• Anonym (rom)

Resa som gravid??

Hallå!

Om allt har gått/går som vi vill så är jag eller blir gravid i sensommar/höst.
    Men samtidigt så har vi ett tag sparat till en resa till Rom som vi gärna
    vill genomföra till vår bröllopsdag i december.
    Är det väldigt dumt att planera barn och en resa samtidigt?
    Hur dåligt kan man må så tidigt i en graviditet? 3e/4e/5e månaden?

Eller är det liten chans att graviditeten blir svår och att det med största
    sannorlikhet går bra att turista i en storstad?

Någon som kan ge lite feedback på våra planer? ;D

(om någon undrar varför jag är anonym så vill jag gärna inte
    gå ut med våra barn - planer pga olika privata anledningar
    och jag har många vänner som härjar runt här inne ;))

• Svar på tråden Resa som gravid??
  • HelenaOlivia

hej, jag är gravid för första gången och ska flyga till Thailand i v20 ungefär och det är inga problem. Men ofta så är man ganska trött  i början men så länge man tar det i sin takt så klart ni kan åka och självklart finns ju risken att du kräks och sånt men köp resa med avbokningskydd för säkerhets skull.
    Lycka till med barn och allt

• Anonym (rom)
    HelenaOlivia skrev 2009-07-27 19:24:56 följande:
    hej, jag är gravid för första gången och ska flyga till Thailand i v20 ungefär och det är inga problem. Men ofta så är man ganska trött  i början men så länge man tar det i sin takt så klart ni kan åka och självklart finns ju risken att du kräks och sånt men köp resa med avbokningskydd för säkerhets skull. Lycka till med barn och allt
    Ja de var en smart tanke, att köpa med avbokningsskydd OM man skulle ha en väldigt problematisk graviditet! Tack för ditt svar, det låter ju lovande! :D
  • TeDrickaren

Vi var i Egypten när jag var i v.20 med våra tvillingar, var helt ok.
    Skulle inte rekommenderar att åka efter v. 25 pågrund av att start och landning kan kännas lite i bäcknet.

Allt handlar om hur du mår.
    Lycka till!

Älskade,underbara Moa & två bebisar i magen
  • Anonym

Ni kan inte resa i september då? Finare väder, du kan dricka vin(om du inte är nykterist), du orkar mera.
    Flyga får du göra i december om ni skulle bli gravida i sensommar men hur du kommer må går ju inte att säga. Men jag tror det är trvligare i Rom i början av höstenm och så kanske ni kan ta in på hotel\spa för att fira bröllopsdagen?

• Anonym (rom)

Tack för era svar!

Det är svårt att åka tidigare pga våra jobb som är svåra att ta ledigt ifrån när vi har mycket ansvar och sådär.
    Men vi har funderat på slutet av oktober också, där finns det en lucka som skulle funka.

• Anonym

Tänk på att svininflunsan är extra allvarlig för gravida.
    Kan vara ytterligare en anledning till bra avbeställningsskydd. Man vet ju inte nu vart den kommer att vara mest utbredd då.

• Anonym (rom)

Aaa, det är också värt en tanke! Tack!

• Anonym (inga problem)

Jag reste en hel del under min grav (ni vet hur det är - man har bokat och så plötsligt är plusset där!) - jobb och privat - åkte till ett supervarmt Ukraina när jag var 11-13 veckor, till San Francisco när jag var 15-16 veckor, Slovenien när jag var 18 veckor och Teneriffa när jag var 26 veckor och London vid 28 veckor och det gick hur bra som helst! Jag hade flygstrumpor och drack kopiöst med vatten och satt vid gången för (frekventa) toabesök och att kunna ta sig en bensträckare då och då. Jag till och med utnyttjade det så vi fick en egen rad till SF

• Anonym (rom)

Anonym (inga problem) skrev 2009-07-27 19:57:01 följande:

Jag reste en hel del under min grav (ni vet hur det är - man har bokat och så plötsligt är plusset där!) - jobb och privat - åkte till ett supervarmt Ukraina när jag var 11-13 veckor, till San Francisco när jag var 15-16 veckor, Slovenien när jag var 18 veckor och Teneriffa när jag var 26 veckor och London vid 28 veckor och det gick hur bra som helst! Jag hade flygstrumpor och drack kopiöst med vatten och satt vid gången för (frekventa) toabesök och att kunna ta sig en bensträckare då och då. Jag till och med utnyttjade det så vi fick en egen rad till SF
    Det låter ju kanon!
    Ja vi ska ju inte åka så långt så flygresan borde ju inte vara så stora problem. 3 timmar ska det ta.
  • Anonym (inga problem)

Bara lyssna på din kropp och vad den orkar med. Kanske blir det inte jättesena nätter och så men... Det kommer bli kanon!

Men som sagt när jag var i Ukraina var det över 30 grader på natten och ingen fläkt eller luftkonditionering och på dagarna var det 50 grader i solen (som jag undvek så mycket som möjligt). Så precis som alla icke-gravida gjorde jag väldigt lite mitt på dagen och gick upp tidigt istället. Kanske var jag inte ute lika sent... Och jag drack litervis med vatten... Men har man precis betalat 15 tusen (resa, studier och uppehälle) så lägger man inte ner projektet bara sådär...

Anonym (rom) skrev 2009-07-27 20:01:19 följande:

Anonym (inga problem) skrev 2009-07-27 19:57:01 följande:
    Det låter ju kanon! Ja vi ska ju inte åka så långt så flygresan borde ju inte vara så stora problem. 3 timmar ska det ta.
Svar på tråden Resa som gravid??