• tomcar1

Frågor om 4-månaders valp

Hej !
    Hur krävande är en 4-månaders valp ? Vi funderar på att skaffa en ny vovve och har fått vetskap om en 4-månaders valp, som är rumsren. Men hur mycket kan de i den åldern ? Kan man lämna dem själva och hur snabbt kan de vänja sig vid att vara själv några timmar ? Biter de fortfarande på saker i den åldern ? Vill inte skaffa en för krävande hund, då köper vi hellre en lite äldre vovve. jag vill iallafall slänga ut frågorna här och se vad ni säger.
    Alla tips är av värde : )
    /tomcar1

• Svar på tråden Frågor om 4-månaders valp
  • tomcar1

Mrs Winter...tusen tack för länken. Läste lite snabbt, men hittade inte så mycket fakta om valpar från 4 månader och äldre. Vill veta lite hur långt de har kommit i utveckling m.m

• hmcc

På 4 månader har dom inte utvecklats särskilt mycket, att den skulle vara rumsren då är inte heller troligt.

Det händer enormt mycket upp till hunden är 2 år sen stabiliserar det sig.

För mig är hunden lika mycket valp vid 4 månader som vid 2...dom biter inte särskilt mycket på saker och ting då, det kommer ofta senare.

Ska du ha en "färdig" hund ska du kolla på betydligt äldre hundar (över 2 år)

När det gäller lämnadet får du börja om från början, den är ung och har ett nytt hem så där blir det att börja på samma nivå som på en 2 månaders valp.

• köttbullelydnad

"12-16 veckor: (Halv könsmognad). Produktionen av könshormon ökar, vilket gör att man kan uppleva att valpen får mer "skinn på näsan". Erfarenheten får en allt större betydelse.
    16 veckor-7 månader: lugn period som lämpligast tas tillvara för inlärning. Den lydnad man lär in under detta stadie kommer man ha nytta av senare."

Har en 5-månaders här hemma, och visst, det skiljer enormt på honom med tanke på hur han var som 4-månaders. Men! Ögon i nacken är fortfarande ett stort måste, även om vi kallar honom rumsren så sker olyckor (musklerna är inte tillräckligt utvecklade förrän ca 6 månaders ålder) och ja, det är en valp - mycket jobb!
    Sen tror jag det hänger mycket på ras och individ. Det jag har här hemma (aus. kelpie) ska inte vara en barnlek då de har en enorm motor från start och skiljer sig markant från hur min cavalier var när han var valp. Sedan är han lugnare än många andra valpar ur samma ras, men som sagt, jag tror det faller på ras och individ.

• tomcar1

Okej, tack för svar. Då är nog inte valp-erbjudandet något för oss. Bra att ni berättar !

Svar på tråden Frågor om 4-månaders valp