• Lykketrollet

Vad är skillnaden på Visa credit och debit?

Ska betala en resa, men vet inte skillnaden.. Visa credit låter ju som ett kreditkort, men är Visa debit bara ett helt vanligt Visakort?

• Svar på tråden Vad är skillnaden på Visa credit och debit?
  • Jamieolivia

credit är när de drar direkt från kontot. debit betyder att de sätter upp det på kredit (som i Sverige när man betalar med kredit). Förvirrande, yep!

• Lykketrollet
    Jamieolivia skrev 2009-07-28 22:46:23 följande:
    credit är när de drar direkt från kontot. debit betyder att de sätter upp det på kredit (som i Sverige när man betalar med kredit). Förvirrande, yep!
    Argh, ja! Hm, valde debit jag, för det var utan någon avgift. Men, när det blir det dragit från kontot då?
  • Jamieolivia

Då får du hem en räkning i slutet på månaden som du ska betala...om du har kredit på ditt kort då? Har du det?

• Lykketrollet
    Jamieolivia skrev 2009-07-29 08:13:36 följande:
    Då får du hem en räkning i slutet på månaden som du ska betala...om du har kredit på ditt kort då? Har du det?
    Ehm, nej.. Skit, vad har jag gjort nu då! Får kolla upp det idag om det har blivit betald eller hur jag ska göra..
  • Anghammarad
    Jamieolivia skrev 2009-07-28 22:46:23 följande:
    Nja, det är i själva verket precis tvärtom. Ett kreditkort är ett kort där du får en räkning på det du handlat i slutet av månaden. Ett Debetkort är ett kort som är direkt kopplat till ett konto och när man gör ett inköp så dras pengarna från ditt konto på en gång. De vanliga Visakorten som man har kopplat till sitt bankkonto är alltså debetkort och inget annat.
  • Jamieolivia

Oj då! Då fick jag fel information från banken. Iof verkade inte bankmannen så himla smart, han slutade kort efter att jag öppnat mitt konto så det kanske förklarar saken. Jag ber om ursäkt om jag kom med fel information!

• CK82

Visa Credit: En faktura på samtliga inköp kommer i slutet på månaden

Visa Debet: Summan dras direkt och kan inte användas om det inte finns pengar på kontot

Svar på tråden Vad är skillnaden på Visa credit och debit?