• WaitingInVain

Skötbordslösning i trång lägenhet?

Vi försöker finna en vettig lösning för skötbord i vår 40-tals 2:a om 58 kvm.

Badrummet är sådär jättelitet som det är i gamla lägenheter, så vi vill udnvika en lösning med skötbord på badkaret, eftersom vi då inte kommer komma in i duschen.

Det är tjocka betong/tegelväggar överallt och vi är därmed tveksamma till att borra för att montera något vägghängt.

Vi har övervägt en lösning med skötbordet liggandes på spjälsängen i sovrummet, men det verkar också trångt och besvärligt.

Vårt hetaste spår är just nu att ordna något i köket, då detta är ganska stort och vi borde kunna avsätta plats. Jag har blivit tipsad om att använda enbart skötbords-underlägg som tas fram vid behov och i övrigt använda vad lediga ytor som finns. Idén är väl OK, förutom att vi har det väldigt kallt och dragit hemma. Om vintern är det bara 17-18 grader på köksgolvet och det känns inte OK med en liten bebis.

Vidare inbillar jag mig att det är skönt att ha allt samlat på ett och samma ställe, avseeende tvättlappar, blöjor etc. Jag prioriterar också att ha nära till vatten av hygienskäl. Därför väger också köket tungt.

Vad har ni andra för erfarenheter? Tar tacksamt emot idéer, erfarenheter och tips om smarta compact-living lösningar för bebis!

• Svar på tråden Skötbordslösning i trång lägenhet?
  • Ixam

Finns ju badkars skötbord som man fäller upp mot väggen när man ska använda badkaret (behövs inte fästas/borras i väggen) vi har ett sånt och är super nöjda. Det heter Tvättbjörne Classic

• Pyttismamman

Jag håller med om att Tvättbjörne Classic är kanon!
    Vi har ett sånt som vi fäller upp när vi ska duscha. Visst slår man i armen några gånger i början innan man vant sig men nu fungerar det alldeles utmärkt.

• theesi

Ni kan inte använda en garderobshylla som skötbord? Jag vet många som haft det så, jag har alltid bott i rymliga badrum så har inte haft det problemet. Men tyckte graderoben var en sån smart lösning, undangömd och det går ha hyllor under med tillbehör/blöjor :)

• theesi

När min son blev större bytte jag på honom på en ihopvikt handduk på bordet i köket är ju också en lösning.

• WaitingInVain

Tack för tipset om garderoben. Tror inte det är ett alternativ för oss, men man ska ju altid ha sådant i åtanke

• tobiq

Ni har inte tvättmaskin? Vi har en skötbädd ovanpå vår tvättmaskin och det funkar utmärkt, skönt att ha skötplatsen i badrummet om det går tycker jag.

• Scilia

Vi har också jätte trångt, men långsamalt badrum.
    Vi har valt att sätta en bänkskiva rakt över badrummet på kortsidan där det också finns fönster. Det blir avlastningsyta och plats för skötbord, under skivan ställer vi in tvättmaskinen, som nu efter 3 år SKA in i lägenheten ;)

Skivan kommer gå ut en bit över badkaret, men detta kommer att kunna nyttjas ändå utan problem eftersom skivan kommer så högt upp.

Varför vill ni inte borra i betongen?
    I ett badrum torde det vara bättre att borra i betong än i "vanlig" vägg...

• Zvartaliljan

vadå bara 17-18 grader när h*n ligger på golvet?? är det kallt?? ...bästa sovtemperaturen är runt 18-20 grader t.ex...vi har ständigt runt 18-19 grader inne på vintern, så golvet ligger väl på runt 16-17 då kanske. Dottern mår som bäst, ökar vi värmen blir hon bara sjuk. Och lägger du bebisen på en skötbädd med t.ex handuk eller annat överdrag så blir h*n ju inte kall, särskilt inte en så kort stund.

När vi bodde i en 2a hade jag skötbordsunderlägg som jag bara la varsomhelst, på soffan, bordet, golvet, sängen o.s.v.

Älskade lilla Maia 060528 och syskon 100125
Svar på tråden Skötbordslösning i trång lägenhet?