssäng vilket jag nog får vara glad för

tack snälla för svar!

• Vårsolen

det är sånt som tar bort färg eller hur? fick tips om nått sånt till en gammal flagnad möbel men har inte provat det än..

Pallas skrev 2009-07-27 15:23:11 följande:
    Blir det inte bra med slipningen hade jag kört liquid stripper och börjat om från början.
  • Pallas

Ja, jag har använt liquid stripper (vet inte vad det kan heta på svenska, men någon modern variant på "avlutning") med gott resultat på flera olika typer av färg och träslag.

Svar på tråden hur rädda en möbel som målats med för mycket färg?