• Kärleksmiraklet

Grön avföring?!

Min son på 4 veckor bajsar ibland grönt?! avföringen ser precis ut som det vanliga gulaktiga,fast det här är ibland nästan helt grönt....
    vad betyder detta?
    fler som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Grön avföring?!
  • mortillsju

Enligt ammningshjälpen kan det bero på att han inte får i sig det fetaste av mjölken när han ammas.

• anju79

Passagen genom tarmen är för snabb, eller som ovanstående skrev. Kan oxå bero på om den lille är lite förkyld. Helt ok så länge han inte verkar ha ont, då finns det behandling.
    Min gosse är 6 mån och har fortfarande grön avföring ibland.

• April Mamma

Min son på 3 v bajsar också grönt (grå-grönt..tjockt,segt liksom..)
    Jag pumpar men har inte så mycket mjölk så han får mest babysemp , har fått för mig att det beror på erstättningen...men vet inte..??

Han bajsar även lite gult, men först kommer alltid den grå-gröna..

• Svanholm

På BB sa dem till mig att om bajset är grönt så betyder det att barnet får förlite näring av mjölken. Men fråga din barnmorska om vad hon säger! Alla verkar ju säga olika, från BB till BVC.

Lycka till! :)

• Mufflis

Våran son hade grönt bajs,de var för att han hade fått en liten infektion.. Bröst körtel infektion. Vi fick antibiotika sen var de borta sen kan de vara för att bebisen inte får de tjocka mjölken..

Hittade även detta..Grön avföring hos en bebis som helammas är ett tecken på att något inte är som det ska. Om ditt barns avföring nästan alltid är grön och han eller hon inte ökar tillräckligt i vikt, men du verkar ha tillräckligt mycket mjölk, kan det bero på att ditt barn får i sig för mycket förmjölk och för lite eftermjölk. Förmjölken är tunnare, med mer laktos och färre kalorier och stimulerar ditt barns mage och tarm så att mjölken passerar igenom matsmältningskanalen alltför snabbt, vilket leder till grön, ofta explosiv avföring!

Om du brukar avbryta amningen på det första bröstet innan ditt barn spontant släpper taget, kan du pröva att vänta tills ditt barn är helt färdigt med första bröstet innan du ger det andra bröstet, så att han eller hon får tillräckligt mycket eftermjölk. Det kan hända att ditt barn inte behöver amma båda brösten varje gång. Om du är osäker är det bra att fråga en amningsrådgivare och kolla att bebisen tar bröstet på rätt sätt och får i sig den kaloririkare eftermjölken.

Om ditt barn alltid eller mycket ofta har grön avföring kan det också vara ett tecken på någon form av intolerans. Får han eller hon något läkemedel? Om inte, kan det vara så att ditt barn är känsligt för något preparat som du tar, t ex järntillskott eller antibiotika? I sällsynta fall kan ett barn utveckla en intolerans mot något som mamman äter och som går över i bröstmjölken. I sådana fall kan även andra symptom förekomma, som eksem eller utslag. Det kan vara svårt att identifiera vad som orsakar problemet. Om du misstänker att ditt barn har någon form av födoämnesallergi eller intolerans, är det viktigt att ta upp detta med BVC eller läkare. Barn kan också få diarré av virusorsakade eller bakteriella infektioner. Kontakta alltid BVC/sjukvård om du är orolig.

Svar på tråden Grön avföring?!