• Fia Lundbom

Bästa rengöringsmedlet för kalk ?

Hej!

Har en dusch som måste rengöras - massor av kalk i vattnet har gjort den ful.

Nån som kan tipsa mig om ett dunderbra rengöringsmedel för att få bort det ?

Tack på förhand !

• Svar på tråden Bästa rengöringsmedlet för kalk ?
  • Pethras

Citronsyra! funkar kanon!

• Fia Lundbom

Åkej... citronsyra blandat med vatten eller ?

Tack för tipset !

• Jesster

Jag skulle också säga ättika.
    Upptäckte det för några dagar sedan när jag skulle försöka rengöra diskbänken och kranarna för hundraelfte gången. Har tidigare använt diverse rengöringsmedel och skrubbat och kämpat med halvdant resultat.

Nu tog jag ättikan och bara hällde ut och skrubbade lite efter en stund och allt skiner och allt kalk försvann

Den som söker han finner - www.google.se
  • mimmi 1

ättika är jättebra... men jag skulle skura duschväggarna, och sprejade på ättika och vatten 50/50, väntade en stund, och sedan skurade med svamp, och spolade av med vatten... det blev bra.. men jag höll på att storkna under tiden!! ättikan luktar såå starkt, och verkligen sticker i näsan.. så, ha öppet fönstret under tiden...

sen en glad upptäckt efteråt... där ättikvatnet landat på golvet, så blev klinkersfogarna som nya igen!

• Fia Lundbom

Tack ska ni ha - det låter som om ättika är det bästa alternativet...

• mimmi 1

hur har det gått? provade du ättika?

• MammatillAdrian

Annars ett annat tips så köp Coops Kalkrengöring..
    Jag använde både ättiksprit, kalkosan - ALLT och kalket försvann inte och så fungerade Coops egna kalkrengöring, det hade jag aldrig trott om någon sa det till mig..

LYCKA TILL..

• mimmi 1

finns även ett medel på ÖoB som heter Duschan... det är bra mot kalk...

• Fia Lundbom

Jag provade ättika och medlet "Cellit Bang".

Ättika funkade bra - men det är inte så drygt när man ska göra iordning en hel duschvägg... däremot blev jag nöjd med Cellit Bang - sprutade på väggarna, lät verka och sen skrubbade med diskborste. Jag fick göra det två gånger - men sen blev det jättebra.

Diskbänken och kranarna blev som nya.

Tack alla för råd och tips )

• Brittan

Jag har köpt en liten ångmaskin från Jula som jag använder när jag rengör väggarna runt badkaret. Den är superbra. Behöver inte ens använda rengöringsmedel, utan det är ångan som tar bort kalket.

• Sebbes    mamma

kalcinex!!!

Jag hade provat verkligen ALLT tidigare i våran toastol... hade blivit en stor äcklig kalk rand i...
    provade med... cillitbang, ättika, citronsyra, o en oändligt lång lista på diverse rengöringsmedel...

fick tips om kalcinex.. sprutade i lite/lagon i stolen... gick ifrån... ca 15 minuter senare tog ja toaborsten o vispade runt lite....

Kalk-kakor bara ramlade av...
    vispade lite till... sen spolade jag.. o toastolen blev som ny...

• Elise

Jag hade provat allt (ättika, citronsyra, cillit bang) men det var inte förrän jag använde en stålboll från clean & shine som jag blev kvitt all kalk. Det skulle gå att använda den endast med ljummet vatten men jag köpte även deras medel kalkrent och använde tillsammans med stålbollen för att vara på den säkra sidan. Rekommenderas starkt!

Svar på tråden Bästa rengöringsmedlet för kalk ?