• Tussen

Täcke och kudde?

Hej!
    Imorgon tänkte jag åka till Ikea och shoppa lite. Är inte där så ofta då vi bor en bra bit därifrån men imorgon har vi vägarna förbi och då tänkte jag passa på handla lite
    Funderar på det här med täcke och kudde till bebisen och inser att jag inte har en aning om vad som behövs. Hur tjockt täcke behöver de egentligen när de sover? Jag antar att man gärna lägger på dem lite för mycket än vad som egentligen är nödvändigt.
    Och hur är det med kudde egentligen? Ska de ha en kudde överhuvudtaget? De flesta säger att de inte ska ha någon, men varför säljs de i babybutikerna då? Inte för inte att man blir förvirrad....
    Och sist men inte minst, är det något annat man ska passa på att köpa till bebisen på Ikea?

Är jättetacksam för lite tips!

• Svar på tråden Täcke och kudde?
  • Villebusen

Ett tips är att köpa tvättlappar i frotte "krama" jätte bra att tvätta av barnet med och är betydligt mycket billigare än våtservetter som är bra på resor.. även bra att torka bort spya med

dessutom har de hakklappar med karborrar i bak i frotte som är jätte bra när barnet börjar dregla min är 3 mån på tisdag så jag har stor användning av dem

Kudde jag använder fortfarande bara en handduk. Vet inte när jag ska börja med kudde.. alla säger olika när det gäller kudde. Täcke då.. vi har kört med tunnarare filtar fram till igår då barnets farmor och farfar var här med en tjockare mjuk filt som jag satte ett påslakan till.

• SolFlickan

ja, jag säger då samma som Tussen, man har ju ingen koll alls vad man ska köpa för nåt alls.. och eftersom jag bor mitt ute i ingenstans (och det finns dåligt med affärer) så passade jag på att shoppa lite när vi var i stan häromdan. nu i efterhand har jag ingen aning om det vart bra eller inte jag köpte en babykudde (tänkte att någon gång behövs det väl iaf) och så ett täcke, vilket var väldigt förvirrande. det fanns två olika storlekar, jag valde tillslut den större storleken (115x130 tror jag..) för att spara pengar i längden (dessutom är de två påslakanseten jag köpt tidigare detta mått) tänkte att om det blir för stort kan man väl ha filt i början?

en annan sak jag undrar över, vad ska man ha för madrass, behövs verkligen de här "anatomiskt korrekta" madrasserna till bebisen?!! pga att vi inte har det så jätte fett med pengar så vart det en typ skummadrass, och sedan köpte jag en bäddmadrass att ha till den.. duger det tror ni?!

oj.. det blev långt..

• Stoffe

Numer skall man tydligen ha kudde till bambosingarna. Detta för att de nu skall ligga på rygg o då kan deras huvuden bli misformade. Så sa sköterskan på BVC till mig när jag frågade. När jag fick mitt första barn för 11 år sedan skulle man absolut inte ha det.. Tiderna ändras. *S*

Jag har ingen anatomiskt utformad madrass o jag tror nog att det skall gå bra oxå. Till min bambosing har jag filt o lakan o det räcker för henne. Alla sätt är bra utom de dåliga vet ni..

JAg tror att många gånger vill de ha oss att köpa mer än vad som är nödvändigt...

• Anna82

Man ska väl ha kudde från början men lägga barnet långt upp så att axlarna också är på kudden tror jag. Den mindre storleken på täcke är väl till vagn & vagga.

• Pyris

Ska det inte vara en "vanlig" kudde..sån som vi sover på..eller har dom ändrat på det igen.

• miffolina

kuddar brukar dom ju inte rekommendera till ett väldigt litet barn, dels för att dom kan få den över huvudet, vilket intee är bra, sen behöver dom ju inte n sån, jag hade kudde år min kille efter 9 månader tror jag det var. Ang madrasser spelar det heller ingen roll..anatomiskt korrekt..jo pyttsan, dom väger ingenting, och då har dom inte heller någon direkt belastning på kroppen, nähää, mycket nuförtiden är bara för att det ska handlas...så var varsasm, spar pengarna på nt som verkligen behövs..huvudsaken man har en vanlig madrass, men behöver inte en hästens..som för övrigt kosatdde 1200 spänn på barnens hus...det är at me tusan skamligt..

• Pyris

Så måste dom ha ändrat det igen då. För när jag fick min sista tjej mars-02 så skulle man ha en vanlig stor kudde, så att deras huvuden inte skulle bli missformade. Fast det konstiga va ju förstås det att jag inte har använt kudde på dom andra två utan bara en frottehanduk och deras huvuden blev inte missformade, men Hanna som jag skulle använda kudde på, hennes huvud blev missformat. Konstigt det där

• JohannaAxelsson

Jag själv använde en babykudde, och ett babytäcke till Sophie. Det gick jättebra. Jag tycker att man själv borde kunna avgöra o bestämma vad som känns rätt och inte.
    De ändrar ju allting hela tiden. När jag var liten skulle vi ligga på mage men inten u längre för då kan de små liven drabbas lättare av PSD. Man kan ju inte gå efter precis ALLT som de där "experterna" säger. Det finns ju de barn som vägrar sova på ryggen och sidan, vad ska man då göra??
    Tycker bara det är barnsligt att göra som andra säger.

Om någon säger åt er att du måste hoppa på ett ben 3gånger innan du går o lägger dig för annars är det farligt för din kropp. Gör ni det då?*skrattar* Nä, tänkte nästan det!

Svar på tråden Täcke och kudde?