• Anonym (säkra perioder)

Sex under "säkra perioder"

Jag har en lång cykel, ca 35 dagar. Ca 15 dagar mellan äl och mens och därmed nästan exakt 2 veckor från sista mensdag till äl.
    Borde det då inte vara rätt så "safe" att ha oskyddat sex med/utan avbrutet samlag minst en vecka efter mens? Sedan kan man ju ta det mera lugnt just under äl såklart och sedan är det ju bara att köra på efter äl...

Någon som har erfarenhet av detta? Skulle gärna köra avbrutet och utan kondom, är så trött på det, och sedan försöker vi inte skaffa barn, men det skulle ju inte heller vara ovälkommet.

Vad tror ni? Hur lätt/svårt är det egentligen att bli gravid på detta vis? Har läst så mycket varningar om "osäkra perioder" som de kallar det, men det känns så överdrivet. Mer som att få dumdristiga tonåringar att använda p-piller och kondom (vilket är bra!).
    Men folk kämpar ju i flera år för att BLI gravida och då känns det som att denna metod borde vara okej för oss...

• Svar på tråden Sex under "säkra perioder"
  • livet leker

Det finns inga säkra perioder, min gynläkare sa att det har gjorts flera studier o tester på kvinnor o det har visat att ex en grupp på 1000 kvinnor så va det nån som blivit gravid på ALLA dagar under en menscykel.

• mssixty

Hehe, på gyn har vi en speciell benämning på par som använder sig av säkra metoder... vi kallar dem föräldrar

Nä, skämt å sido. En del klarar sig i flera år på säkra perioder, andra blir på smällen direkt, och inte bara oerfarna tonåringar vill jag lova . Vill man köra på det så är det allra bästa att skaffa sig en p-dator. Tyvärr är de ju gräsligt dyra.

• Anonym

Enligt en studie var det 3-9 av 100 par som blev med barn då de använde säkra perioder under ett år. Så det blir väl 3-9 % risk att bli gravid per år enligt statisktiken. Sen beror det ju på individuell nivå givetvis på ägglossning, cykelns regelbundenhet, slarv osv. Så det är ju inte supersäkert, inte om man jämför med hormonella metoder iaf.

• Anonym (hjälp)

Jag är ganska säker på att jag är gravid. Har de största tuttarna jag nånsin haft innan mens samt "mensvärk" sen en vecka.

Är jag gravid så blev jag det under en "säker period"... Jag har ca 32 dagars cykel och sexade oskyddat på dag 10. Har dock inte koll på när jag ha äl men det borde ju teoretiskt vara runt dag 16-18. Så jag tänkte att dag 10 borde vara ok även om det var gränsfall... och det kanske det var också. Men det känns inte så..

Jag är inte världens smartaste person..

Har väl beräknad mens om ca en vecka.

Hej tack för alla svar! Med andra ord inget att rekomendera... Tror jag har en positiv syn på detta eftersom nära vänner och beknata kört oskyddat och avbrutet samlag i 2-3 år utan några graviditeter.

• Anonym

Men om mannen drar sig ur i tid så sker ju ingen befruktning! Visst det är väl olika hur mkt koll killar har men en del har rätt god kontroll över sin utlösning

Anonym skrev 2009-07-29 15:17:02 följande:
    Men om mannen drar sig ur i tid så sker ju ingen befruktning! Visst det är väl olika hur mkt koll killar har men en del har rätt god kontroll över sin utlösning
    Det som folk pratar om är att mannen "läcker" med det första lilla säden som kommer innan utlösning. Min man läcker ju nästan ingentign och har mkt god kontroll över sin utlösning, så jag tror verkligen inte att det är så farligt för oss.

livet leker skrev 2009-07-28 00:22:49 följande:

Det finns inga säkra perioder, min gynläkare sa att det har gjorts flera studier o tester på kvinnor o det har visat att ex en grupp på 1000 kvinnor så va det nån som blivit gravid på ALLA dagar under en menscykel.
    Det är ju sånt här som får en att bli försiktig, men å andra sidan tar det ett år för vissa helt friska fertila par att bli med barn och de som kör avbrutet samlag i 5 år utan att mannen "läcker" sperma...

Ingen mer som har positiv erfarenhet av detta?

• Smålandstjej 85

sitter här nu gravid i vecka 37 pga att jag trodde jag hade koll på säkra perioder!!! så jag tror inte på dom längre

Svar på tråden Sex under "säkra perioder"