• Ekan

Flyga med 2åring

Hej,

Tänkte höra om det är någon som har tips när det gäller långflygning (Australien - Sverige) med ett (snart) tvåårigt barn.

Vi har inte köpt ett eget säte åt vår dotter så vi hoppas på att det kommer finnas en extra stol ledig. Dock ar en bassinett bokad, då hon fortfarande åldersmässigt kvalificerar för det. Storleksmässigt är dock tveksamt, då jag anar att hon kommer vara ett par centimeter för lång för att kunna ligga ned.

Min fråga är alltså om det ar någon fördel att sitta längst fram, även om barnet inte kommer använda bassinetten att sova i, eller om det ar bättre att sitta på annan plats?

'Brukar' man meddela personalen vid ombordstigning att man onskar extra säte om det finns nagot ledigt?

Tacksam för alla tips och råd!!!

• Svar på tråden Flyga med 2åring
  • Jamieolivia

Bassinett fungerade ej för oss och vår dotter var ändå 1,5 år då. Alldeles för stor. En kille som satt bredvid oss var 14 månader och han var snäppet för stor också...det är en fördel att fram på ett sätt då det är större benutrymme för vuxna och barnet kan stå framför ett tag om han/hon vill. Dock kan man inte dra upp armstödet mellan säten vilket vi tyckte var dåligt. På förra flygningen drog vi upp armstödet mellan oss så att vår dotter kunde sova på våra knän vilket var ganska behagligt. Detsamma kan man göra om man får ett extra säte, barnet sover mellan er på eget säte, men med benen på en av er för att få plats.
    Nu går inte det på sätena fram, vilket vi hade föredragit eftersom de behöver sova en stund på lång flygning...men ni bestämmer själva.

• storstadsmamma

kom precis hem efter långflygning..igen och det är var mycket enklare nu när sonen är 2 än innan. Nu är han mer intresserad av att se en film och kan leka lite mer i sätet.

Jag har alltid fått ett extrasäte till sonen när vi flög innan han var två det är oftast bara att säga till vid incheckningen om de kan blockera ett säte mellan er eller om möjligt att ni får en hel stolsrad.

På dit vägen den här gången satt vi på bulkplatser alltså längst fram bakom en vägg där man även kan hänga basinett. Han är ju på tok för stor vikt mässigt tror jag gränsen går vid 10-12 kilo för att kunna använda dom och sedan går det som sagt ovan inte att fälla upp armstöden. Det finns dock mer plats för honom att leka framför er på vägen tillbaka valde vi bort bulk så att vi just kunde fälla upp armstöden och det var mycket bättre för han kunde ligga med huvudet i ett knä och fötterna i ett annat och vi fick alla tre mycket bättre sömn.

har man inte beställt en stol till sitt barn får man ju ingen mat till barnet. Passa dock på att fråga vid matutdelningen om det går bra att få mat till barnet ofta har de då speciell barnanpassad måltid vilket ofta är mycket godare än den vanliga maten. Det är inte säkert att de har sådan mat över men fråga kan mn ju:)

Se till att ta med en dator laddad med barnets favoritfilm och små överraskningar att ta fram under resan när det blir för tråkigt. Vi hade köpt en massa små bilar som han fick då och då ...en stor hit.

Svar på tråden Flyga med 2åring