• rosen11

maltodextrin i nestles gröt o välling!

Har precis fått reda på att nestles gröt o välling innehåller maltodextrin som är en mycket snabb kolhydrat, högre GI än socker, används i bla sportdrycker o ger mycket starkt insulinpåslag, mao värre än socker för risk att utveckla diabetes. Bojkotta dessa produkter!!

• Svar på tråden maltodextrin i nestles gröt o välling!
  • Jesster

För att de har ett förtjockningsmedel i produkterna? Ehh... Nej, jag kommer inte att bojkotta produkterna. Bojkottade inte bröstmjölksersättningen heller som också innehåller det.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Leora

Då får man nog bojkotta Sempers välling också, eftersom de också innehåller det.

• rosen11

det är inte ett förtjockningsmedel...men man gör ju som man vill (jag är medicinskt utbildad o vet vad det är)

• PialenaOskar

så då ska man inte ge gröt o välling? Vilken sort isf.?? ngn skrev ju att sempers välling oxå innehåller det.
    hoppas min kille (precis som alla andra barn har gjort) kommer överleva detta.
    Är risken att man kan utveckla diabetes?
    och modersmjölkersättning, välling och gröt innehåller detta? ja då blir de måååånga med diabetes .

• tovalo

Hej rosen,

Jag håller med dig fullständigt men jag har liksom inte hittat något bättre alternativ ännu. Har du ngt förslag?

• Leora
    tovalo skrev 2009-07-29 15:56:42 följande:
    Hej rosen,Jag håller med dig fullständigt men jag har liksom inte hittat något bättre alternativ ännu. Har du ngt förslag?
    Sök på google (el. liknande) på ekologisk gröt/välling så hittar du alternativ. Annars är det ju lätt att göra egen gröt på havregryn, så slipper man de onödiga tillsatserna om man vill.
  • rosen11

sempers gröt innehåller det inte. min son gillar ej ersättning eller välling därav kan jag ju lättare undvika det...

• Leora
    rosen11 skrev 2009-07-30 06:27:09 följande:
    sempers gröt innehåller det inte. min son gillar ej ersättning eller välling därav kan jag ju lättare undvika det...
    Nej, den innehåller istället palmolja (eller, det gör säkert Nestlés också...). Och sen kan man ju diskutera huruvida det är bra eller inte. Eller emulgeringsmedel... Det finns alltid massor av tillsatser i mat, och jag tror inte att det räcker med att bara säga "bojkotta" det och det märket. Utan istället bli mer medveten över huvudtaget om vad vi stoppar i våra barn.

Personligen har jag valt bort det mesta av barnmatsprodukter, och köper bara ekologiska alternativ (inte bara barnmat, utan all mat vi köper) när det är möjligt (Hipps pulvergröt i nödfall, annars kör vi med hemlagad gröt). Sen får man ju se till det totala intaget i övrigt. Om man äter bra mat, utan en massa onödiga tillsatser så kanske det inte spelar så stor roll om barnet får någon tallrik pulvergröt då och då.
Svar på tråden maltodextrin i nestles gröt o välling!