• Hope82

Hur känns magen vecka 11

Hej. Jag har nu gått in i vecka 11 och de har börjat kännas väldigt mycket i vänster sida av magen. Liksom strålar lite och hugger. Typ nere vid äggstock tror jag. Men har även hört de är normalt för fostret ska växa och bli ganska mycket större dessa 2 veckor. För jag har sett de lilla hjärtat slå i vecka 8. Nått jag behöver vara orolig för eller är de normalt?

• Svar på tråden Hur känns magen vecka 11
  • Juhanna

stickningar, ilningar och molvärk i början av graviditeten är helt normalt

• Barboter

jag går in i v 11 idag och igår började jag känna precis så fast både på höger och vänster sida.. det högg och nästan krampade lite, speciellt när jag gick eller vred mig hastigt. Idag har jag ännu inte känt något men jag tror att det är ligamentsmärtor eftersom livmodern växer så otroligt mycket nu.

• mamsandberg

Hur stor är livmodern i vecka 11 ?

• Barboter

har hittat lite olika information.

"Du närmar dig nu slutet av den första trimestern och din livmoder är nu så stor att den tar upp den största delen av ditt bäcken och kan hos en del kvinnor redan kännas i nedre delen av buken."

"Din bebis väger nu ungefär 8 gram och är 4.4 till 6.1 cm från huvud till rumpa, ungefär motsvarande en stor lime!"

"i v 12 är livmodern stor som en apelsin"

"livmodern växer från ca 50 gram innan graviditet till 1 kg vid födseln".

Ja bara lite saker jag hittat angående hur mycket den växer. Proportionerligt så växer den även mest under första trimestern..

Svar på tråden Hur känns magen vecka 11