• Marie C

Någon som sökt sömnhjälp?

Hej!!

Lite nyfiken på om någon har sökt hjälp för barn som inte sover och kan komma till ro?

Vi har en tös på snart tre år som vägrar att sova. Hon gör allt för att inte sova. Vi får mer eller mindre hålla kvar henne i sängen för att hon över huvud taget ska bli kvar i sängen. Slappna av vet hon inte va d det innebär för det har hon inte kunnat göra sen hon föddes. Hon har under sina snart tre levnadsår varit jättejobbig med att få att sova och det blir definitivt inte bättre. Hon behöver sin sömn och vi är oroliga att hennes imunförsvar blir allt sämre. Någon i samma sitts som sökt någon form av medicinsk hjälp och fått en förklaring på varför barnet inte kan komma till ro? Kan hon lida brist på något?

En något trött mamma

• Svar på tråden Någon som sökt sömnhjälp?
  • Cia o krabaten

Sökte hjälp på Special-BVC för sonen när han var knappt 11mån.
    Det enda de rekommenderade var 5MM
    Och det är ju lite svårare me ett äldre barn som er dotter.
    Men hon sa att de jobbade med barn upp till 3år iaf, så du kan ju testa?

• Frankie

Hej!

Min son som nu är strax över 2 år  har oxå alltid varit skitstrulig med sömnen. Han sov högst 30 min i taget under dagtid när han var bebis men sover längre nu när han kom över 1,5 år. På natten har han alltid vaknat miljoner gånger och slutade äta på natten först när han var 22 månader. Nu vaknar han och skriker en del gånger under natten. Det har varit värre men än är det långt kvar till en hel natts sömn. Jag var liksom du orolig och säkte hjälå hos en läkare på VC (inte BVC då jag inte tyckte de lyssnade) och hon bad mig föra sömnlog i 2 veckor som hon sedan tittade på. Jag fick då en remiss till barnkliniken i Malmö hos en läkare som heter Lars Palm som är neurolog. 3 månader 5 månader senare fick jag tid och då var det läkaren som tillsammans med en barnpsykolog tog emot oss. De observerade sonen medan vi pratade och kunde bara konstatera att han var "normal" men troligen inte behövde mer sömn än vad han tog och att han utvecklats som han ska. Vi hade ett bra prat som jag tyckte var givande just då men nu i efterhand har jag insett att vi inte fick ngn direkt hjälp. De frågade om vi var intresserade av sömnmedel till honom för att kunna ge en natt då och då om vi känner att vi alla går på knä men det avböjde vi för tillfället. Skulle det bli så illa som det var ett tag med skrikattacker som varade i timmar kan jag nog tänka mig det men jag hoppas vi slipper.

Lider med er. Ta kontakt med en läkare och förklara läget. Gå runt BVC och överdriv alltid lite hos läkaren och verka än mer desperata än vad ni är. Det är det enda råd jag kan komma med.

• Runguska

Jag vet inte om det räknas, men vi frågade BVC då sonen krånglade med sömnen (gör fortfarande). Vi blev tipsade om 5MM, testade och fick det att fungera. Sedan efter en liten stund krånglade det igen. Vi tänkte att det var en fas, använde 5MM igen, men den gången med resultatet att sonen blev jätterädd för sängen.

Nu har det gått många månader och idag har jag för första gången kunnat lägga honom för att sova i egna sängen. Så för oss fungerade deras råd till 50% kan man kanske säga. Och ja, vi ångrar att vi gick till BVC med denna fråga (annars har de varit toppen), men det kan ju fungera mycket bättre för någon annan!

• Mamma till bröderna bus

hej ts hoppas du orkar läsa!

min son blir 3 i oktober, han har sömnproblem, vi märkte att han var "orolig" redan 2:a dagen efter att han föddes då han låg och kämpade emot sömnen, alla sa att det såg så sött ut, vilken vaken liten kille =) INte lika gulligt vid 1år, mindre gulligt senare oxp. sonen sov max 10-15 min 2 gånger/dag och på natten vaknade han 1-2 ggr i timmen +en vaken perid mitt i natten. han orkade inget direkt på dagarna utan gnällde och ville mest sitta i famnen, en dag han var ca 11 mån då svimmade han, vilken skräckupplevelse efter 2 attacker då han svimmat så fick vi träffa en neurolog, som sa att han hade affektkramper (ofarliga kramper) denna underbara läkare sa att ofta blir dessa "kramper" blir värre om man är trött, så läkaren frågade hur sonen sov och jag bröt ihop och började gråta, berättade hur vi kämpat (även vi fick rådet av bvc och bup att köra 5mm +att vi nog testat de flesta metoder) läkaren sa att en del barn har svårt att varva ner och har "spring i benen" som kan störa och man kan läggas in på sömnutredning och få medicin för att sonen skulle sova, men droga ett barn kändes hårt och hon förstod och gav tipset att vi skulle testa omega3, en olja som det testats kring just vid sömnproblem hos barn är eyeQ så vi köpte oljan som en sista utväg innan vi skulle ge upp. Efter 2 dagar så märkte vi att han inte var lika spattig i kroppen vid insomningen efter 2-3 veckor så sov han med bara 5 uppvak/natt så vi körde eyeQ mellan 1-2 års ålder. sen fick vi tipset av en annan mamma här på fl att testa en annan olja som heter mor-EPA mini junior så vi bytte och tada.. sonen sover istortsätt hela nätter numer, han får 1kapsel på morgonen (oftast tuggar han sönder dom) och sen får han en kapsel till på kvällen... men fuskar vi ett par dagar så blir sömnen och såklart humöret sämre igen.. han somnar oftast på 15 min och sover från ca 20.00 på kvällen till ca 7.00 på morgonen.. testa, det skadar ju inte ;)

Svar på tråden Någon som sökt sömnhjälp?