• Anonym (blå)

Har du operarat bort åderbråck?

Jag har åderbråck på benen. Det första såg jag när jag var 16. Då var det bara blått på ett ställe strax under ena knät. Nu, 20 år och 3 graviditeter senare, är det både blått och utbuktande både där och på flera ställen längre ner på samma ben. Jag skulle vilja ta bort det.

Måste man bekosta det själv om man inte lider svårt fysiskt av det? Blir det fint efter operation? Gör det ont? Får man några men? Kommer det tillbaka på samma ställe? På andra ställen? Jag vill veta allt ni vet!

• Svar på tråden Har du operarat bort åderbråck?
  • Anonym (blå)

puff...

• Anonym (skagöra)

har inte svar på allt
    men jag sökte för det en gång
    skulle först prova med stödstrumpa ett tag och gå ner några kilo i vikt då hade en del övervikt...
    sa att jag hade mer ont än jag hade

• Anonym (blå)

Anonym (skagöra) skrev 2009-07-30 01:15:56 följande:

har inte svar på allt men jag sökte för det en gång skulle först prova med stödstrumpa ett tag och gå ner några kilo i vikt då hade en del övervikt... sa att jag hade mer ont än jag hade
    Tack för svar. Jag har varit hos läkaren för åderbråcken en gång. Hon rekommenderade stödstrumpor och att jag ska komma tillbaka om de börjar ge mer besvär.

Jag hade stödstrumpor under en graviditet. Men jag ser dem inte som ett alternativ till operation. De tar ju inte bort åderbråcken. Och hemska tanke att gå med sådana om sommaren.

Jag laddar inför ett nytt läkarbesök där jag understryker hur trött jag alltid är i det benet och hur det bultar, värker och kliar i det.
  • Anonym (blå)

Kom på en fråga till förresten. Om man som jag har åderbråck på flera ställen på samma ben. Tar de bort allt då under en operation eller bara en åder så att säga?

• Anonym (skagöra)

Anonym (blå) skrev 2009-07-30 12:04:18 följande:

Kom på en fråga till förresten. Om man som jag har åderbråck på flera ställen på samma ben. Tar de bort allt då under en operation eller bara en åder så att säga?
    tror de tar bort så många som möjligt
    beror väl klart på hur många det är också
  • Anonym

De tar som sagt var allt på en gång (om det inte är jättemycket), du får antagligen beskosta det själv men det är inte snordyrt utan överkomligt. Efter operationen får du ha en typ av strumpor på dig ett tag och det kan kännas obehagligt, du får inte vistas i solen med benen under ett tag. Jag tycker du ska ta kontakt med en klinik, du kan få komma dit på ett läkarbesök och läkaren kan kolla på dina ben och säga vad det skulle kosta och vilket reslutat du kan förvänta dig. Min mor har gjort en sådan operation och hon är nöjd!

• Anonym (blå)

Tack för svaren! Jag tänkte gå via VC. För jag hoppas slippa bekosta det själv, nu när det faktiskt har blivit mer än bara ett kosmetiskt besvär.

• Anonym (skagöra)

Anonym (blå) skrev 2009-07-30 12:03:25 följande:

Anonym (skagöra) skrev 2009-07-30 01:15:56 följande:
    Tack för svar. Jag har varit hos läkaren för åderbråcken en gång. Hon rekommenderade stödstrumpor och att jag ska komma tillbaka om de börjar ge mer besvär.Jag hade stödstrumpor under en graviditet. Men jag ser dem inte som ett alternativ till operation. De tar ju inte bort åderbråcken. Och hemska tanke att gå med sådana om sommaren.Jag laddar inför ett nytt läkarbesök där jag understryker hur trött jag alltid är i det benet och hur det bultar, värker och kliar i det.
    nej, de är ju absolut inget alternativ till operation
    de kanske hjälper till om man har ont av dem och så
    men som du säger vill man ju inte visa benen *hemskt*
    inget kul med långbyxor jämt på sommaren
  • Anonym (skagöra)

Anonym (blå) skrev 2009-07-30 23:09:57 följande:

Tack för svaren! Jag tänkte gå via VC. För jag hoppas slippa bekosta det själv, nu när det faktiskt har blivit mer än bara ett kosmetiskt besvär.
    glömde ju önska dig lycka till när du går dit nästa gång

vet du/någon hur lång väntetid det är för sånt??
  • Anonym (blå)

Anonym (skagöra) skrev 2009-07-31 01:36:01 följande:

Anonym (blå) skrev 2009-07-30 23:09:57 följande: glömde ju önska dig lycka till när du går dit nästa gång vet du/någon hur lång väntetid det är för sånt??
    Tack! Och detsamma till dig

Har tyvärr ingen aning om hur länge man får vänta.
  • Anonym (skagöra)

Anonym (blå) skrev 2009-07-31 01:37:30 följande:

Anonym (skagöra) skrev 2009-07-31 01:36:01 följande:
    Tack! Och detsamma till dig Har tyvärr ingen aning om hur länge man får vänta.

tackar

kommer väl dröja ett tag till tills jag söker, har fortfarande ett antal kilo att gå ner (för antar att det gäller fortfarande)

berätta gärna när du pratat med dem
  • Pluppen76

Här är en med erfarenhet, tyvärr!

Jag var 20 år när jag opererade första benet, 25 när det tog andra benet och 32 när det tog båda benen igen.
    Mina ådror töjer sig så klaffen blir för liten och de vet inte varför. Inget i släkten men någon måste vara den första.

Ofta är det den stora ådern som går ifrån ljumsken som spökar och som de tar bort. Första gången tog det bort hela ådern ifrån ljumsken ner till fotknölen, så detta är gjort på båda benen.
    Andra gången vet jag inte exakt vad det gjorde men då tog de bara bort på de ställena som det var. Nu har jag ca 10 ärr på varje ben.
    Snyggt? Ja vet inte, bättre än åderbråcken och ärren blir bättre för varje år.
    Det gjorde inte alls ont för mig. Jag har varit sövd alla gånger och har mått riktigt bra efter åt. Jag har varit hemma 2-3 dagar efteråt pga att jag har svårt att lägga upp benet på jobbet. Men det gör inte ont. Sen blir jag väldigt trött efter att ha blivit sövd.

Efter operationen så känns det som om jag har gått ner några kilo per ben bara för att trycket är mindre, jätteskönt. Men antingen vänjer man sig vid känslan eller så försvinner den för så känner jag inte efter ett tag.
    Jag har haft ont av åderbråcken och det har släppt. Oddsen att behöva göra det fler gånger som jag är inte stor. Min läkare sa att första operationen inte var bra gjord så därför kom det tillbaka.
    Jag har inte betalat för det men jag har förstått att det kan vara svårt att få det gjort för de säger att det är en skönhetsoperation. De gjorde ett ultraljud på mina ben där man hör hur blodet bara åker ner förbi klaffarna så de hade svart på vitt att jag inte hittade på.

Lycka till!

• Anonym (skagöra)
    Pluppen76 skrev 2009-07-31 11:07:51 följande:
    Här är en med erfarenhet, tyvärr!Jag var 20 år när jag opererade första benet, 25 när det tog andra benet och 32 när det tog båda benen igen. Mina ådror töjer sig så klaffen blir för liten och de vet inte varför. Inget i släkten men någon måste vara den första. Ofta är det den stora ådern som går ifrån ljumsken som spökar och som de tar bort. Första gången tog det bort hela ådern ifrån ljumsken ner till fotknölen, så detta är gjort på båda benen. Andra gången vet jag inte exakt vad det gjorde men då tog de bara bort på de ställena som det var. Nu har jag ca 10 ärr på varje ben. Snyggt? Ja vet inte, bättre än åderbråcken och ärren blir bättre för varje år. Det gjorde inte alls ont för mig. Jag har varit sövd alla gånger och har mått riktigt bra efter åt. Jag har varit hemma 2-3 dagar efteråt pga att jag har svårt att lägga upp benet på jobbet. Men det gör inte ont. Sen blir jag väldigt trött efter att ha blivit sövd.Efter operationen så känns det som om jag har gått ner några kilo per ben bara för att trycket är mindre, jätteskönt. Men antingen vänjer man sig vid känslan eller så försvinner den för så känner jag inte efter ett tag.Jag har haft ont av åderbråcken och det har släppt. Oddsen att behöva göra det fler gånger som jag är inte stor. Min läkare sa att första operationen inte var bra gjord så därför kom det tillbaka.Jag har inte betalat för det men jag har förstått att det kan vara svårt att få det gjort för de säger att det är en skönhetsoperation. De gjorde ett ultraljud på mina ben där man hör hur blodet bara åker ner förbi klaffarna så de hade svart på vitt att jag inte hittade på. Lycka till!
    tack för ditt svar
    har du något kvar idag??
  • Pluppen76

Min senaste operation var i nov 2008 och jag börjar få ett litet litet igen. Det tar några år innan det blir illa om det har varit som förut.
    Läkarna tror inte jag kommer att behöva opereras fler gånger men i denna takten håller jag nog inte med. De gör inte ont förren de blir kraftiga.

Jag har däremot ont ibland ändå men de säger de är något annat men de vet inte vad.
    Får nog bara acceptera att mina ben inte är det vackraste...

• snabla

hej är i samma sits har ganska mkt åderbråck på ena benet långt ner typiskt annars kunde man ju dölja m kläder o är inte fyllda trettio ens inte skoj, någon som vet om det finns någon klinik i Norrland eller om det är Stockholm som gäller?

Svar på tråden Har du operarat bort åderbråck?