• MissyR

Socialen

Vilka handlingar ska man lämna in första ggn man söker hjälp? Vad händer på första mötet, vad frågar de osv osv...tacksam för många svar så man har lite kött på benen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-31 20:06
    Å denna väntan på en tid att överhuvudtaget få komma in......bara gråter och gråter

• Svar på tråden Socialen
  • Lena

inkomstuppgifter, räkningar, kontoutdrag och liknande

• MissyR
    Lena skrev 2009-07-28 12:52:36 följande:
    inkomstuppgifter, räkningar, kontoutdrag och liknande
    inkomstuppg på mig är ju 0 och maken vet vi aldrig förräns han får lönespec i slutet på månaden. kontoutrag räcker ju med mig då då vi har det bara. liknande vad menar du då?
  • Lena
    MissyR skrev 2009-07-28 12:57:17 följande:
    inkomstuppg på mig är ju 0 och maken vet vi aldrig förräns han får lönespec i slutet på månaden. kontoutrag räcker ju med mig då då vi har det bara. liknande vad menar du då?
    Har han inga papper på vad hans lön är?
    papper på att man är registrerad på arbetsförmedlingen och sånt.
  • MissyR
    Lena skrev 2009-07-28 13:00:11 följande:
    Har han inga papper på vad hans lön är? papper på att man är registrerad på arbetsförmedlingen och sånt.
    vi har gamla lönespec. han har ju månadslön men får ju aldrig ut samma summa då han är borta sjuk ibland och så ju
  • Lena
    MissyR skrev 2009-07-28 13:01:52 följande:
    vi har gamla lönespec. han har ju månadslön men får ju aldrig ut samma summa då han är borta sjuk ibland och så ju
    Ta då med den gamla lönespecent, det är ju ändå vad han borde få ut.
  • MissyR
    Lena skrev 2009-07-28 13:03:04 följande:
    Ta då med den gamla lönespecent, det är ju ändå vad han borde få ut.
    ska göra det
  • MissyR
    Slöjan skrev 2009-07-28 15:35:52 följande:
    Deklarationen
    varför deklarationen?? ingen aning om vart de papprena är
  • gullican

Jag kan berätta för dig vad ni skulle få lämnain om du kom till nybesök hos mig. Gissar på att det är ungefär detsamma i övriga landet:

Legitimation
    slutligt skattebsked/utdrag från skattekontot
    kontoförteckning/affärssammanställning från banken för båda
    kontoutdrag ca 3 månader tillbaka för båda
    hyreskontrakt/köpekontrakt
    kvitto på senaste betalda hyra
    hyresavi för nästa månad
    anställningsavtal(din mans nuvarande, ditt senaste)
    lönespecar 3 månader tillbaka
    handlingsplan från AF (om du är arbetslös)
    lista på sökta arbeten de senaste månaderna
    beslut från A-kassan(om du är med)
    läkarintyg(om du är sjukskriven)
    kopior på övriga räkningar ni vill söka bistånd till

Frågorna som ställs sedan på mötet varierar ju beroende på hur er situation ser ut. Vi upprättar en handlingsplan för er båda, alltså tanken med det är att hur man bäst ska få er att bli självförsörjande. Sedan frågas ju mycket om er situation, varför ni behöver hjälp nu och vad ni gjort för att bli självförsörjande. man går igenom ansökan och ser så att den är korrekt ifylld och handlingarna ni lämnat in om de behöver kompletteras, frågar om vad ni själv har för planer för framtiden. Sedan ska man gå igenom förutsättningarna för att ha rätt till bistånd, vilka skyldigheter och rättigheter man har. Ni får ställa frågor om något är oklart. Ja, det är ungefär så.

• mortillsju
    gullican skrev 2009-07-28 19:33:55 följande:
    Jag kan berätta för dig vad ni skulle få lämnain om du kom till nybesök hos mig. Gissar på att det är ungefär detsamma i övriga landet: Legitimation slutligt skattebsked/utdrag från skattekontot kontoförteckning/affärssammanställning från banken för båda kontoutdrag ca 3 månader tillbaka för båda hyreskontrakt/köpekontrakt kvitto på senaste betalda hyra hyresavi för nästa månad anställningsavtal(din mans nuvarande, ditt senaste) lönespecar 3 månader tillbaka handlingsplan från AF (om du är arbetslös) lista på sökta arbeten de senaste månaderna beslut från A-kassan(om du är med) läkarintyg(om du är sjukskriven) kopior på övriga räkningar ni vill söka bistånd till Frågorna som ställs sedan på mötet varierar ju beroende på hur er situation ser ut. Vi upprättar en handlingsplan för er båda, alltså tanken med det är att hur man bäst ska få er att bli självförsörjande. Sedan frågas ju mycket om er situation, varför ni behöver hjälp nu och vad ni gjort för att bli självförsörjande. man går igenom ansökan och ser så att den är korrekt ifylld och handlingarna ni lämnat in om de behöver kompletteras, frågar om vad ni själv har för planer för framtiden. Sedan ska man gå igenom förutsättningarna för att ha rätt till bistånd, vilka skyldigheter och rättigheter man har. Ni får ställa frågor om något är oklart. Ja, det är ungefär så.
    Jag lägger till:

den gul/vit randiga delen på deklarationen för i år. Den begär alltid jag in.
Svar på tråden Socialen