Flytta tillbaka till Sverige från Norge?
Hejsan!
Jag undrar om någon varit i liknande situation och har minsta aning om vart jag kan vända mig för svar på bl.a. följande frågor:
Jag bor och arbetar i Norge sedan ett halvår tillbaka men var fortsatt skriven på svensk adress fram till för ca 2 månader sen då jag folkbokförde mig helt och hållet i Norge.
Har nyligen fått veta att jag är gravid och killen ifråga har svikit helt. Jag vill nu inget hellre än att flytta hem till familj och vänner i Sverige. Det jag klurar på är hur det skulle fungera med bl.a. föräldrapengar om jag skriver in mig i Sverige igen och därmed går under svenska regler. Här i Norge har jag fått bekräftat från motsvarigheten till FK att jag får 100 eller 80 % av min nuvarande lön, beroende på längd på mammaledighet.
Hur är det i Sverige, räknas alltid ett snitt på vad man tjänat de senaste åren eller utgår man från senaste lön? Jag har mest pluggat i Sverige och sedan endast arbetat heltid från maj till dec - 08.
Har hört att man kan tillgodoräkna sig arbete från Norge när man räknar ut fp här i Sverige, ngn med erfarenhet av detta?
Om jag inte skriver mig tillbaka i Sverige utan fortsätter vara skriven i Norge, hur fungerar det då med rätt att föda samt vård i Sverige? Har jag rätt till planerad förlossning i Sverige när jag är svensk medborgare även om jag inte är skriven d¨r?
Till slut..någon som vet hur lång tid det tar att skriva in sig i Sverige igen efter att ha blivit utskriven? För att bli inskriven i Norge och få norskt personnummer tog knappt 2 veckor.
Oj, det blev visst ett långt inlägg.
Om någon vet med sig svaret på något av detta eller vet till vem/var man kan vända sig med dessa frågor..det skulle uppskattas enormt!
Har redan provat med ambassaden men de var inte speciellt hjälpsamma så jag antar att det inte var dem jag skulle fråga iaf..
Ha det fint!