• Anonym (orolig!!)

Ramlat ur vagnen, Inre blödningar?!

Min son på 6 månader föll ur vagnen i eftermiddags. Han o pappa skulle gå ut o pappa sätter honom i vagnen o vänder ryggen till i två sekunder för att ta ner mössan från hatthyllan o just då passar sonen på att häva sig över kanten på vagnen!
    Han gör en kullerbytta o landar på rygg/bakhuvud på golvet med en duns. Blir ju förstås jätterädd o ledsen (precis som pappa!).
    Ringer naturligtvis akuten direkt som säger att jag ska ha koll på kräkningar o allmäntillstånd.
    Han har varit pigg o glad efteråt, ätit gröt som vanligt. Inget konstigt alls verkar det som.
    Nu till mitt orosmoment...
    Efter kvällsgröten kom det upp lite kräks (dock inget som jag satte i samband med fallet eftersom det var så lite o kom efter gröten o att han brukar kräkas efter maten litegrann). Det som gjorde mig aningens brydd var att kräket var lite brunt.
    så nu finns det två möjligheter:
    1) Jag är en komplett idiot som inte fattar att det var blod i kräket o åker in akut med honom eftersom han kan ha fått en inre blödning.
    2) Jag är en övernojig mamma som oroar sig över helt vanligt grötkräks.

Vad tror ni?! Kan han ha fått inre blödningar av fallet?! Hur märks det isf? Ska det komma mycket blod?

Ska naturligtvis ringa akuten igen. vill bara höra era åsikter om sannolikheten att det skulle vara en inre blödning.
    Nån som varit med om det?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Ramlat ur vagnen, Inre blödningar?!
  • Anonym

Lugna ned dig! Ring akuten och rådfråga!

• Aint Your Fairytale

Åk in om du är orolig... Bättre att åka dit och det inte är någon fara än att ni låter det va och så är det något som hänt inuti som du är rädd för...

Hoppas på det bästa!

• Liten Mjau

Jag har inget annat råd att ringa akuten. FAst har han varit som vanligt så verkar han inte ha ont.Känns som att det är ett varningstecken.
    Håll oss uppdaterade
    Lycka till!

• Mrs Winter

Ingen aning.Svårt att spekulera.Men ring akuten igen el åk in.

• Kya

näe, det kan ju inte vara blod i magen om han gjort sig illa i huvudet. ring igen och fråga, det skadar ju inte att vara extra försiktig. men det låter inte alls så illa i mina ögon. lugna ner dig bara.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Mrs Ella

Det är i första hand blödning i mage/matstrupe/mun som kan ge blod i kräks. Bet han sig kanske i fallet? Ett litet bitsår i munnen kan börja blöda igen när man äter och kräks.

• Anonym (orolig!!)
    Mrs Ella skrev 2009-07-27 19:37:06 följande:
    Det är i första hand blödning i mage/matstrupe/mun som kan ge blod i kräks. Bet han sig kanske i fallet? Ett litet bitsår i munnen kan börja blöda igen när man äter och kräks.
    Sitter i telefonkö nu...

Tack snälla ni för era svar! De lugnar lite även om ni naturligtvis inte kan ge några svar.

Han har inga tänder än så jag tror inte att han har bitit sig.

Om man landar hårt på ryggen, finns det nån risk att typ organ som mjälten eller så börjar blöda?

Jävla kö!!
  • Mrs Ella

Visst finns det risk för det. Men mjälten blöder mycket och han hade då blivit allmänpåverkad.

• Lajkie

Jag tror INTE du behöver oroa dig. Men ring om du är osäker.

• viseversa

Jag förstår att du är orolig. men jag tror inte det är någon fara. Men klart du kan ringa och fråga. Hoppas det går bra. Lycka till.

• J e n n i e

Min son ramlade ner från skötbordet härom veckan. Vi har ett skötbord som står på badkaret = LÅNGT ner till golvet. Han blev förståss jätteledsen men allt gick bra!

Härom dagen ramlade han ner från våran säng. Åkte till aukten, efter samtal med vårdguiden, och blev hemskickad i dörren pga att han mådde så bra.

Så lugna ner dig, men det är bra att du ringer och kollar..

Kan tillägga att skötbordet är sålt och att sonen sover i SIN säng nu.

• Anonym (orolig!!)

Äntligen har jag kommit fram!

Pratade med en urgullig sköterska som försäkrade mig om att jag var helt normal o att det inte var nån fara för sonens liv!

Sååå skönt! Nojade antagligen upp mig alldeles för mycket men hade jag INTE ringt så hade jag inte kunnat sova, o än värre, HADE det varit nåt allvarligt o jag inte ringde hade jag aldrig förlåtit mig själv!

Tack snälla alla ni som tagit er tid o lugna mig i min oroligaste period! Ni var guld värda

• linusmamma

Det bruna i kräkset kan inte ha varit lite osmält mat då eller om du gett han katrinplommon till gröten? Tänkte bara säga det för ibland tänker man inte på sånt själv när man får lite lätt panik och hjärnsläpp

Svar på tråden Ramlat ur vagnen, Inre blödningar?!