• Anonym (rosett)

Flytta till Blekinge?

Detta är fortfarande mkt hemligt, så jag vill skriva i KS då jag känner många på FL.

Det är heller ännu inte helt bestämt!

Jag behöver hjälp med lite info runt att ev. flytta t Blekinge och studera på högskolan.

Hur ser arbetsmarknaden ut i städerna Ronneby, Karlskrona m.m. (skolstäderna)?

Vad kostar en lägenhet att hyra t.ex. en etta eller tvåa? Hur fort kan man få den?

Finns det många singlar i 30-års åldern, eller är det mkt vanligare att människor har familj i den åldern...? Man vill ju inte känna sig helt ensam...

Är det svårt att få kontakt m folk?

Behöver hjälp med all info som går att få....

Tack!!!

• Svar på tråden Flytta till Blekinge?
  • Snoriz

arbetsmarknaden är kanske inte den bästa om man kollar på ams. brukar finnas ganska få jobb generellt där. men sen e ju frågan givetvis vad du har för utbildning och liknande. bara för att det inte finns mängder med jobb att söka betyder ju inte det att företag inte är intresserade av dina kunskaper...

Singelantalet i de byar/städer som är lite större e ju bättre än i "småhålorna" i blekinge. Vad lägenheten kostar beror helt och hållet på hur och var den ligger. Detta är ju kusten och allt med utsikt kostar. Har en kompis som hade en 2:a i centrum för ca 5000 kr i Karlskrona. Och en etta är ca 3500 kr. Beror ju mycket på skicket också... finns säkert massa dyrare och billigare alternativ.

det jag har varit i Blekinge så får jag nog säga att det finns mycket trevligt folk där, generellt tillmötesgående om man jämför med mellansverige...

Hoppas det var till ngn hjälp :P

• Anonym (rosett)

Tack!!

Fler med åsikter?

• Anonym

Ok, är inflyttad till blekinge..... Detta kan sägas, FANTASTISK natur, hav, skog, djur mm. Arbetslösheten är HÖG, Blekingar är "misstänksamma" mot allt och alla som inte är Blekingar... släpper inte gärna in "utomstående" i bekantskapen, yttligt= ok men inte riktigt helt och hållet.... (detta har jag hört från Flera som flyttat hit). Men annars vilar ett lugn över hela landskapet, tempot är lågt - skilljer sig enormnt från tex Malmö/lund, Göteborg och Stockholmsområdena.... Så vill man ha lugn och ro + vacker natur så flytta definitivt tilll Blekinge. Vill man ha tempo, mer jobb och mer framåtanda - så nja.... Karlskrona har lite bättre uteliv och är största staden! Här finns oxå de flesta jobben! Karlshamn är en vecker liten stad! Ronneby är känt för att vara lite tråkigt........

• Anonym (Severus)

Jag önskade jag också visste hur livet i Blekinge var. Det finns ett sätt att ta reda på detGlad. Man kan skaffa sommarjobb där, och bo i en stuga eller i en andrahandslägenhet under tiden man jobbar där. Man kan även ha tillfälligt boende men inget jobb där. Vara som turist. Lära känna folk där och ägna sig åt en del nöjen mm. Då får man pröva på och se hur det känns att leva där under en månad eller några veckor. Gillar man det, kan man senare försöka få tag i arbete/utbildning och bostad där. I annat fall kan man bara åka dit som turist.
    Det kanske är lättare och billigare att starta eget, om man inte kan få anställning, där. Men bland det viktigaste att tänka på är kommunikationerna. Att ha körkort och bil kan vara måsten där.Förvånad

Svar på tråden Flytta till Blekinge?