Hur länge gäller stelkrampsvaccin?
Ska ta det här från början.
Jag skar mig ganska ordentligt i fingret idag så att en bit lossnade. Ringde till sjukvårdsrådgivningen och jag fick åka in till en jourvårdcentral.
Det behövdes aldrig sys men läkaren frågade om jag är skyddad mot stelkramp. Jag sa att jag trodde det, vet att jag har fått en spruta mot stelkramp i fjärde klass men ingen mer efter det så därför fick jag ingen idag.
Jag var 10 år när jag fick det senaste gången och jag är 20 år nu.
I mitt hälsobesked från när jag var liten finns det en liten lapp där det står;
"Elev, som fått fullständig vaccination som spädbarn, erbjuds i åk 4 en förnyelsedos av Duplex (stelkramp och difteri), 0,25 ml. Skyddet är då fullgott i ca 10 år."
Det betyder väl att jag måste få en ny spruta nu snart..? Att skyddet snart är borta..?
Men när jag googlar lite så hittade jag det här;
"Grundvaccination rekommenderas till alla svenskar. Det består av 3 doser givna inom ett år. Efter 10 år ges en 4:e dos, därefter ges en 5:e dos efter ytterligare 30 år. "
Det låter ju som om jag inte behöver ha någon förrän om ytterliggare 20 år.. Vilket är riktigt..? Vill ju inte lita alltför mycket på internet.
Ska ringa vårdcentralen här på orten imorgon och höra vad dom tycker. Tyckte bara det var så stor skillnad på tidsintervallerna.
Läste också att bakterierna som orsakar stelkramp kan finnas i jord och jag skar mig med samma kniv som jag tidigare under dagen har rensat svamp med som jag plockade igår.
Oj, nu blev det ett långt inlägg.
Tacksam för svar!
Mvh Jessica