• johanna 77

Biverknignar vid kortison?

hej
    Jag har precis börjat en kur med kortison, mot min Ulcerösa Colit.
    Tar 8 tabletter med prednosilon/dag....

Jag vet ju att jag kommer att svälla upp i kroppen.
    och jag har för mig att jag hade lätt att få blåmärken sisst jag åt kortison (6 år sedan)
    Men vad är det mer för biverkningar man brukar få???
    Har du erfarenhet?

ser fram imot de härliga suget på mat som är svårt att släcka. Ska bli härligt att frossa i massa mat, efter att ha levt på soppa, kokt potatis, yogert och banan i fler veckor.... (har inte kunnat äta annat, då jag varit så dålig.)

• Svar på tråden Biverknignar vid kortison?
  • Mirabelle2009

kortison... tunnar det ut huden?

• MrsLemon

Hos en del personer som använder kortison kan vätska samlas i kroppen. Då kan man få till exempel svullna händer eller fötter. Andra kan få högt blodtryck, förhöjt blodsocker eller tunn och ömtålig hud. Man kan också lättare få blåmärken eller så kan det ta längre tid än vanligt för sår att läka. Vissa personer kan också få ökad aptit och ändrad ämnesomsättning. Det kan leda till att man går upp i vikt.

Om man tar höga doser av kortison kan man bli överaktiv och få svårt att sova. Då kan man behöva ta sömntabletter under en kortare period för att få vila och för att behålla en normal dygnsrytm.

En av de allvarligaste biverkningarna är benskörhet, som ökar risken för benbrott. Det kan man i viss mån förebygga genom att äta tillskott av kalcium och D-vitamin. Läkare kan ibland även skriva ut andra mediciner för att minska risken för att man ska få benskörhet.

Kortison minskar kroppens känslighet för insulin. Det kan leda till att man utvecklar diabetes. Om man redan har diabetes krävs ofta extra intensiv behandling av diabetessjukdomen under hela kortisonbehandlingen.

Källa: sjukvårdsrådgivningen

• johanna 77

tack för svaren.

Det låter bekant de där. kommer ihåg att jag fick ganska mycket gjort när jag åt kortison sist. sov nog ca 5 h per natt mot mina 8 som jag sover i vanliga fall...

Svar på tråden Biverknignar vid kortison?