• LeoNo4AleXo6

När bvc-koll?

Nu var det så länge sen vi var på bvc så jag minns inte riktigt...

Är det någon 3-årskoll, resp. 5-årskoll?

Och vad görs det då, har för mig att det är vaccinering vid 5?

{#lang_emotions_embarassed}

• Svar på tråden När bvc-koll?
  • Maggiepuh

Vi har inte haft någon sedan sonen var 2.5 år, så jag tror att nästa blir vid 3,5 år. Snart kommer nog en tid till honom då han blir 3,5 i september.

• Birgitta L

Nej, BVC har ingen 3- eller 5-årskontroll utan det görs då barnet är 2,5 år och sen vid 4 års ålder.

• Liten blir stor

Det där är nog väldigt olika beroende på vart man bor. Här har man tex kontroll fram till 18 månaders ålder, sen är nästa kontroll inte förens vid 3 års ålder och sen är sista kontrollen vid 5-6 år innan barnet "går över" till skola.

• Busbellan

Här har man kotroller på bvc vid 18 mån, 2,5 år, 4 år och 5,5 år

Mamma till Nora, August och Ella
  • Liten blir stor
    Liten blir stor skrev 2009-07-28 10:01:39 följande:
    Det där är nog väldigt olika beroende på vart man bor. Här har man tex kontroll fram till 18 månaders ålder, sen är nästa kontroll inte förens vid 3 års ålder och sen är sista kontrollen vid 5-6 år innan barnet "går över" till skola.
    Glömde en vid 4 års ålder också. Alltså 18 mån, 3 år 4 år och sista vid 5-6 års ålder.
  • Birgitta L

Ålderskontrollerna är lika över hela landet på BVC: efter 18-månderskontrollen görs en vid 2,5 års ålder som jag tidigare skrev, ibland hinner barnet bli 3 år innan den kontrollen görs, sen en vid 4 års ålder och en vid 5-6 års ålder, den sistnämnda kontrollen görs av skolhälsovården(dock på en del ställen i landet av BVC)

• Slöjan

Birgitta L skrev 2009-07-28 23:53:45 följande:

Ålderskontrollerna är lika över hela landet på BVC: efter 18-månderskontrollen görs en vid 2,5 års ålder som jag tidigare skrev, ibland hinner barnet bli 3 år innan den kontrollen görs, sen en vid 4 års ålder och en vid 5-6 års ålder, den sistnämnda kontrollen görs av skolhälsovården(dock på en del ställen i landet av BVC)
    Min son är 3 år och jag har inte varit där sedan hans 18-månaders kontroll.......och jag har inte blivit kallad heller... märkligt...
  • Liten blir stor

Fast så är det inte där jag bor. Här blir man kallad vid 3 år och inte tidigare än så.
  • Busbellan
    Har aldrig hört talas om att sist kontrollen görs av skolhälsovården. Den görs ju vid ca 5-5,5 år så den ska hinna göras innan barnet börjar förskoleklass
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Lucky

Här har vi gått varje år... än är dottern inte 5år men barnen på mitt jobb har alla gått på 5årskontroll oxå så det blir väl dags för oss på senhösten då...

Svar på tråden När bvc-koll?