• lolo21

Kan jag rida D-Ponny? Hjälp med storlek på ryttare.

Hejsan
    Jag är 24 år, väger 55 kg och är 170 lång.
    Har tidigare haft egen storhäst men sålde henne när jag blev gravid för snart två år sedan.
    Har sedan dess ridit en termin på ridskola för att hålla igång ridningen, och red då en del ponny. Blev väldigt förtjust i en D-ponny där, tror hon var maxad D.
    Nu börjar jag bli sugen på häst igen, vad tror ni, kan jag satsa på en maxad D-ponny eller är jag för lång/stor?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Kan jag rida D-Ponny? Hjälp med storlek på ryttare.
  • mannehund

Nej förstor är du säkert inte om det är en rejäl d-ponny, tänker främst på längden på dina ben, inte vikten. Och är du inte intresserad av att tävla så gör det ju inget att du är förbi "ponnyåldern". Jag sålde mina d-ponnyer när jag vägde 60 kg och var 165 cm, men sålde inte pga storleken utan att jag blev 18...

• lolo21
    mannehund skrev 2009-07-29 08:13:03 följande:
    Nej förstor är du säkert inte om det är en rejäl d-ponny, tänker främst på längden på dina ben, inte vikten. Och är du inte intresserad av att tävla så gör det ju inget att du är förbi "ponnyåldern". Jag sålde mina d-ponnyer när jag vägde 60 kg och var 165 cm, men sålde inte pga storleken utan att jag blev 18...
    Hejsan
    Tack för ditt svar! Jag är ingen tävlingsmänniska;P Så den delen gör ingenting. Men det är längden jag tänker på också..
    Hoppas på flera bra svar=)
  • mannehund

Jag har varit ute i ponnysvängen jättemycket och det är inga problem för dig att hitta en stor d-ponny som klarar din längd. Filma när du provrider så ser du hur det ser ut. Känns det ok så ser det oftast ok ut. Känns ponnyn liten så avstå för den känslan försvinner inte.

• lolo21
    mannehund skrev 2009-07-29 08:20:05 följande:
    Jag har varit ute i ponnysvängen jättemycket och det är inga problem för dig att hitta en stor d-ponny som klarar din längd. Filma när du provrider så ser du hur det ser ut. Känns det ok så ser det oftast ok ut. Känns ponnyn liten så avstå för den känslan försvinner inte.
    Tack för ditt bra svar! Ska absolut se till att filma.
  • RealAngel

Min häst har mkh 158 och jag tyckte att hon såg jätteliten ut när jag var och tittade på henne innan jag köpte, men när jag väl red henne så kändes hon inte alls så liten för hon tar så pass stora kliv. Jag själv är 173 lång. Du får helt enkelt testa och känna efter så att det känns bra, vikten lär inte vara några problem!

• Dahliaer

Prismässigt så skulle jag satsa på en liten bra häst istället för en maxad D =)

• Tant Herta

Nej du e inte för stor, vill du ha en D ponny och ni trivs ihop så köp den!

Lycka till med din ponny!

Svar på tråden Kan jag rida D-Ponny? Hjälp med storlek på ryttare.