• Tessan89

Kan man få igångsättning pga av rädsla?

Blir bara mer och mer nervös över förlossningen då min förra förlossning gick fort ca 3½ timme från första värk.
    Min bm har sagt åt mig att jag ska vara beredd på att det kommer gå fort och även sagt att det kanske är bra att ha sterila handdukar m.m hemma?!
    Vill verkligen INTE föda hemma eller i taxi eller något sådan!

Så nu undrar jag, kan man få tid för igångsättning?
    Vill verkligen det för att veta att jag är inne i tid, jag kanske kan få förlossningen att bli som jag vill och jag behöver inte känna mig stressad med barnvakt och allt sånt som ska fixas innan man kan åka.
    Jag är verkligen rädd att sonen ska behöva se sin mamma ha ont. Det är det sista jag vill! Och det är rätt ofta jag är själv med honom då sambon jobbar helt oregelbundna tider.
    Kan tillägga att jag var inne på förlossningen för 1½ vecka sen och hade då öppnat mig 1 cm och var mogen. Så om de skulle bli igångsättning så kanske det är lite bråttom? (Är i v37)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 21:43
    Någon som vet hur snabbt man kan få tid för igångsättning eftersom min bm säger att jag antagligen inte kommer hinna med det?!
    Förstår inte varför det skulle behöva ta sån tid??
    Hoppas hoppas på att det löser sig så jag slipper all stress och oro inför förlossningen!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-05 10:41
    Nu har bm ringt! Fick en tid på huddinge på fredag för att prata med en läkare! Känns jätte skönt! Ett steg närmare! =) Nu längtar jag enormt mycket till på fredag! Och hoppas det går bra!

• Svar på tråden Kan man få igångsättning pga av rädsla?
  • A o E

Har du frågat din barnmorska? Tror man kan få igångsättning, men är inte hundra. Bor du långt från sjukhuset? Absolut skulle jag tala med min barnmorska och eventuellt kontakta förlossningen och be att få tala med någon där.

Lycka till!

• Tessan89

Försökte prata med min bm men hon "avvisade" det och sa bara att snabba förlossningar är oftast dom som är komplikations fria.

• FoxxyFatAss

varför vill du bli igångsatt för??
    det går ju ofta ganska fort det oxå.. men dom säger ju att ingen förlossning är den andra lik.. lycka till hej

• Jen nifer
    Tessan89 skrev 2009-07-28 22:28:55 följande:
    Försökte prata med min bm men hon "avvisade" det och sa bara att snabba förlossningar är oftast dom som är komplikations fria.
    om din bm inte lyssnar på dig så kontakta någon annan, finns de annan bm på mvc? Kanske kan man kontakta förlossningen för o få veta vem du kan vända dig till.

Jag som hade en första förlossning på ca 7 timmar kan ocksåp känna hur fasen man ska hinna med o fixa barnvakt o ta sig till bb nästa gång om de kanske tar halva tiden lr nått då. Så förstår dig verkligen
    Mollys mamma
  • Jen nifer
    FoxxyFatAss skrev 2009-07-28 22:29:42 följande:
    varför vill du bli igångsatt för??det går ju ofta ganska fort det oxå.. men dom säger ju att ingen förlossning är den andra lik.. lycka till hej
    ja men då är hon ju åtminstonde på sjukhus redan och behöver inte oroa sig för att inte hinna dit.

Våra bästa vänner va på förlossningen 30 min med första, andra benet fick sambon förlösa i badrummet. Så ja förstår om man vill undvika de
    Mollys mamma
  • Tessan89
    FoxxyFatAss skrev 2009-07-28 22:29:42 följande:
    varför vill du bli igångsatt för??det går ju ofta ganska fort det oxå.. men dom säger ju att ingen förlossning är den andra lik.. lycka till hej
    Kanske svårt att förstå, men vill verkligen vara inne på förlossningen i tid. Plus att jag inte vill att min son ska behöva se mig ha ont om vi är själva, vilket vi ofta är.
  • mee2

kan säga så hä. jag har blivit igångsatt 2 ggr. INGEN höjdare, har tagit nästan 14 timmar varje gång. första gången gick ja med krycka men nope fick inte igångsättning trots kraftig foglossning oregelbundna hemska värkar (som öppnade mej mkt sakta) sov 15 timmar sammanlagt på 10 dagar!!! då tillslut i v 38+3 vart jag igångsatt efter en månads lidande.

nr 2: då va förlossningen igång men hade en lååååååååååååång lutealfas så de hjälpte mig igång. födde i v 37+

e nu gravid med nr 3 och nej fast jag e rädd som fan pga att inte smärtstillande hjälper eda hjälpte inte ens bägge ggr å jag hade grymt ont under förlossningen kan inte bm garantera att jag får igångsättning längre fram om ja har besvär d¨också visst e ja tidig i graviditeten men ändå. e skit rädd.

hade mkt besvär under bägge mina graviditeter kommer troligen ha samma besvär denna gång också så e mmkt rädd.......

• mee2

dom säger att det inte e giltiga skäl. att man e rädd asså.

Svar på tråden Kan man få igångsättning pga av rädsla?