• bodil louise

cykla utan stödhjul vid 3 års ålder..

Jag har en liten sladdistjej född -05,
    Jag undrar;Hur många härinne har jämngammalt bar som mig o era barn cyklar utan stödhjul på cykeln nu?Mina stora barn ä3 födda92 o 93 o de var ungefär 3- 3 1/2 år då de började cykla utan stödhjul.. Jag har diskuterat med maken som inte tror hon klarar det ännu..vi får se säger jag då..

• Svar på tråden cykla utan stödhjul vid 3 års ålder..
  • mamma till 2 frön

Grabben var 3,5 och dottern knappt 4 när de fixade det helt själva med stopp och starta. Skulle dock aldrig släppa dem i trafiken(!) för trafikvett har de då inte.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Min son är 3år,kommer nog vänta till nästa sommar utan stödhjul

• Fru Bergman

Våran tjej cyklar utan stödjhul och hon blev 4 i maj, Lärde sig i våras någongång.

Tror det är helt olika, Dotterns kompis är inte än intresserad. Så tvinga inte om dem inte vill. Det kommer!

• Sarita

Jag tror min dotter kanske skulle klara det. Hon är 4 år 2 mån. Hon har aldrig cyklat med stödhjul men har fantastisk balans långa sträckor med sin springcykel utan att sätta i fötterna, så jag tror hon skulle lär sig på ett kick om hon fick en vanlig sykel utan stödhjul. Men jag tror vi väntar till femårsdagen.

• Lucky

JAg provade faktiskt inte förra sommaren, dottern fyllde 4 i nov, men i påskas tog jag bort stödhjulen och då lärde hon sig direkt...
    Har ingen 3åring i min närhet som lärt sig cykla så jag vet inte hur vanligt det är!

• näradig

jag tror att (så som vi lever här i landet) det vanligaste är att de lär sig någon gång mellan 3-5 år men även förr eller senare.

• FamBroberg

Min son fyller snart tre och har precis lärt sig cykla ordentligt på sin trehjuling eftersom han är lite kort i rocken, så cykla utan stödhjul dröjer nog länge! :D

.Barn är enastående varelser och det är vi som skall försöka efterlikna dem och inte tvärtom.
  • Kenzie

Jag skulle aldrig sätta min treåring på en cykel utan stödhjul oavsett hur duktig han var på att cykla. En treåring är på tok för liten för att kunna handskas med den farten och läser man statistiken för olyckor med små barn och cyklar utan stödhjul så förstår man att det inte är en särskilt bra idé. Det finns en anledning till varför många bvc rekommenderar att man ska vänta tills barnet fyllt fem år. Springcykel är ett jättebra alternativ

• mamma2kids

min yngsta lärde sig när han var 3.5år

• Linda3

Min son född i november -05 lärde sig cykla i maj och hans kusin som är 2 veckor äldre lärde sig redan förra hösten...
    På vår gata är det ett stort killgäng som är ute och cyklar hela dagarna och därför blev nog sonen lite extra peppad av dom att lära sig, gick för övrigt från ena dan till den andra, från att inte alls ha balans och vilja lära sig till att se ut som att han aldrig gjort annat

• bodil louise

tackar för alla inlägg....puffar tråden..

• 311uus

Min dotter lärde sig cykla utan stödhjul ett par månader innan hon fyllde 4. Tog ett par dagar. Det var hon som ville och tjatade eftersom dom äldre tjejerna på gatan lärde sig denna sommar ville hon ju självklart oxå! Min 2åring cyklar efter på en "stor" cykel men med stödhjul. Dottern har aldrig cyklad på en trehjuling. Hon gav sig på en 2hjuling på en gång. Sonen (2åringen) har en pringcykel men har aldrig tyckt den är speciellt skoj. Det är så olika det där. Svårt att jämföra. Skulle mina barn lekt med mer jämnåriga kanske dom skulle tuffat runt på "bebiscyklar" än.

• snillis

Min son född i oktober -05 har precis lärt sig cykla utan stödhjul.
    Vi tog av stödhjulen och släppte - och han cyklade.
    Det tog en liten stund så hade han lärt sig att starta själv också.
    Det gick MYCKET lättare än vi någonsin trott!

Men det beror nog mycket på hur barnet är.
    De måste vara ganska "tuffa" för det gäller ju att våga få upp farten för annars tappar de ju balansen.

Svar på tråden cykla utan stödhjul vid 3 års ålder..