• Lotten08

Flytta tillbaka till Sverige från Norge?

Hejsan!

Jag undrar om någon varit i liknande situation och har minsta aning om vart jag kan vända mig för svar på bl.a. följande frågor:

Jag bor och arbetar i Norge sedan ett halvår tillbaka men var fortsatt skriven på svensk adress fram till för ca 2 månader sen då jag folkbokförde mig helt och hållet i Norge.

Har nyligen fått veta att jag är gravid och killen ifråga har svikit helt. Jag vill nu inget hellre än att flytta hem till familj och vänner i Sverige. Det jag klurar på är hur det skulle fungera med bl.a. föräldrapengar om jag skriver in mig i Sverige igen och därmed går under svenska regler. Här i Norge har jag fått bekräftat från motsvarigheten till FK att jag får 100 eller 80 % av min nuvarande lön, beroende på längd på mammaledighet.

Hur är det i Sverige, räknas alltid ett snitt på vad man tjänat de senaste åren eller utgår man från senaste lön? Jag har mest pluggat i Sverige och sedan endast arbetat heltid från maj till dec - 08.

Har hört att man kan tillgodoräkna sig arbete från Norge när man räknar ut fp här i Sverige, ngn med erfarenhet av detta?

Om jag inte skriver mig tillbaka i Sverige utan fortsätter vara skriven i Norge, hur fungerar det då med rätt att föda samt vård i Sverige? Har jag rätt till planerad förlossning i Sverige när jag är svensk medborgare även om jag inte är skriven d¨r?

Till slut..någon som vet hur lång tid det tar att skriva in sig i Sverige igen efter att ha blivit utskriven? För att bli inskriven i Norge och få norskt personnummer tog knappt 2 veckor.

Oj, det blev visst ett långt inlägg.

Om någon vet med sig svaret på något av detta eller vet till vem/var man kan vända sig med dessa frågor..det skulle uppskattas enormt!

Har redan provat med ambassaden men de var inte speciellt hjälpsamma så jag antar att det inte var dem jag skulle fråga iaf..

Ha det fint!

• Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige från Norge?
  • Örnie

I alla fall upplever du förhoppningsvis ingen kulturkrock när du flyttar tillbaka!

Alltså, sjukvården tror jag inte att du får om du är skriven utomlands. När vi har varit hos doktorn i Sverige så har vi fått en saftig räkning efteråt.

Och dubbelkolla all info du får från svenska myndigheter. Jag har extremt dålig erfarenhet med myndigheters och ambassaders kompetens (på ett helt annat område). Det är alltid ditt fel/problem om du har fått fel information.

När det gäller fp vet jag inte något.

• Lotten08

Ok tack för svar! Ja precis..det där med sjukvård kräver nog att man skriver sig tillbaka i Sverige. Frågan är om det är någon karenstid..hört båda ja och nej..gah att det ska vara så krångligt!

Ska testa att göra personligt besök iaf hos skatteverket och se vad de säger..hoppas det går vägen! Har heller inga positiva erfarenheter av diverse myndigheter och ambassader sen tidigare..kanske är jag t.o.m pga. det lite för negativ i onödan hehe.

• nindan90

Ring försäkringskassan och kolla, det borde ju vara inom deras område, i alla fall det som gäller föräldrapenning och tillgodoräknande. 0771-524 524, kanske ska du ringa två gånger och ställa samma frågor, ibland får man helt olika svar... ;)

• Lotten08

Hehe ja det stämmer verkligen att man får olika svar om man ringer flera gånger! Den första jag pratade med menade på att det inte är möjligt att få ut fp i Sverige såvida man inte har arbetat i just Sverige de senaste 8 månaderna innan födsel..

När jag ringde upp igen 10 min senare fick jag snacka med en annan som förklarade att det visst är möjligt att tillgodoräkna sig arbete i Norge, det som behövs göras är en utredning så nu blir det till att samla ihop alla löneslippar m.m. och skicka in och hoppas det funkar : ) Inga problem ju!

• bocabo

du kan alltid föra över din period du arbetat i Norge. Sverige/Norge har avtal om sådant.

Jag var i valet eller kvalet om jag skulle ta ut FP i Sverige fast jag jobbat 5 år i Norge. Det skulle inte vara några problem. Se bara till att folkbokföra dig tillbaka. Det står lite info om det på försäkringskassan.

Om du fortfarande befinner dig i Norge tycker jag du ska gå till Nav, det är inte säkert dom vet, men dom borde kunna kolla upp och hjälpa dig med sånna frågor.

Likadant med vården så¨har norge och sverige avtal om detta, jag var skriven i sverige när jag födde barn i norge samt gick på kontroller, jag betaldade inget för detta. Då borde samma gälla i sverige.

Hur dom baserar FP i sverige har jag tyvärr ingen aning om du kan ju kolla här om du finner nåt, vet ej om du måste skaffa e-leg

http://www.forsakringskassan.se/nav/d18d8992fd09afed9d33bd9ff000c508

• Lotten08

Jaha det var verkligen intressant, att man skulle kunna få vård och föda i Norge trots att man var skriven i Sverige och vice versa - det trodde jag inte alls var möjligt!

Jag snackade med Nav igår och de nämnde en blankett som jag kunde fylla i för att föra över mina rättigheter från Norge till Sverige..det lät ju smidigt.

Fk i Sverige sa nu att jag kan söka fp genom att skicka in diverse papper, löneslippar m.m. så gör de en utredning..Frågan är ju hur mkt man får då..det verkar ju som det är så himla bra här i Norge..så om man kan vara skriven i Norge ett tag till och söka fp härifrån så blir det kanske mer förmånligt..

Hur blev det för dig, sökte du i Sverige eller Norge? Vilket land var du skriven i då?

• bocabo

Jag valde Norge eftersom det verkade lättast och rimligast.
    Tror jag hade fått ungefär samma summa om jag hade sökt i Sverige. Enda skillnaden är att du själv kan bestämma hur mycket du ska ta ut och hur länge du ska vara ledig i Sverige.

I Norge är det antingen 100% eller 80% av din inkomst.  Jag valde 80% får då 54 veckor varav sambon ska ha 6 veckor i år. Sen får han 44 veckor när men permisjon är slut.

Men om du är ensamstående får du dessa veckor själv. Tror oxå du kan få någon stönad om att du är ensam.

Jag var tvugnen att flytta över mig till Norge, vilket jag gjorde strax efter dottern föddes. För att få barnbidrag och Fp. Annars skulle jag fått det från Sverige.

Tror det ska stå om dessa sjukavtal på försäkringskassan. Norge är ju inget Eu land men är säker på att jag läste om något spec. avtal. Vet inte om det är så med alla nordiska länder. Skulle nästan tro det.

Förresten har ju Fp i Norge ökat med några veckor from 1 juli.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig

• Lotten08

Nu har jag fått utförliga svar från både FK och Nav Utaland...Uppdatering om ngn skulle vara intresserad:

- Det går inte att få ut FP i Sverige som du tjänat ihop i Norge om du inte jobbar något alls i Sverige under graviditet/tills barnet är fött.

Tillgodoräknande av arbete i Norge kan man alltså göra om man flyttar till Sverige och arbetar innan föräldraledigheten startar (då kan man alltså slå ihop perioderna som man arbetat i Norge med de svenska).

Planerad vård som förlossning och eftervård får man i det land man är folkbokförd OCH/ELLER arbetar.

T.ex måste jag som inte arbetar i Sverige folkbokföra mig där för att få rätt till planerad vård osv. Föräldrapenning får jag då ut från Norge och barnbidrag från Sverige.

Det är verkligen inte lätt det här! Otroligt skönt att ha fått detta uträttat dock..

• CrazyGirl

Jag jobbade i Norge 00 och vart då gravid och det slutade med sjukskrivning på grund av en skada. Men iaf jag flyttade hem till Sverige och tog ut mina dagar i Norge av deras FP. När sen Norges dagar var slut fick jag flytta över allt till Sverige och det var inga problem alls.
    Gick även sista tiden av min graviditet i Sverige hos en barnmorska. Och jag födde såklart här i Sverige oxå.

Det är ju iaf min erfarenhet av att jobba å bo i norge

• Lotten08

Skönt att höra att det inte strular för alla utan att det faktiskt KAN flyta på sådär med myndigheterna, precis som det ska vara.

• Pyret10

Hej!

Ring försäkringskassan och kolla upp detta och även Nav. Har en väninna som flyttade från Norge tillbaka till Sverige efter ett års mamma ledighet (betalt i norge) och fick ut föräldraledighets dagar även i Sverige efteråt!!! Jag fattar inte det helt men så var det så det är värt att höra med alla instanser.

Lycka till!

Mig i Norge

• kristina78

Hej

Jag bor i Norge sedan januari och ska föda mitt första barn här i april 2010. Jag kommer att ta 100% f.penning från Norge i 46veckor, och sedan skriva mig i Sverige (det är väldigt enkelt, man gör ett personligt besök med pass till skattekontoret). Efter de 46 veckorna har jag rätt till de svenska dagarna också, enligt f-kassan; sid 3-4 i
    fk.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Familjef%C3%B6rm%C3%A5ner%20inom%20EU%20-%20Dessa%20regler%20g%C3%A4ller%20%C3%A4ven%20EES-l%C3%A4nder.pdf:

"Om någon av föräldrarna tar eller har tagit ut föräldrapenning från Norge räknas de dagarna av från de svenska föräldrapenningdagarna."

Dock trodde jag att man måste ha jobbat minst 6 månader i Norge för att få föräldrapenning härifrån? Men de kanske tar in uppgifter från Sverige och slår ihop arbetstiden? (Så gör Sverige vet jag).

• Lotten08

Låter fiffigt! Jag har nu tänkt skriva mig i Sverige innan barnet föds och få föräldrapenningen från Norge (för att det är här jag jobbat senaste året) men alla myndigheter jag varit i kontakt med med säger att det inte går att få föräldrapenning i Sverige om du inte har jobbat där en viss tid innan barnet föds..Att det INTE går att slå ihop perioderna om man bara jobbat i det ena landet.

T.ex lägsta nivån får alla som är folkbokförda i Sverige men inte den som är baserad på ens lön om man flyttar in från ett annat land där man arbetat innan föräldraledigheten.

Kristina78 : Du menar att du tar ut 46 v från Norge med full lön och sedan resten av tiden på svensk tid med lägsta nivån för att vara "ledig" längre?

• kristina78

Lotten08:
    Ungefär så har jag tänkt, men jag har varit i kontakt med f-kassan (i Göteborg, där jag bodde tidigare och också kommer att flytta tillbaka till), och de har gett mig informationen att de kan samköra sina uppgifter med de från Norge, dvs att jag får mer än lägstanivån.

Så, så länge jag är skriven i Norge får jag den inarbetade f-pengen därifrån, när den är slut och jag skriver mig i Sverige, får jag återstående dagar (dvs 480 - 46*7 (som vi använt i Norge) = 158 dagar, varav 90 dock är på lägstanivå) därifrån. Jag minns dock inte ifall detta berodde på att jag arbetat länge i Sverige också, eller på om de kollar lönen från Norge, men jag har för mig att de tittade på norska inkomsten.

Det är i alla fall planen nu .

Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige från Norge?