• snusmumriken2

Hur räkna ut mösstorlek?!

Hur i helsike vet man vad ens barn ska ha för storlek på mössan?! Det stämmer ju inte att mäta runt huvudet!
    Lilla sonen hade en omkrets på 43,5 cm. Köpte en pop-mössa stl 48/50 som var för trång!!
    Jag kanske är korkad men jag fattar faktiskt inte hur man gör!

Det är ju inte alltid barnet kan vara med o prova.

Upplys mig snälla!

• Svar på tråden Hur räkna ut mösstorlek?!
  • Mrs Ella

48/50 är klädstorleken - inte omkretsen på huvudet.

• snusmumriken2
    Mrs Ella skrev 2009-07-27 20:19:26 följande:
    Hur menar du då? Följer de klädstorlekarna?
    Är en mössa stl tex 50/52 för bebisar då? Så jag ska alltså leta efter en mössa i stl 68?
    Har inte sett några såna faktiskt. Har väl letat dåligt
  • Dr Mupp
    Mrs Ella skrev 2009-07-27 20:19:26 följande:
    48/50 ska visst vara mösstorlek.

Bäst är att ha med bebis. Det är nämligen så att alla mössor har olika passform. Omkretsen ger dock en fingervisning om hur stor mössan ska vara. Pop,s mössor är små. Dottern har 56/58 på sin pop mössa och nej det måttet har hon inte på sitt huvud. Hon ska ha 52/54 egentligen det har hon på sina andra mössor. 48/50 är oftast lagom till 1-2 åringar.
  • Mrs Ella

Det finns olika system.
    S,M, L
    Klädstorlek, alltså samma storlek på mössan som övriga kläder.
    Huvudmått

• snusmumriken2
    Dr Mupp skrev 2009-07-27 20:35:45 följande:
    48/50 ska visst vara mösstorlek. Bäst är att ha med bebis. Det är nämligen så att alla mössor har olika passform. Omkretsen ger dock en fingervisning om hur stor mössan ska vara. Pop,s mössor är små. Dottern har 56/58 på sin pop mössa och nej det måttet har hon inte på sitt huvud. Hon ska ha 52/54 egentligen det har hon på sina andra mössor. 48/50 är oftast lagom till 1-2 åringar.
    Min son är 6 månader... han är nog lite tjockskallig då
    Den är ju jätteliten! Skulle aldrig kunna få på den på ett äldre barn!
    Blir nog aldrig klok på detta... Får se till att ha barnen med nästa gång det är dags för mössköp
    Lite synd då det finns massor av fina mössor på nätet, men jag vill ju inte riskera att köpa fel storlek. O risken verkar ju vara rätt stor...
  • Melva

Jag tar med barnen och provar mig fram. Har heller aldrig förstått det där med mösstorlek annars .

• snusmumriken2
    Melva skrev 2009-07-27 20:44:04 följande:
    Jag tar med barnen och provar mig fram. Har heller aldrig förstått det där med mösstorlek annars .
    Skönt att man inte är ensam
  • mapo51

Det är bäst att ta med barnet och prova, jag har dock erfarenheten av PoPs mössor att de blir större efter ett tag... vi provade en som var jättelagom, men efter en eller två tvättar så fick vi köpa en ny för den var alldeles för stor.

• saris2008

Finns ju olika system, en del har typ strl 86 som i kläder, en del har typ strl 50 som i huvudets omkrets. en del har 1-3 år. allra lättast är det att prova innan.

• Anne69

Det låter som om mössan var felmärkt. I ditt fall skulle jag leta efter en som är märkt 42/44. Det borde räcka.

• TvåTrollungar
    48/50 ska visst vara mösstorlek. Bäst är att ha med bebis. Det är nämligen så att alla mössor har olika passform. Omkretsen ger dock en fingervisning om hur stor mössan ska vara. Pop,s mössor är små. Dottern har 56/58 på sin pop mössa och nej det måttet har hon inte på sitt huvud. Hon ska ha 52/54 egentligen det har hon på sina andra mössor. 48/50 är oftast lagom till 1-2 åringar.
    p.o.p s mössor är absolut INTE små i storlekarna! vi hade köpt en vintermössa i stl 40/42 (stod för nyfödd till 2 månader) och den badade hon i och hon hade stort huvud då hon kom! 37 hade hon, idag har hon 43 och är strax 7 månader och nu kan hon ha den storleken 40/42.. har en mössa därifrån i st 44/46 och den är jätte stor.. omkretsen är det som är stor, inte "höjden" mössorna är breda! så det går nog inte att generalisera att p.o.p har små mössor, det beror nog på huvudformen!

storlekarna på mössor är tänkt att följa de bvc mäter runt huvudet det vil säga att en med 42 cm skall ha 42 i stl på mössan
  • TvåTrollungar
    p.o.p s mössor är absolut INTE små i storlekarna! vi hade köpt en vintermössa i stl 40/42 (stod för nyfödd till 2 månader) och den badade hon i och hon hade stort huvud då hon kom! 37 hade hon, idag har hon 43 och är strax 7 månader och nu kan hon ha den storleken 40/42.. har en mössa därifrån i st 44/46 och den är jätte stor.. omkretsen är det som är stor, inte "höjden" mössorna är breda! så det går nog inte att generalisera att p.o.p har små mössor, det beror nog på huvudformen!

storlekarna på mössor är tänkt att följa de bvc mäter runt huvudet det vil säga att en med 42 cm skall ha 42 i stl på mössan
  • snusmumriken2
    p.o.p s mössor är absolut INTE små i storlekarna! vi hade köpt en vintermössa i stl 40/42 (stod för nyfödd till 2 månader) och den badade hon i och hon hade stort huvud då hon kom! 37 hade hon, idag har hon 43 och är strax 7 månader och nu kan hon ha den storleken 40/42.. har en mössa därifrån i st 44/46 och den är jätte stor.. omkretsen är det som är stor, inte "höjden" mössorna är breda! så det går nog inte att generalisera att p.o.p har små mössor, det beror nog på huvudformen! storlekarna på mössor är tänkt att följa de bvc mäter runt huvudet det vil säga att en med 42 cm skall ha 42 i stl på mössan
    Men min son har inte ett gigantiskt huvud (43,5 cm, 6 månader)
    Hur kommer det sig då att en mössa märkt 48/50 är på gränsen till för liten?!
    Ska man gå på det du skriver så borde den ju vara enormt stor istället?

Nä, ger upp. Fattar inte.
    Får helt enkelt bara köpa mössor i butiker där jag kan prova på barnet först
  • snusmumriken2
    Anne69 skrev 2009-07-28 14:37:27 följande:
    Det låter som om mössan var felmärkt. I ditt fall skulle jag leta efter en som är märkt 42/44. Det borde räcka.
    Ja, det kanske är det som är felet. Gör det hela lite lättare isf
Svar på tråden Hur räkna ut mösstorlek?!