• RonjaMimmi

Hur länge gäller stelkrampsvaccin?

Ska ta det här från början.

Jag skar mig ganska ordentligt i fingret idag så att en bit lossnade. Ringde till sjukvårdsrådgivningen och jag fick åka in till en jourvårdcentral.
    Det behövdes aldrig sys men läkaren frågade om jag är skyddad mot stelkramp. Jag sa att jag trodde det, vet att jag har fått en spruta mot stelkramp i fjärde klass men ingen mer efter det så därför fick jag ingen idag.

Jag var 10 år när jag fick det senaste gången och jag är 20 år nu.

I mitt hälsobesked från när jag var liten finns det en liten lapp där det står;
    "Elev, som fått fullständig vaccination som spädbarn, erbjuds i åk 4 en förnyelsedos av Duplex (stelkramp och difteri), 0,25 ml. Skyddet är då fullgott i ca 10 år."
    Det betyder väl att jag måste få en ny spruta nu snart..? Att skyddet snart är borta..?

Men när jag googlar lite så hittade jag det här;
    "Grundvaccination rekommenderas till alla svenskar. Det består av 3 doser givna inom ett år. Efter 10 år ges en 4:e dos, därefter ges en 5:e dos efter ytterligare 30 år. "
    Det låter ju som om jag inte behöver ha någon förrän om ytterliggare 20 år.. Vilket är riktigt..? Vill ju inte lita alltför mycket på internet.
    Ska ringa vårdcentralen här på orten imorgon och höra vad dom tycker. Tyckte bara det var så stor skillnad på tidsintervallerna.

Läste också att bakterierna som orsakar stelkramp kan finnas i jord och jag skar mig med samma kniv som jag tidigare under dagen har rensat svamp med som jag plockade igår.

Oj, nu blev det ett långt inlägg.
    Tacksam för svar!

Mvh Jessica

• Svar på tråden Hur länge gäller stelkrampsvaccin?
  • Snoriz

du borde ta en spruta mot stelkramp nu. Jag tog en när jag var 10 år och sedan en när jag var 19. Det skulle räcka i 30 år till enl vårdcentralen.

Men ibland ändrar dom ju sånt, helt plötsligt, man kan ju aldrig veta om man får rätt svar eller inte :P

• RonjaMimmi
    Snoriz skrev 2009-07-28 23:52:01 följande:
    du borde ta en spruta mot stelkramp nu. Jag tog en när jag var 10 år och sedan en när jag var 19. Det skulle räcka i 30 år till enl vårdcentralen.Men ibland ändrar dom ju sånt, helt plötsligt, man kan ju aldrig veta om man får rätt svar eller inte :P
    Okej. Ska nog ringa imorgon och höra med dom.
    Hur lång tid kan det gå innan jag får en spruta..? Hade tänkt åka och fiska med maken och svärfar imorgon så jag kanske inte hinner imorgon. Är det för sent att få den på torsdag..?

Fick sprutor när jag var bebis och en när jag var 10 år.

Det jag hittade på internet lät som om det skulle räcka i 30 år från och med vaccineringen i fjärde klass;

Grundvaccination rekommenderas till alla svenskar. Det består av 3 doser givna inom ett år (spädbarn). Efter 10 år ges en 4:e dos (fjärde klass, 10 år gammal), därefter ges en 5:e dos efter ytterligare 30 år. (låter som om man skulle vara 40 år gammal då)
  • LillePluttansMamma

Jag fick stelkramps spruta när jag var 10år fick en ny spruta nu när jag var 20år dom på vårdcentralen sa bara att det är bra att fylla på stelkramps sprutan..

• RonjaMimmi
    LillePluttansMamma skrev 2009-07-29 00:09:09 följande:
    Jag fick stelkramps spruta när jag var 10år fick en ny spruta nu när jag var 20år dom på vårdcentralen sa bara att det är bra att fylla på stelkramps sprutan..
    Okej. Men tror du det gör någon skillnad om jag får sprutan på torsdag istället för imorgon..?
  • Snoriz
    RonjaMimmi skrev 2009-07-29 00:18:17 följande:
    Okej. Men tror du det gör någon skillnad om jag får sprutan på torsdag istället för imorgon..?
    Ja om du skulle få stelkramp av denna skadan så gör det ju skillnad :P
    Men annars njäää... om du inte skadar dig innan dess. Har hört att det kan i värsta fall räcka med att man får en speta i fungret.... vet ej om det stämmer dock.
  • RonjaMimmi

Har ringt vårdcentralen idag och hon sa då att vårdcentralen här inte ger vaccinsprutor så hon visste inte säkert vad som gällde men hon tittade i min journal och lite andra papper och där stod det att om man har fått några sprutor som bebis och sedan en boosterdos när man blev äldre så ska man ha livslångt skydd.
    Konstigt att det kan stå så olika på olika ställen.

Jag och min mamma diskuterade och kom fram till att det är nog en väldigt liten risk för stelkramp. Jag har ju fått sprutor mot det förr så jag är ju inte helt ovaccinerad.
    Sen så var det ingen jord på kniven som jag fick in i såret, sjuksköterskan på jourvårdcentralen rengjorde ordentligt så jag tror risken är minimal.

Tack så mycket för att ni har tagit er tid att svara

• Buster78

Ja blev biten av min ena katt för ca 2 år sen, då fick ja "påfyllning" av min stelkramp då ja inte fått någon sen ja gick i 4:an! då va ja....hmm ja 25+

Svar på tråden Hur länge gäller stelkrampsvaccin?