• Vitsippa75

Hur länge anser du att en hund klarar av att vara ensamma hemma?

Vi är ett par som är intresserade av att skaffa hund. Ni som har hund, eller har hunderfarenhet, hur länge klarar er hund att vara ensam hemma? Givetvis vill vi att hunden ska vara så lite ensam som möjligt men vi måste jobba. Jag jobbar deltid 80 % och har nära till jobbet men frågan är om det är tillräckligt. Finns det andra lösningar? Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur länge anser du att en hund klarar av att vara ensamma hemma?
  • Svea73

Well, högst 6 timmar hade jag som gräns tidigare. Min man har alltid lämnat sina hundar längre upp till 10 timmar. Det är också stor skillnad när de är unga och sedan lite äldre, samt hur man aktiverar hunden när man är hemma.

Vi har alltid haft hund i familjen och turats om att gå hem på lunchen, ibland har hunden varit med på jobbet och korta dagar är den helt ensam. Idag är vår nuvarande hund 3 år och får ganska långa dagar själv, men mycket motion och uppmärksamhet när vi sedan är hemma. Hundar sover väldigt mycket, lite beroende på ras och personlighet på hunden, så klarar och mår hunden inte dåligt av att spendera längre tid själv ibland, dock inte jämt. Bra lösning för oss har varit en pensionär, skolbarn och sedan familjen som turats om med en kortare promenad "kissepaus" mitt på dagen.

Lycka till,

• LyckligtSlut

5-6 timmar, men inte varje dag. Inte min hund i alla fall.

• Tawaret

Det beror på hunden, en del är känsliga och kan inte vara ensamma 4 timmar ens. Min hund har haft lätt att vara ensam hemma, han lämnar jag 6 timmar utan problem. 8 timmar i undantagsfall, men inte regelbundet.

Man får nog ta med i beräkningen att man kan ha en känslig hund och att man kan måsta betala för lunchrastning, hunddagis eller hundvakt. Kanske kan det skilja en del mellan raser också. Du kan fråga någon uppfödare om råd, t.ex.

• nomina

Min hund klarar av hela arbetsdagen, på sommaren har jag dock lite kortare dagar och mindre rast så då brukar hon klara sig själv hela dagen 7.45-15.00-15.30

Resten av året har jag jag lång rast och nära hem så ja brukar sticka hem en snabbis så hon får kissa. Dock är hon sååå trött o vill inte alls gå ut.

Jag vet att reglerna är 6tim men jag kan tycka att de beror lite på hurdan hunden är, samt vad man gör den övriga tiden.
    Vi går långis på morgon och efter jobbet, sen är de lek, ibland lite träning... oss passar de utmärkt!
    Dock skulle jag inte kunna jobba mer och om hon varit ensam hela dagen utan att ja varit hemma så har jag bråttom hem!

• Matilda 1

Bara för att hunden "klarar" mer än 4-6 timmar tycker jag inte det är ok att lämna vår hund längre. Vår hund är en del av familjen och flocken är viktig. Kan han inte vara med får man fixa en lösning med hundvakt eller dagis. Men det är sista hands val då det kan vara svårt att hitta ett dagis eller en hundvakt hunden och en själv trivs med.
    Vår hund är inte så förtjust i att vara själv, men tidigare har jag haft hundar som klarar längre tid, men undvek att lämna dem länge ändå.
    Jag menar inte att klanka ner på nödlösningar, allt kan hända hundvakten kan bli sjuk, någon på jobbet kan bli allergisk eller helt enkelt inte gillar hundar,men vart hunden ska vara när man är på jobbet är ju superviktigt att ha en plan för som helst ska fungera.

Oj vad långt det blev.

• enlitenbitkaka

MIN hund klarar av att vara ensam de 6h som är tillåtet, varje dag. Mer klarar han om det är nödläge. Men det gäller ju såklart inte alla hundar. Men 6h är ju ett riktmärke.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Joico

5timmar, max 6. Långpromenad morgon, lunch, middag och kväll.

• enlitenbitkaka
    Joico skrev 2009-07-27 23:33:17 följande:
    5timmar, max 6. Långpromenad morgon, lunch, middag och kväll.
    Nyfiken på det där...definiera långpromenad?
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Coming Soon

Vår klarar absolut en hel dag på 6-9 timmar, MEN det är inte rätt mot honom. Ska vi vara iväg mer än 3 timmar så ser vi till att någon annan kan gå hem till honom en runda och rasta och leka med honom.

Anser inte att man bör skaffa  hund om man ska jobba hela dagarna..

Cocker är livet!
Svar på tråden Hur länge anser du att en hund klarar av att vara ensamma hemma?