• Anonym (svettig)

Hormonrubbningar efter graviditet?

Hej
    Undrar om någon känner som jag eller vet vad det kan vara... Jag ska gå till doktorn men vill kolla vad ni tror!
    Sedan jag fick barn för ett år sedan, aktut kejsarsnitt pga hepatos, har jag haft obehagliga symtom. Jag vaknar jättetidigt på morgonen alldeles svettig, har torra slemhinnor och känner mig ofta nedstämd och gråter "utan anledning". Det låter m a o som om jag har hamnat i klimakteriet direkt efter graviditeten, men jag är ju bara drygt 30!!
    Har ätit p-piller sedan jag fick barn men nu slutade jag med dem för att se om de kan ha förvärrat symtomen.
    Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Hormonrubbningar efter graviditet?
  • Anonym (svettig)

Ingen??

• helene306

Hur längesen är det du fick barn?

Jag svettades rätt kraftigt några månader efter förlossning och den hormonförändringen jag fick är att jag begåvats med en sjujäkla PMS {#lang_emotions_frown}

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (Mamman)

Jag har börjat känna så nu när jag slutat amma. Svettas massor, är ganska nere, och till och med min gamla foglossning värker igen! Min teori är att det beror på östrogenet som återkommer i kroppen.
    När man är gravid och under amning sjunker östrogennivån och östrogenet får till och med testosteronliknande egenskaper vilket kan göra att man ex kan tappa hår (har jag gjort). Nu när jag slutat amma så tror jag att dessa klimakterievallningar beror på att hormonerna börjar återställas igen.

Kanske kan p-piller ge extra mkt hormoner till kroppen som under en graviditet varit utan dessa mängder av kvinnliga hormon?
    Du är garanterat inte i klimakteriet utan har bara hormonoella besvär. Det går över!

• Anonym (svettig)

Tack for era svar!
    Mamman, jag tror att det kan ligga nagot i vad du sager. Och eftersom p-piller innehaller extra ostrogen sa kanske de har gjort problemet varre. Ska bli intressant nu att se hur det blir efter att jag har slutat med dem (och det ar inte en ny graviditet jag talar om, jag ar fardig pa den fronten ).

• Anonym (Mamman)

Anonym (svettig) skrev 2009-07-27 21:22:17 följande:

Tack for era svar!Mamman, jag tror att det kan ligga nagot i vad du sager. Och eftersom p-piller innehaller extra ostrogen sa kanske de har gjort problemet varre. Ska bli intressant nu att se hur det blir efter att jag har slutat med dem (och det ar inte en ny graviditet jag talar om, jag ar fardig pa den fronten ).
    Du kommer säkert få en förbättring!'
    Jag är inte heller gravid igen, men trodde ett tag det eftersom även foglossningen kom tillbaka! Helt plötsligt efter amningsstoppet.
    Det konstiga är att foglossningen upphörde i slutet av graviditeten, ungefär samtidigt som jag tappade massa hår så därför tror jag att allt är hormonoellt, och att det beror på östrogenet.
    Nu väntar jag bara på att håret ska växa tillbaka. Hoppas jag i alla fall!

Jäkla hormoner!
  • Anonym (svettig)

Anonym (Mamman) skrev 2009-07-27 21:31:50 följande:

Anonym (svettig) skrev 2009-07-27 21:22:17 följande:
    Du kommer säkert få en förbättring!'Jag är inte heller gravid igen, men trodde ett tag det eftersom även foglossningen kom tillbaka! Helt plötsligt efter amningsstoppet.Det konstiga är att foglossningen upphörde i slutet av graviditeten, ungefär samtidigt som jag tappade massa hår så därför tror jag att allt är hormonoellt, och att det beror på östrogenet.Nu väntar jag bara på att håret ska växa tillbaka. Hoppas jag i alla fall!Jäkla hormoner!
    Ja du, dessa hormoner! Jag tappade också en hel del hår under amningstiden, fast jag ammade bara i tre månader. Men håret kommer ju tillbaka, även om det ser fult ut i början när det är korta hår så där i hårfästet!
    Men jag hade faktiskt förväntat mig att jag skulle känna mig "normal" igen ett år efter förlossningen. Därför ska jag nu vänta en månad och se om det var p-pillren som ställde till det lite extra, annars går jag till gynekologen.
  • Anonym (79:an)

Fyra månader har bara gått sen jag fick barn. Jag ammar fortfarande och kroppen har väl inte kommit igång än men jag svettas så oerhört lätt hela tiden. Igår dammsög jag vardagsrummet och det rann från pannan, helt sanslöst. På nätterna har jag öppet fönstret även fast det är lite kyligare nu när det har varit mulet och kallt ute.

Inga p-piller som kan ställa till det, men bm sa att det kan vara hormoner. Ska höra med henne hur länge det ska pågå egentligen och om jag kan ta tester på sköldkörteln bla, för man kan få förändringar efter en graviditet.
    Jag har Pco om det kan göra någon skillnad, säkert hormonellt. Men fattar det inte. Jag som annars brukar lätt bli frusen.
  • Anonym (79:an)

Jag har också humörsvängningar, lättirriterad och nere, men tror inte det är babyblues, för där känner jag ändå en skillnad jämfört med första veckorna och nu...

• Anonym (svettig)

Hej 79:an,
    Intressant att du nämner det där med sköldkörteln. Har också varit inne på det litegrann... Jag hade ingen direkt baby blues, inte värre än normalt i alla fall. Och nu har det ju som sagt gått över ett år! Japp, det är väl bara att kolla upp...

• Anonym (Mamman)

Anonym (svettig) skrev 2009-07-28 10:14:23 följande:

Anonym (Mamman) skrev 2009-07-27 21:31:50 följande:
    Ja du, dessa hormoner! Jag tappade också en hel del hår under amningstiden, fast jag ammade bara i tre månader. Men håret kommer ju tillbaka, även om det ser fult ut i början när det är korta hår så där i hårfästet!Men jag hade faktiskt förväntat mig att jag skulle känna mig "normal" igen ett år efter förlossningen. Därför ska jag nu vänta en månad och se om det var p-pillren som ställde till det lite extra, annars går jag till gynekologen.
    För mig har hormonerna ställt till det rejält, eftersom jag tappat massa hår och faktiskt har INGET kommit tillbaka. Kan tydligen bli så också. Läkaren var dock övertygad om att det komer, tids nog, men än är det som ett kalhygge. Det tar också på självförtroendet, och så oroar jag mig mkt, som säkert du också gör över dina svettningar.
    Jag tro ändå att det "bara" är hormoner för oss båda (eller alla 3, 79:an också) för hormoner kan nog ställa till massa utan att det är så konstigt egentligen.
    Om man har problem med sköldkörteln brukar man väl få andra problem också som håravfall och övervikt? Vikt som inte ger med sig efter förlossningen etc. Jag tog ett sånt test hos läkaren men alla värden var bra.
    Fast hon sa att jag skulle återkomma om ex inget händer med håret på några månader till. Då kanske dom kan ta några hormonoella prov också.
  • myHappiness

Hade liknande problem och misstänkte sköldkörteln. Köpte jod/kelp tabletter på hälsokost och mår två veckor senare som en prinsessa! Värt att prova?

• Anonym (Mamman)
    myHappiness skrev 2009-07-28 20:30:25 följande:
    Hade liknande problem och misstänkte sköldkörteln. Köpte jod/kelp tabletter på hälsokost och mår två veckor senare som en prinsessa! Värt att prova?
    Jag testade några andra, Panto 3, som ska vara bra för hår och naglar etc, men jösses vad sjuk jag blev av dom! Helt kokhet i hela kroppen och mådda as-illa! Urk. 220 spänn åt skogen..
  • myHappiness
    Anonym (Mamman) skrev 2009-07-28 20:33:17 följande:
    Jag testade några andra, Panto 3, som ska vara bra för hår och naglar etc, men jösses vad sjuk jag blev av dom! Helt kokhet i hela kroppen och mådda as-illa! Urk. 220 spänn åt skogen..
    Kelp kostar runt 60 kr. Har funkat på mig efter alla tre graviditeterna. Dessutom går jag inte ner i vikt, förrens jag börjar med dem.
  • kicklo

Ser ju att denna tråd är gammal, men kanske att myHappiness läser ändå? Tänkte bara fråga hur länge du åt kelptabletterna? Tror jag lider av samma nämligen....

Svar på tråden Hormonrubbningar efter graviditet?