• Southern Belle

Omega 3 och graviditet?

Vilken ar den basta sorten att ata nar man ar gravid? Tankte att de som ar gjorda pa fisk innehaller mycket tungmetaller... Nan som vet?

• Svar på tråden Omega 3 och graviditet?
  • Flisa 1

hej Belle !

De finns ett preparat speciellt för gravida i häsokostaffären.

de heter Efanatal och de kan jag varmt rekomendera.

Vad jag förstår så är de gjort av fisk ifrån haven.

flisa

• Babe

Mmmmm...
    Efanatal innehåller även (jätte)nattljusolja... Vem vet om det egentligen är bra för gravida??? Det varnas ju ofta för naturläkemedel som inte genomgått medicinska kontroller. Jag vet inte, om Efanatal, bara undrar... Då kanske ändå ren omega3 är OK?

Babe

• Southern Belle

Babe,
    tack for upplysningen! Na, jattenattljusolja ar val sammandragande och bor undvikas vid graviditet?!

*spanar vidare*

• akin

Det går att köpa omega 3 på apoteket, de säljer bara godkända naturläkemede. Du kan fråga på hemsidan ifall du har fler frågor om det.

www.apoteket.se

• Babe

Har ätit/äter fiskolja "Möller´s omega 3+" med extra folsyra. Den finns i matbutiker och hälsokost. Apoteket har också bra sortiment på ren fiskolja/omega 3...
    Men på deras står det att det inte rek. vid graviditet...
    Är ej själv gravid (än...), men går på IVF-behandling, därför lite nyfiken...

Babe

• Ia 75

Southern Belle:

Jag rekomenderar att du tar en tesked av linfröolja varje dag. Ett ämne i den omvandlas till omega-3 i kroppen. Linfröolja av märket ZETA finns på de flesta välsorterade matbutiker. Jag köper på ICA. Det är ett billigare alteranativ än de dyra som finns på hälsokost och apoteket.

Makrill innehåller mycket omega -3 , om du gillar det.
    /Marie

• doktorC

linfröolja är en av de mest instabila oljor som finns, och ska förvaras mörkt.
    skulle själv inte köpa ZETA då den säljs i ljus glasflaska

• Uddabus

Men om Efanatal var farligt så skulle inte vänta barn gå ut med det i sina tidningar... Kommer inte ihåg vilket nummer det var men jag läste om det uppe på mvc...
    Och jag har ätit det hela graviditeten...

• Ia 75

DoctorC: Det var ju inte bra att ZETA säljs på ljus flaska, det visste jag inte var bra.
    Varför gör dom på detta viset ?

• Vi 5

Det är framförallt omega-3 man behöver tillskott av, omega-6 får vi i oss tillräckligt ändå. Och när det gäller linfröolja så innehåller den omega-3, men omega-3 består av olika typer av fetter och det är framförallt DHA och EPA som verkar vara viktigt för barnets hjärna och det är inte säkert att ens egen kropp kan omvandla linfröolja till DHA och EPA. Därför är fet fisk eller kosttillskott det bästa för då får man DHA och EPA direkt.

De flesta tillskott är renade från tungmetaller, men läs på burken.

• snicker

Oj oj oj, jag trodde att jag skulle bli klokare på vilket tillskott man kan äta genom att läsa denna tråd, men det var mycket att tänka på.

Har ni någon mer information. Någon som köpt på apoteket?

• doktorC

Jag mal linfrön i en kaffekvarn och äter på morgonen, samt tar en marin omega-3 olja som ska vara garanterat fri från tungmetaller och PCB. Den har jag dock köpt i USA, vet inte vad som finns här.

• Mamma 80

Jag har återigen börjat äta linfröolja, efter ett par månaders uppehåll. Min BM rekommenderade att börja igen då jag nu ska äta extra järn och detta kan ju strula till magen. Linfröoljan ska hjälpa magen bearbeta järnet lättare, samtidigt som jag får i mig Omega 3, 6 o 9.

• lata kocken Johanna

det finns flera omega3 (EPA och DHArika) som är renade från tungmetaller

fråga på apoteket

• Vi 5

Jag köper dem på apoteket, ACO omega- forte. De är prisvärda och har en bra sammansättning, innehåller både EPA och DHA. Tar 3-4 kapslar om dagen.

• KottenK05

Hejsan,

grundade hela året innan jag lyckades med att bli gravid med Omega 3 och Efamol (jättenattljusolja) samt multivitamin så klart. Sedan efter positivt besked gick jag över till Efanatal som är speciellt framtaget för gravida! Käkar fortfarande multivitaminer och mår kanon. Inte varit illamående ett endaste dugg och har bra värden trots att jag är halvvegetarian.

Kotten ser ut att må utmärkt så jag kan varmt rekommendera Efanatal.

kram på er!

• Trump

Nagon som vet om man kan ata jattenattljus olja under graviditeten?

Svar på tråden Omega 3 och graviditet?