• Äldre 28 Jul 18:39
    20663 visningar
    10 svar
    10
    20663

    Alltid kontrastvätska vid röntgen av skalle?

    Hej,

    Någon som vet om MR med kontrastvätska alltid förekommer vid misstanke om adenom (tumör)? Jag har inte fått någon info om att jag ska få det, men hört andra som gjort MR och fått det.

    Ska göra en den 11/8 å är väldigt nervös..

    Kram!

  • Svar på tråden Alltid kontrastvätska vid röntgen av skalle?
  • jakeba­na
    Äldre 29 Jul 02:19
    #1

    Ska du göra ta bilder med magnetkamera eller fatortomografi (skiktröntgen)? För du skriver röntgen och sen MR så det är lite förvirrande.

    När man gör datortomografi av skallen använder man nästan alltid kontrast för att utesluta tumörer. När man däremot gör magnetkameraundersökning använder man mycket sällan kontrast, vätskan i vävnaderna fungerar som kontrast kan man säga. Dock finns det Gadolinumkontrast som i mycket speciella fall används vid MRT, men det är ovanligt och vid mycket specifika frågeställningar, trodde inte att adenom är en sådan men jag är inte säker.

  • Äldre 29 Jul 09:35
    #2

    Hej å tack försvar.

    Det jag ska göra är Magnetröntgen, trodde det förkortades MR?
    med magnetkamera.

    Så då om jag förstår dig rät, så troligen kommer de inte att använda sig av kontrastvätska?

    Tack än en gång.

    /M


    jakebana skrev 2009-07-29 02:19:19 följande:
    Ska du göra ta bilder med magnetkamera eller fatortomografi (skiktröntgen)? För du skriver röntgen och sen MR så det är lite förvirrande.När man gör datortomografi av skallen använder man nästan alltid kontrast för att utesluta tumörer. När man däremot gör magnetkameraundersökning använder man mycket sällan kontrast, vätskan i vävnaderna fungerar som kontrast kan man säga. Dock finns det Gadolinumkontrast som i mycket speciella fall används vid MRT, men det är ovanligt och vid mycket specifika frågeställningar, trodde inte att adenom är en sådan men jag är inte säker.
  • gutegi­rl
    Äldre 29 Jul 09:37
    #3

    ÄR det ingen som svarar om du ringer till avdelningen och frågar?


    Bloggar så smått igen! www.gutegirl.blogspot.com
  • jakeba­na
    Äldre 29 Jul 13:04
    #4
    Musche skrev 2009-07-29 09:35:49 följande:
    Hej å tack försvar. Det jag ska göra är Magnetröntgen, trodde det förkortades MR? med magnetkamera. Så då om jag förstår dig rät, så troligen kommer de inte att använda sig av kontrastvätska? Tack än en gång. /M
    Jag är lite petnoga här, men det var mest för att jag trodde att du kanske hade blandat ihop magnetkamera med skiktröntgen :)
    Magentröntgen finns det inget som heter egentligen, det är ingen röntgen - men det uttrycker används av en hel del folk och även läkare.

    Hursomhelst I vanliga fall när man skall utesluta tumörer i hjärnan så använder man inte någon kontrast vid MR.

    Om man letar specifikt efter något som adenom - (antar att det är hypofysadenom? prolaktinutredning?) som är en väldigt liten struktur så vet jag inte säkert - man kanske använder kontrast då för att få en tydligare bild då strukturen är liten.

    Men som ovanstående sa, du kan ju ringa RTG-avdelningen och fråga.
  • Äldre 29 Jul 16:09
    #5

    Hej igen,

    Det är bra, man ska va petnoga :) Japp, det är en prolaktinutredning.

    Ja ska ringa å höra.

    Tacktack.


    jakebana skrev 2009-07-29 13:04:29 följande:
    Jag är lite petnoga här, men det var mest för att jag trodde att du kanske hade blandat ihop magnetkamera med skiktröntgen :)Magentröntgen finns det inget som heter egentligen, det är ingen röntgen - men det uttrycker används av en hel del folk och även läkare.Hursomhelst I vanliga fall när man skall utesluta tumörer i hjärnan så använder man inte någon kontrast vid MR.Om man letar specifikt efter något som adenom - (antar att det är hypofysadenom? prolaktinutredning?) som är en väldigt liten struktur så vet jag inte säkert - man kanske använder kontrast då för att få en tydligare bild då strukturen är liten.Men som ovanstående sa, du kan ju ringa RTG-avdelningen och fråga.
  • Äldre 30 Jul 07:04
    #6

    Fortsätter denna tråden med en fråga... hur lång tid tar det att köra en MR av huvudet? Ska röntgas pga dålig syn och konstant huvudvärk i över 1 månad och jag är gravid så därför ska dom köra en MR och se om dom ser något. Blir det inte tillräckligt bra så vet dom inte riktigt hur dom ska gå vidare. Någon som gjort det och som kan berätta lite? Som ni nog förstår så är man rädd för att det ska vara de värsta =(

  • syssli­ng
    Äldre 30 Jul 08:02
    #7

    TS: Jag gjorde MR med kontrastvätska förra året.

  • Äldre 30 Jul 10:15
    #8

    Tack Syssling, återkommer med vad de sägaer när jag ringer.

    /M


    syssling skrev 2009-07-30 08:02:40 följande:
    TS: Jag gjorde MR med kontrastvätska förra året.
  • Äldre 31 Jul 10:14
    #9

    Hej,

    Jag ringde igår, å de kommer att spruta in kontrastvätska, för att se så bra som möjligt.

    Tack för alla era svar.
    Wish me luck!

    kram
    M


    Musche skrev 2009-07-30 10:15:44 följande:
    Tack Syssling, återkommer med vad de sägaer när jag ringer./M
  • Äldre 6 May 11:30
    #10

    Hej! Har precis tagit en MR med kontrast på huvudet. Det tog ca 30 minuter sammanlagt.

Svar på tråden Alltid kontrastvätska vid röntgen av skalle?